San Pedro de Atacama

Published: March 28th 2010

This content requires Flash
Download the free Flash Player now!
 Video Playlist:

1: Geiser 10 secs
San pedro de Atacama ligt in het midden van de Atacama- woestijn op ongeveer 2700m. Het is een klein dorpje, heel gezellig, maar ze kennen de prijzen en het loopt er overvol met toeristen. In San Pedro de Atacama de eerste dag een moutainbike gehuurd, er was ons gezegd dat er enkele archeologische sites de moeite zijn. We zijn eerst een site gaan bezoeken 4km ten noorden van san pedro. De plaats heet Quitor en is een oude inca-ruine. vervolgens 12 km naar het zuiden van San Pedro gaan kijken naar de overblijfselen van een pre-colombiaans Atacameno-dorp Aldea Tulor.
Die middag om 16u vertrokken richting de Moon valley. Er is absoluut geen leven te bespeuren en de vallei heeft, zoals de naam zegt, iets weg van een maanlandschap met scherpe pieken die gevormd zijn door de wind. Het bevindt zich op 2550m en is gevormd 22 miljoen jaar geleden.
We hebben daar die avond een prachtige zonsondergang gezien waarbij al de scherpe pieken oranje kleuren.
De volgende ochtend om 4u vertrokken naar de Tatio Geisers. De reden waarom we zo vroeg gaan, is omdat de geisers meer activiteit vertonen bij koud weer. Zeker wanneer de nacht helder is en de temperatuur
San pedro de atacamaSan pedro de atacamaSan pedro de atacama

een herder die door de straten loopt
zakt tot tegen -25 graden. Jammer genoeg was het niet zo koud (-12) en spoten de geisers minder hoog. De geisers zijn de hoogste van de wereld en de 3e grootste na een plaats in de VS en Rusland. Ze bevinden zich op 4320m boven zeeniveau en de temperatuur van het water loopt op tot 85 graden. De geisers kunnen tot een hoogte van 10 m spuiten, maar dit hebben we dankzij de te 'warme' temperaturen niet kunnen aanschouwen. Ze hebben geprobeerd om elektriciteit te generen uit de geisers in 1960, maar dit gaf financieel geen voordeel. Verder wordt het geiserveld omringd door vulkanen. Het water dat uit de geisers spuit, ruikt naar gekookte eieren. Daarna een bezoek gebracht aan het dorp Machuca waar er slecht een tiental mensen wonen.
's Avonds naar een woestijn-feestje geweest dat blijkbaar niet toegelaten is. Alle jonge mensen gaan vanaf 12u 's nachts naar ginder, want vanaf dan patrouilleert de politie door de straten en is het verboden is om nog alcohol te drinken. Dit was een vreemd feesje. Midden in de woestijn, met grote speakers voor de muziek en warme alcoholische dranken vanwege het gebrek aan een frigo.

QuitorQuitor
Quitor

Archeologische site: Inca ruine
MoutainbikenMoutainbiken
Moutainbiken

een oneindig lange weg met in de wijde omtrek niets
TulorTulor
Tulor

pre-colombiaans Atacameno-dorp
lama-knuffellama-knuffel
lama-knuffel

en toen spuwde er eentje in mijn oor... gelukkig was het lucht en geen speeksel
uitstap naar Moon Valley

als je goed kijkt zie je de mensen lopen
uitstap naar Moon Valley

sandboarden en sand-skiing zijn hier mogelijk op de zandhellingen
uitstap naar Moon Valley

een kleine grot die we bezocht hebben

Tot: 0.139s; Tpl: 0.031s; cc: 8; qc: 51; dbt: 0.068s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb