Spansk-kurs

South America » Argentina » Salta » Salta
July 5th 2008
Published: July 6th 2008

Dag 22.

Siri og Kristian gifter seg idag - mange gratulasjoner fra Salta!

Eirik vaaknet som vanlig tidlig, og vi spiste frokost i 9:30 tiden. Den besto av croissanter med sirup og ristede skiver, sjokoladepaalegg og syltetoy, ferskpresset appelsinjuice og kaffe/te. Med all den sote frokosten og de sote kakene de spiser hver dag, er det rart at saa mange er tynne.

Eirik var daarlig paa morningen, kan det ha vaert hotdog'en han spiste i gaar kveld, eller kun en ny bakterieflora!? Mest sannsynlig det siste. Etter et par timer med oppkast og diare saa det ut til aa roe seg sapass at det var mulig aa gaa en tur. Vi gikk til turistinformasjonen for aa se om de hadde kjennskap til ulike spanskkurs i omraadet. Han visste kun om en skole, og merket det av paa et kart til oss.

Rett utenfor doren til turistinformasjonen var det en dame som ville selge ekskursjoner. Vi sa at vi var mest interessert i aa finne et sted hvor vi kunne laere spansk, og da fortalte hun at hun kunne gi oss et telefonnummer til en hun visste underviste spansk (da vi siden ringte dette nummeret, kom vi til en mann som mumlet noe paa spansk - og la paa). Saa ville hun fortelle om de ulike turene vi kunne ta, men Jane fortalte henne da at det ikke ble noen tur idag, siden Eirik var daarlig. Hun ville da vite hva Eirik hadde spist, og da vi sa at han hadde spist hotdog igaar - ble hun oppgitt. Til og med hun ble daarlig av de...(ca 30 % av de som gikk i gatene den kvelden, gikk og spiste slike). Vi maatte spise lokal mat istedet! Hun anbefalte oss aa gaa paa apoteket for aa faa noe for magen, og skrev paa en lapp (paa spansk) til farmasoyten hvilke "symptomer" Eirik hadde. Gikk lydig til apoteket og fikk noen tabeletter som har samme effekt som Imudium (bare litt sterkere).

Da vi kom tilbake til hotellet maatte vi vente paa at rommet skulle vaskes ferdig, saa vi ble derfor sittende og vente i resepsjonsomraadet. Han i resepsjonen kunne gjerne anbefale oss noen fine steder aa gaa tur, saa vi forklarte nok en gang at Eirik var daarlig. Eirik ble da spurt om han ville ha te av koka-blader. Det var veldig effektivt mot daarlig mage (i tillegg til bl.a hoydesyke). Joda, teen virket den! Smakte helt greit - som kokte blader. Han kunne i tillegg fortelle at de gjerne drakk litt koka-te for de gikk ut for aa ta seg noen drinker i helgene.

Vi gikk paa en restaurant for aa spise lunsj, siden frokosten ikke mettet saa mye. Der fikk vi bl.a. de herligste empanadasene vi noensinne har smakt. Istedenfor aa fristyrsteke dem, som mange gjor, stekte de dem paa grillen. Leste et sted at man maatte prove empanadas naar man var i Salta - og det forstaar vi! Blir nok flere av disse. Etter lunsj, ble vi en times tid paa rommet for aa vaere sikker paa at Eirik beholdt maten.

Vi hadde lest at hostell Terra Oculta skulle ha spanskundervisning, saa vi tok turen dit for aa sjekke (og ogsaa for og se om de hadde ledig rom). Ledig rom hadde de, dobbeltrom med eget bad, og en spansk laerer som kunne undervise oss saa mye vi ville. Vi bestilte derfor kurs , 4 timer pr. dag, 5 dagers uke. Prisen for det var 680 arg. pesos pr. uke. Da har vi henne som privat laerer bare oss to! Saa paa mandag flytter vi fra hotellet til hostellet og begynner undervisningen kl 14.

Etterpaa gikk vi videre til Plaza Gral. Guemes hvor det var stort marked som solgte haandtverk av ulikt slag. Kjopte noen smaating, som vi har tenkt og sende hjem som gaver. Paa vei hjem til hotellet gikk vi innom "empanadas resrauranten" og bestilte en haug med empanadas, sammen med en flaske rodvin. Vi avsluttet kvelden med et deilig bad i bobblebadekaret paa rommet.

12th July 2008

Så artig :)
Hei hei:) Så utrolig artig å lese og se bilder fra det dere opplever!! Er bare littegranne misunnelig :) Beklager jeg ikke har gitt en lyd i fra meg tidligere, men tenker på dere masse:) Er for tiden i Bergen på en aldri så liten ferie, jeg og gutta. Robert er å jobber på huset, men kommer etttter på onsdag. Gleder meg til flere utrolige beskrivelser av deres tur gjennom sør amerika, er nesten som en kan kjenne smaken av maten og lukten av mugg når dere beskriver det :) Fortsatt god tur, og pass på hverandre! Gla i dere begge :) klem Tone:)

Tot: 0.081s; Tpl: 0.011s; cc: 6; qc: 24; dbt: 0.021s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb