Vahiin kay ennen kuin loppuu

Venezuela's flag
South America » Venezuela » Capital » Caracas
December 29th 2006
Published: December 29th 2006

Jouluna ei paasty surffaamaan, mutta sen sijaan mahtavina paalle vyoryvat aallot antoivat kerrassaan mainion tilaisuuden aivan uuteen lajiin-bodysurfingiin! Odotetaan mahdollisimman isoa aaltoa (ihanteellinen tilanne on jos kaksi tai kolme aaltoa murtuu yhtaaikaa) ja sitten hypataan kuohuihin mukaan ja melotaan niin kovaa kuin jaksaa. Valilla saatiin tosi pitkat patkat hyrykyytia kuohuissa. Kaiken taman seurauksena suolaa ja hiekkaa oli tietysti kaikki paikat taynna, mutta mitapa tuo nyt haittaisi.

Venezuelalainen joulu eroaa ainakin ajoituksensa puolesta. Koko joulukuun odotin milloin joululaulut alkaisivat raikumaan ja koristeet ilmaantuisivat katukuvaan. No, joulupaivaan asti sain niita odotella, mutta sen jalkeen (!) merry merry christmas onkin soinut ja joulupukkejakin ollaan nahty nyt joulun jalkeen useitakin. Suomalaiseen jouluun tottuneena kieltamatta on hieman omituista juhlia joulua joulun jalkeen. Venezuelalainen perinteinen jouluruoka on hallaca, taikinakaaroon leivottu kasvissekoitus. Ihan hyvaa oli, joskaan ei mikaan kulinaristinen elamys. Joulua vietimme uiden, syoden ja salsaten. Ja tottakai rommikolaakin maistoimme kun kerran Karibialla oltiin. Qacique on paikallinen rommi-merkki, josta on tehty myos oikein kateva olutpullo-verrokki. Hartaasta joulutunnelmasta ei ollut jalkeakaan, mutta oikein lammin ja hauska joulu vietettiin.

Pari paivaa ollaan nyt vietetty Caracasissa kaupunkielaman pyorteissa. Hoidetaan kaytannon asioita ja tutustutaan nahtavyyksiin. Tanaan matkasimme keskustaan ja Panteoniin katsomaan Simon Bolivarin viimeista leposijaa. Kaikkien naiden Bolivarin aukoiden ja ratsastajapatsaiden jalkeen oli vihdoin pakko nahda millaisessa tyyssijassa tama Venezuelan, Kolumbian, Panaman, Ecuadorin, Bolivian ja Perun vapauttaja makaa. Ihan hieno rakennus olikin. Joka 25. vuosi maan presidentti avaa arkun ja tarkistaa, etta Simpan luut ovat viela tallella, tanaan arkku ei ollut auki. Olisi kiva nahda millainen mediasirkus tapahtumasta tulee, mikali maan nykyinen presidentti paasee arkun kantta raottamaan, onhan Venezuelan virallinen nimikin muutettu Chavezin toimesta Venezuelan Bolivariaaniseksi tasavallaksi.
Helppo maa tama Venezuela ei aina ole, mutta mielenkiintoinen kyllakin. Ristiriitoja ja kahtiajakautuneisuutta on vaikka muille jakaa, esim. nyt olemme ostarissa josta loytyy kansainvaliset ketjut kuten Zara tai Nafnaf ja aivan euroopan hinnoissa, pari katua tuonnempana on aikamoinen markkinahumu ja meininki, jossa laukusta kannattaa pitaa tiukasti kiinni ja silmat selassakin. Kaikkien naiden lasipalatsien, yhdysvaltalaisten ketjujen ja yltakyllaisyyden keskella maan (puoli?)virallinen kanta anti-imperialistisena maana on jotakuinkin kyseenalainen. Chavezin kannatuslippuja nakyy katukuvassa paljon, jopa hotellimme parvekkeelta voimme katsella vastapaisen kerrostalon ikkunasta heiluvaa mainosta, mutta toisaalta myos taysin painvastastaista kantaa olevia on paljon, etenkin tietysti nailla alueilla missa liikumme.

Jardin BotanicoJardin Botanico
Jardin Botanico

Kasvitieteellisen puutarhan vehreydessa

Tot: 0.112s; Tpl: 0.011s; cc: 11; qc: 62; dbt: 0.0558s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb