Rurrenabaque --> pampas en jungle

Published: December 16th 2010

Op 16 maart vanuit la Paz de bus genomen naar Rurrenabaque om een tocht te doen in de pampa's en de jungle. De bus moest slechts een afstand van 421 km overbruggen, maar dit kan 18 tot 30u duren afhankelijk van de toestand van de onverharde weg. We hebben uiteindelijk veel geluk gehad, geen regen en een mooi uitzicht vanaf het laatste deel van de death road in de vallei. Na 20u aangekomen in Rurrenabaque en direct een moto-taxi genomen naar het 'Indigena-tours' een agentschap dat tours in de pampas en de jungle organiseert. We hadden het geluk met ons mee en konden twee uur later met de hele groep op pampa-tour vertrokken. Op de rivier yacuma zijn we 3u onderweg geweest naar onze lodge. Onderweg hebben we paradijsvogels, waterschildpadden, aapjes, alligators en kaaimannen gezien. Aangekomen op de lodge werden we verrast met een heerlijke maaltijd. Die avond gaan varen met de koplamp op zoek naar alligators. Als je op het water schijnt, kleuren hun ogen namelijk rood. We hebben er een tiental gezien en ook een baby-alligator. de gids vroeg om die uit het water te nemen voor ons maar we hebben geweigerd. Als we dit wel hadden gedaan, wordt je blijkbaar in een mum van tijd omsingeld door een hoop ander alligators omdat we een hulpeloos kleintje vasthebben. verder hebben we die avond ook een uil gezien. Bij de terugkomst zat er naast de lodge een tarantula op een boom, enge beesten.
de volgende dag vertrokken op anaconda-jacht. de kans dat we er een gingen zien was klein. het is namelijk nog regenseizoen. Bijgevolg hebben we er ook geen gevonden. Na onze zoektocht zsat er wel een boa constrictur. iemand van onze groep had die vast en Ellen wou die aanraken. Ze begint met haar hand te naderen en de slang volgt haar bij elke beweging. vervolgens gaf ze op en ze wil wegwandelen, beweegt haar arm en... hap, de focus van de boa was nog op haar gericht en ze werd in de arm gebeten. Direct paniek, want we dachten dat ze giftig was. bleek gelukkig niet zo te zijn. Vele kleine gaatjes en een stevige blauwe plek waren het gevolg en de gids heeft de wonde uitgewassen met 96 graden alcohol ( pikken!!). Die middag zijn we piranhas gaan vissen met een nylondraadje waaraan een haakje hing met vlees. Toen de eerste werd gevangen door de gids
Bus naar rurrenabaqueBus naar rurrenabaqueBus naar rurrenabaque

Let op al de dozen, die worden op het dak van de bus gestapeld
verschoten we dat die eigelijk niet zo groot zijn, maar hun tanden zijn vlijmscherp. We hebben er 4 gevangen en een katvis die blijkbaar ook vlees eet en die dan 's avonds klaargemaakt in de pan.
de volgende ochtend zijn we gaan zwemmen met 'roze' dolfijnen. Deze zien niet echt roze (buiten op hun neus), maar we hebben wel met hen gezwommen. heerlijke ervarind, zo midden in de rivier. Die namiddag na een laatste heerlijke maaltijd terug aangezet richting Rurrenabaque waar we die avond afscheid hebben genomen van onze reisgenootjes die we in Uyuni hadden leren kennen.
De volgende dag zijn ik en Bart naar de Jungle vertrokken samen met nog 2 Zweedse meisjes.

Bus naar rurrenabaqueBus naar rurrenabaque
Bus naar rurrenabaque

stapelen op de bus
bus naar Rurrenabaquebus naar Rurrenabaque
bus naar Rurrenabaque

oki, wat nu, de camion moet passeren
rurrenabaquerurrenabaque
rurrenabaque

ontbijt na onze lange toch wel helse busrit
RurrenabaqueRurrenabaque
Rurrenabaque

bij regen zijn de wegen bijna niet bereidbaar

reflectie in het water
pampas bootpampas boot
pampas boot

nee, wij zijn geen toeristen

reflectie...
pampas

het huisdier in onze lodge

lodge- zonsondergang

Tot: 0.075s; Tpl: 0.011s; cc: 11; qc: 55; dbt: 0.0411s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb