Lima Centro

Peru's flag
South America » Peru » Lima » Lima » Lima
October 22nd 2008
Published: December 5th 2008

Na een paar dagen geacclimatiseerd te hebben in Lima, in het mooie Miraflores, werd het eens tijd de buurt uit te komen en de rest van de stad te gaan verkennen. We hadden al vele microbusjes, een soort kleine bestelbusjes maar dan voor personenvervoer, zien langskomen, vaak volgestouwd met mensen. We hadden ook gelezen dat deze stikgoedkoop waren. We besloten de stoute schoenen aan te trekken en in plaats van een dure toeristenrondrit te gaan maken, te kijken of we met een microbusje in het centrum van de stad konden komen. In die microbusjes zit altijd iemand die de deur opendoet en weer sluit en intussen luidkeels laat weten waar de bus naartoe gaat, teneinde zo klanten binnen te halen. Nienke vroeg de eerste die stopte op de halte of die naar een groot plein in het centrum zou gaan en de meneer in de bus antwoordde van wel. Toch enigszins op de gok stapten we in, want ja, hij moet mensen binnenhalen en voor hetzelfde geld gaan we de hele andere kant op, weten wij veel... Maar nee hoor, inderdaad ging dit busje precies naar waar wij wezen wilden, zij het dat we nog een klein stukje moesten lopen. De rit was erg Zuidamerikaans, suïcidaal, met veel verkeer op de weg, veel getoeter en gewissel van rijbaan, een enkele keer spannend maar vooral erg leuk. Wij waren blij voor even gemotoriseerd te zijn in plaats van voetganger; dan moet je pas echt uit je doppen kijken hier. En weten dat een zebrapad niet betekent dat je als voetganger voorrang hebt, al kom je daar snel genoeg achter. Onderweg zagen we prachtige koloniale huizen, in alle soorten en maten en kleuren, de meeste ervan in prima staat en een lust voor het oog.
Eenmaal in het centrum viel het ons op dat er relatief weinig armoede leek te heersen; weinig bedelaars en een bedrijvigheid van jewelste. Wel werden we aangesproken door een meneer die wilde weten waar we vandaan kwamen en vervolgens een hele rits Nederlandse voetbalclubs begon op te noemen. Grappig, dat zeker, maar zijn motief bleef onduidelijk, totdat hij mij op een gegeven een oude en dus ongeldige Peruaanse munt cadeau gaf, zomaar zei hij erbij. Tot bleek dat hij er graag een geldige voor terug wilde. Die hij dan ook maar kreeg aangezien die oude munt erg mooi was en 1 Peruaanse Sol, dat is ongeveer een duppie. Tja. Ook was er een man die tegen ons begon te praten en vervolgens de gehele geschiedenis van de Inca´s uit de doeken begon te doen. FF was dat leuk, maar hij bleef maar doorratelen, terwijl wij er nauwelijks de helft van begrepen. Bovendien wisten we ook niet waarom hij dat nou deed en of hij iets van ons wilde. Maar nee, op een gegeven moment bedankte ik hem vriendelijk en gingen beide partijen elk huns weegs.
De straat waar we doorheen liepen van de bushalte op weg naar het plein en de kerk die we wilden zien, was er een gevuld met kleine drukkerijtjes. Jawel, weer een opvallend fenomeentje, inmiddels door ons gesignaleerd op verschillende plekken in verschillende landen, namelijk dat winkels en bedrijven van dezelfde soort vaak geconcentreerd zijn in dezelfde buurt en doorgaans dezelfde straat. Welk een effect dat heeft op hun concurrentiepositie, zo daar al sprake van is, is wat ons betreft de grote vraag. Wel leuk hoor, de meeste drukkerijen werkten nog met grote oude drukpersen en je kon er vaak zo naar binnen kijken.
Wat ons ook opviel was dat het er relatief schoon was overal en we ons eigenlijk niet onveilig hebben gevoeld. Wel hebben we goed op onze spullen gelet maar dat is ook in Amsterdam geen overbodige luxe. Over Amsterdam gesproken, wij maar denken dat daar veel duiven zijn, maar hier in Lima is er een kerk waar er volgen ons veel meer wonen dan in geheel onze hoodfstad. Jezus, wat hadden ze daar veel duiven, die dan ook nog eens allemaal tegelijk gingen rondvliegen als er weer eens een kind het grappig vond om ze op te jagen.
De desbetreffende kerk, de Monasterio San Francisco, was overigens prachtig, evenals verderop gelegen Kathedraal en kerken. Dat kunnen ze hier ook goed, huizen bouwen voor God; Hallelujah, Hij zij geprezen!
En dat Hij ons maar veilig naar de overkant brengt...

Tot: 0.05s; Tpl: 0.01s; cc: 8; qc: 24; dbt: 0.0305s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb