Spansk-kurs uke 1

South America » Argentina » Salta » Salta
July 11th 2008
Published: July 13th 2008

Skolen/ klasserommetSkolen/ klasserommetSkolen/ klasserommet

Klasserommet er ca 6 m2. Akkurat plass til laereren og 2 elever. Holder i massevis for oss.
dag 24 - 28.

Vi not siste frokosten paa hotellet, tok sekkene paa ryggen og gikk de ca 4 kvartalene til hostellet, Hostel Terra Oculta II. Hostellet ligger i gaten San Martin, mellom calle Buenos Aires og calle Juan B. Alberd. Rommet var heldigvis klart da vi kom.

Etter innflytting gikk vi paa tokt etter skolesaker, maatte ha blyant og papir til 1. skoledag.
Klokken 13 denne dagen var vi igang med spanskopplaering. Vi skal ha 2 ulike laererinner, Graciela og Carmen. Graciela er eier av “skolen”. Mandag begynte vi med Carmen (sot dame paa ca 40 aar). Det var tungt aa begynne paa skole igjen, og vi var ganske slitne etter de forste 4 timene. Det virker som om vi kommer til aa faa mye lekser framover.

Resten av uken har gaatt til skole og lekser - har hatt 4 timer undervisning pr. dag og leksene har vi brukt mellom 2 og 4 timer paa daglig.

Mandag traff vi 2 kjekke danske gutter paa hostellet, Lasse og Gert . De var akkurat kommet fra Bolivia.

De eneste avbruddene vi har hatt fra skolen har vaert BBQ paa hostellet (Terra Oculta I) paa tirsdag og hostellet hvor vi
Rommet paa Hostel Terra OcultaRommet paa Hostel Terra OcultaRommet paa Hostel Terra Oculta

Vi har byttet rom 2 ganger etter dette. I Argentina er det visst slik at de som skal vaere lenge blir nedprioritert - saa vi maatte "gi" vekk rommet begge gangene.
bor paa fredagen.

Tirsdag formiddag kjente vi en intens svilukt fra kjokkenet - ingen fare, det var bare Gert og Lasse som laget seg omelett 😊. Vi hadde bestemt oss for aa lage oss pasta til lunsj, og siden maten deres ikke saa saerlig spisende ut, horte vi om de ville spise med oss. Mens vi handlet spiste de faktisk omeletten sin, med mye salt og ketchup paa. Omelett i magen var ingen hindring for litt pasta ogsaa! - virket som de likte pastaen.

Utpaa kvelden traff vi dem igjen paa BBQ'en. Det var 31 stk. som deltok - og maten var nydelig. Vi ble sittende lenge og snakke, mest med danskene. Utpaa natten gikk Eirik hjem og la seg, mens Jane ble igjen for litt danseopplaering av kokken. Utpaa morgenkvisten slo Jane folge med Gert og Lasse tilbake til hostellet.

Onsdag traff vi de forste nordmennene paa turen, et kjekt par fra Karmoy, Jorunn og Kjell Magne. De bodde paa “vaart” hostell, og kom fra Bolivia de ogsaa.

Torsdagen kom et argentinsk par, Alicia og Daniel, til hostellet. De var litt eldre enn oss andre. De var fra Rosario, og hadde kjort derfra for aa
Grillen gjores klar til argentisk asadoGrillen gjores klar til argentisk asadoGrillen gjores klar til argentisk asado

Hver kullbit var paa storrelse med en knytteneve - ikke saant stov som hjemme.
besoke barna hans fra hans forrige ekteskap. Fredagen skulle de ha BBQ med barna, og inviterte i tillegg alle paa hostellet til aa vaere med. De kjopte inn all mat OG laget den til - drikken sto vi for selv. Kostnaden for maten ble delt paa oss 13 som deltok, saa vi betalte 8 arg.pesos hver. Det var en kjempekoselig kveld! Alicia kunne engelsk og Jorunn er spansklaerer - saa vi fikk ogsaa ovd oss paa aa skjonne spansk. Vi skjonte mye mer enn for en uke siden, og vi kunne bidra med et ord i ny og ne.

Vi fikk ogsaa anledning til aa vise dem menyen som Janes morfar hadde tatt vare paa fra hans restaurantbesok i Rosario for mer enn 50 aar siden. Dessverre maatte de meddele at restauranten vaar nedlagt for noen aar siden, og at bygningen naa ble brukt som parkeringshus. Vi fikk deres telefonnummer og epost adresse, slik at vi kunne treffe dem igjen naar vi reiser til Rosario en gang i lopet av turen.
Vi avtalte med Jorunn og Kjell Magne aa spise lunsj sammen paa lordag - de maatte prove de “beromte” empanadasene for de reiste videre.

Kjottet paa plass paa grillenKjottet paa plass paa grillen
Kjottet paa plass paa grillen

Svinekjott, oksekjott og polse av svin.
Mer grillmatMer grillmat
Mer grillmat

...inklusiv blodpolsene.
Internasjonalt selskapInternasjonalt selskap
Internasjonalt selskap

1 waliser, 4 argentinere, 4 nordmenn, en canadier og en nederlender. Fotografen er Augustin; kveldsvakt paa hostellet. Senere kom ogsaa nattevakten og spiste med oss.

Tot: 0.061s; Tpl: 0.009s; cc: 9; qc: 25; dbt: 0.0297s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb