Tis weer eens tijd voor een feessie!

Peru's flag
South America » Peru » Puno » Puno
November 3rd 2008
Published: November 9th 2008

Vandaag de stad maar eens rustig aan verkennen & weer wennen aan de nog hogere hoogte. Ook al slikken we daarvoor pillen, de energie is snel op en de kortademigheid blijft. We hadden al begrepen dat deze week het -jawel- ook hier feest was, de zogeheten Puno-week, met als hoogtepunt Punodag, de dag waarop de onafhankelijkheid van de stad wordt gevierd.
Het was druk in de stad, met vele mensen in kostuums en een hoop muziek op straat. De eigenaresse van het hotel had ons verteld dat er voor morgen een grote optocht op het programma stond, maar ze waren nu al bezig. Wij dachten daarom dat het een oefening was. Echter op het centrale plein aangekomen bleek dat van een oefening geen sprake was; alle mededingende groepen werden vakkundig gejureerd. Het was een prachtig gezicht; vele - voornamelijk aan scholen gelieerde - groepen die in de meest uitbundige en kleurige kostuums typische/lokale dansen aan het uitvoeren waren. Zij werden daarbij steeds begeleid door hun eigen dweilorkestje, waarvan sommige beter dan andere. De meest voorkomende kostuums/uitdossingen waren die van een soort duivel, beren, apen, bonte maskers en uiteraard de lokale klederdracht. Na een tijdje keerden we toch maar eens terug naar het hotel, om onderweg een tweede en nog veel langere optocht tegen het lijf te lopen. We bleken een hotelkamer te hebben geboekt op de eerste rang! Wat bleek, pal onder ons raam werd de volgorde van de parade geregeld hetgeen inhield dat voor onze neus een wonderlijke en bonte stoet aan kleuren, pracht en praal voorbijtrok. Fantastisch! Wat een werk moet er in het maken van al die pakken hebben gezeten; we hebben er geen een gezien waarvan we dachten dat dat broddelwerk was. Vrijwel alle kostuums waren tot in detail uitgewerkt en spic & span. Naast al dat moois viel er ook nog wel wat te lachen. Degenen in de enorme apenpakken, veelal puberende jongens, begonnen zich na verloop van tijd te vervelen. Dat snapten wij best want ze moesten vaak lang wachten voor ze op weg konden gaan, soms wel een paar uur. Wat ze dan gingen doen was stoeien en de omgeving vervelen. Dat is blijkbaar universeel; jongens van een jaar of 15/16 die zich vervelen, die gaan lopen kloten. Meer dan eens werd er een onbedoeld de groep voor hen ingekatapulteerd door een mede-aap die een beuk uitdeelde. Kortom, wij hadden een hele middag prima entertainment gratis en voor niets en bovendien zaten we lekker warm!
Ik heb het al eerder geschreven en waarschijnlijk niet voor het laatst; die Zuidamerikanen die weten best wat een feessie is!

29th November 2008

koud???
Hey buuf hoezo 'zaten lekker warm in het hotel?' Is het niet snikje heet daar dan?

Tot: 0.068s; Tpl: 0.012s; cc: 9; qc: 31; dbt: 0.0326s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb