Adrenaline in the mountains


Advertisement
Published: November 22nd 2008
Edit Blog Post

Total Distance: 0 miles / 0 kmMouse: 0,0

So far.....

Amsterdam/San Diego/Santiago de Chili/Buenos Aires/Bariloche/Puerto Madryn/ Iquiqe/ Salta/Cafayate/ Puerto Iguazu/ Buenos Aires/ Fort Lauderdale/Miami Beach/ San Diego Pacific Beach

Circuit ChicoCircuit ChicoCircuit Chico

Pitstop bij het Circuit Chico
´Nee hoeft niet hoor, moet dat? ´ . Dit hoorde ik plotseling in de stoel achter me tijdens mijn 20 uur durende busreis van Buenos Aires naar Bariloche. De Amsterdammer in de stoel achter me begon spontaan Nederlands te praten tegen de busmedewerker die zijn gordijnen dicht kwam doen. Long distance reizen in Argentinie met de bus zijn goedkoop en hemels: ontbijt, diner, een eigen hulpje, ligstoelen, wijn, champagne..... Als God en Godin in Frankrijk kwamen Amsterdammer en ik er na 6 uur in de bus achter dat we uit hetzelfde land kwamen en dat we nota bene beiden op de Piet Heinkade werkten. Voor eventjes wordt de wereld dan heel klein. Aangezien er in deze bus maar drie mensen zaten (of lagen) konden we zeggen dat de bus voor tweederde met Nederlanders gevuld was. Veel woorden hadden we niet nodig, samen geproost starend naar de ondergaande zon gingen we volledig op in het besef naar wat we buiten zagen.

Om 9 uur in de ochtend plaatselijke tijd kwamen we op onze bestemming aan: Bariloche, een plaatsje middenin het Andesgebergte in het zuidwesten van Argentinie. Heerlijk is dan de Nederlandse nuchterheid, zodra we uitstapten: zo mooi he, zitten er drie
Amazing viewAmazing viewAmazing view

Adembenemend uitzicht tijdens de bike trip
mensen in de bus vragen ze nog om je bagageticket om te kijken of je wel de goede koffer pakt. Na vier dagen Buenos Aires was ik toe aan wat meer natuur en bezigheid: ik was zo overweldigd door alle nieuwe indrukken en bezigheden dat ik even mijn energie kwijt moest. In Nederland deed ik dit door vier keer per week tegen een bokszak te rammen en me in de sportschool uit te leven, en hier vond ik het heerlijk om me af en toe terug te trekken met mijn new best friend called Ipod. Toen ik bij het hostel aankwam had ik zo'n adrenalinekick dat ik na het inchecken een mountanbike gehuurd heb en het Circuit Chico gefietst heb: een 60 kilometer lang circuit door het Andesgebergte. Vanaf het moment dat ik in de bus zat keek ik uit naar het moment om in de bergen te fietsen, klimmen en doen en om alleen even even alle indrukken op me af laten komen.

De weg rond het circuit is waarschijnlijk ontworpen door een vrouw: het heet namelijk letterlijk vertaald "weg zonder afslagen" dus er is geen mogelijkheid om te verdwalen, het is slechts een grote cirkel. Mijn soort
MeertjeMeertjeMeertje

Bij het meer
of circuit dus! Wat een onbeschrijvelijk gevoel geeft het om keihard te zwoegen en af en toe jezelf te vervloeken wanneer je de heuvel opgaat, en dan je lome benen tot rust te voelen komen wanneer je een vliegend gevoel hebt als je de berg afgaat en geniet van het uitzicht met een slok Gatorade. WOW.

Het Circuit Chico heeft vanaf de ingang geen eettentjes of plekken meer om drinken te kopen, op een grote zooi dezelfde gekken en bussen met toeristen na ben je verder volledig op jezelf aangewezen. Dit besefte ik maar al te goed toen mijn ketting er na drie uur biken vanaf sprong omdat ik nog wat moeite had met het onder de knie krijgen van de 82 versnellingen op de bike. Ik kreeg wonderbaarlijk genoeg de ketting er als een piece of cake weer op en moest weer s verschrikkelijk om mezelf lachen. Dit werd alleen nog maar groter toen ik op een moeilijke heuvel een Jan Verveel achter me in mijn ooghoek langzaam naast me zag komen fietsen. Ik hoopte en smeekte dat ie door zou fietsen, maar deze Israelier kwam met de beste openingszin ever waar ik in het bejaardentehuis nog om
Cute houseCute houseCute house

Met het lieve vrouwtje
zal kunnen lachen. Hij vroeg me: Where are you going?. Moi: It's one WAAAAAY!!! So I was thinking about just straight ahead .

Volledig onder het smeer (maar met de ketting erop!), met supermooie indrukken en foto's keerde ik na zes uur weer terug bij de fietshuurplaats, waar ik ik mijn welverdiende flesje water en een handmade chocolatecookie kreeg om daarna in mijn hostel het free included dinner (aardappelpuree met steak) te nuttigen. Ik was voor eventjes weer thuis bij mijn mammie, alleen nu in de vorm van een gezellig klein Mexicaanse kokkinnetje. Ik sloot mijn avond rond 3 uur snachts af na een avond met kletsen en poolen met medereizigers uit alle delen van de wereld.

De volgende dag, wonderbaarlijk genoeg nog vol energie, besloot ik om met een hilarische Engelsman en een Amerikaanse (Florida) mee te gaan om.... mountanbike te huren om een 'stukje te gaan fietsen'. De Engelsman heeft zo'n geweldig gevoel voor humor (wanneer ie een hostel boekt doet ie dat voor de grap onder de naam M.Fucker) dat ik wist dat het een hilarische dag ging worden. Dat werd het ook.

We vertrokken om 11 uur smorgens (immer grade aus), en we
UitzichtUitzichtUitzicht

Uitzicht vanaf de top
hadden met z'n drietjes aan een paar woorden genoeg: stop, pee, picture en drink. Aan de postcard uitzichten was ik nog steeds niet gewend, dus mijn nieuwe stopwoordje was WOW. Na twee uur fietsen een welverdiende lunch, stopten we na een paar uur bij een meertje om te kijken naar een ongelofelijk schattig huisje: volledig van hout, lopend in een punt en met zo'n klein gezellig oud Argentijns vrouwtje ervoor die meteen op ons afkwam. Zo'n type dat je meteen wilt knuffelen, wat alleen maar versterkt werd doordat ze geen woord Engels sprak en ons meteen uitnodigde om mee te barbecuen. Verder zei ze alleen de hele tijd: Chicito bonito, wat later door haar wel Engelssprekende man vertaald werd als de kleine eentjes die rond het meer liepen en die we absoluut moesten zien.... Als ik al even geen energie meer had, kon ik hier weer even op teren. Wat een geweldige mensen.

Een half uur later kwamen we aan bij een kabelbaan die ons in zitjes bovenaan de berg bracht om op drie kilometer hoogte het uitzicht over de Andes te bekijken. Zo verwend door het zomerweer en als echte toeristen droegen we alledrie een korte broek en
Tegemoetkomende toeristenTegemoetkomende toeristenTegemoetkomende toeristen

Beter voorbereide toeristen :)
shirtje. Op grote hoogtes is het echter een stuk kouder dus kwamen me met chronisch kippenvel bovenaan de berg aan bij het koffietentje. Eenmaal binnen een adembenemend uitzicht aan de cappucino en stukje chocolate, zagen we de donkere wolken vol regen en hagel heel snel onze kant op komen. Het leuke van zo´n stuk fietsen is dat je ook nog terug moet! We lieten ons niet uit het veld slaan en stelden het moment om weer te vertrekken uit om wat moed te verzamelen, totdat ik op het briljante (al zeg ik het zelf) idee kwam om een taxibusje te bellen die ons met fiets en al zou komen ophalen.

In de kabelbaan die ons weer naar beneden brachten werden we zelf een attractie en maakten alle volledig in (regen)kleding bedekte tegemoet komende passagiers foto's van ONS in plaats van het uitzicht : in onze korte broek en shirts hadden we een handdoek om ons heen geslagen tegen de kou en dit moet er ongelofelijk hilarisch hebben uitgezien. We konden er zelf gelukkig nog het meest om lachen. Met mijn handdoek om me heen en zwarte zonnebril op tegen de regen (you're like a fucking celeb coming out of
BarilocheBarilocheBariloche

Sunset in the mountains...
rehab with your towel and black sunglasses ) waren we toch wel heel blij toen het taxibusje ons voor 4 euro de man (heerlijk land!) weer terugbracht naar ons hostel.

Wat een geweldige dag...Mijn zintuigen zijn overweldigd door alle indrukken, ik geniet van alles: van de warme douche na een lange dag fietsen, de familiegezelligheid in het hostel, het gezellige kleine dorpje met surferswinkeltjes, superlekker eten, een wereld zonder creditcards.... Engelsman heeft een tijdje geleden besloten om hier te blijven en er een coffeeshop te openen. We hebben afgesproken dat als 1 van ons ooit rushed en gestresst is door het leven, we weer naar deze plek terug gaan. Vandaag is er een lichte ijsstorm (morgen weer sunny) dus ben ik bewapend met een gekochte sweater (die had ik niet gepakt) en sloffen lekker binnen aan het chillen. Ik blijf hier nog een paar dagen tot de wind goed is en ik mag paragliden. De mensen van het hostel vroegen zich vanmorgen af waar ik in godsnaam de energie vandaan haal toen ik vanmorgen als 1 van de eersten weer aan het ontbijt verscheen. Ik heb ze een foto van mijn moeder laten zien en verteld dat ik nog vijf andere broertjes en zusjes heb, dat ze een huishouden runt, twee banen combineert, altijd voor andere mensen klaarstaat, als de beste kan koken, voetreflexologielessen geeft, minstens drie keer per week sport, elke zondagochtend om 7uur smorgens door weer en wind op het strand gaat rennen en mij stimuleert en steunt in wat ik doe ook al zit ik nu aan de andere kant van de wereld. Ik hoef niets meer uit te leggen. ´Owh, so you´re actually superwoman´s child. WOW´

Advertisement



22nd November 2008

Het commentaar
Even wat commentaar na het lezen van anderhalve blog (ja ik loop wat achter ik weet het, maar je moet nou eenmaal de tijd nemen voor jou immense verhalen... :P): 1 Het ideale kind?????? Whaaaat? Zonnesteek opgelopen? Volgensmij heb ik jou nog nooit zon uitspraak horen doen... hahaha 2 Een weg die ontworpen is door een vrouw omdat hij geen afslagen heeft? Sorry, maar hier val ik toch even naast mijn stoel (lig zelfs bijna aan de andere kant van de kamer...) Wat is dit voor zelf-de-grond-in-borend-van-je-eigen-soort-commentaar? Als ik eroverheen ben ga ik wel weer verder met lezen van deze blog...
23rd November 2008

Owh, so you´re actually superwoman´s child! .. YES YOU AREEE! .Wat een heerlijk verhaal weer.. Vooral die openingszin .. Whahahah mijn goed.. niet echt een goede openingszin nee! STOM! Maar kon er wel heerlijk om lachen.. En die postcard uitzichten.. Jeetje zo mooi.. Smelt er helemaal bij weg! Ik heb zo een idee dat ik je misschien volgend jaar wel kom opzoeken! En dit allemaaaaaaal met je te delen! Veel plezier nog en geniet van je day off ;) Dikste kus!
23rd November 2008

Klinkt echt super allemaal!!! Je schrijft ook echt heel leuk :-) xxx
24th November 2008

Alsof ik er zelf ben
He Mariska! Wat een geweldige verhalen! En dan te bedenken, dat je er pas een paar dagen bent. Dat belooft nog veel mooie verhalen voor ons achterblijvers. Ik heb af en toe het idee, dat ik er zelf bij ben als ik je blog lees. Geniet ervan! Groetjes Jordi
24th November 2008

Error on Vietnamese PC...
Zusje, mag ik me inschrijven op de korte versie van je blog een soort samenvatting zeg maar :P, de pc-tjes hier in ZO Azie kunnen zoveel tekst en foto's niet echt aan.. Wel super om te lezen dat je zo geniet! En als ik ergens trek in heb na 2 maanden vis en rijst dan is het wel een goed stuk biefstuk!!! Xx van mij
24th November 2008

Una vida muy bonita
Hola chica, Jouw blogs zijn geweldig! Ik verheug mij nu op al alle blogs voor de rest van het jaar! 20 uur in een bus, das niet nix, welkom in Hispanoamérica! Geniet van alle Argentijnse hospitalidad! besito para tí, Mireille
24th November 2008

weer heeeeeeerlijk om te lezen met die humor babe hihi! krijg er zelf ook energie van, ga zo blokje rennen om mn werkgebouw denk ik ;)! dikke kusss
24th November 2008

Miss NRG!!! Inderdaad, geen uitleg nodig verder :-)). Heerlijk weer om van je te lezen...... Have fun daar... ik geniet een beetje mee vanaf hier! Big kiss.
24th November 2008

Hoi Mariska, wat leuk om even met je mee te lezen (rita heeft me even met je ervaringen mee laten genieten), wat beschrijf je alles beeldend, ik zie alles wat je meemaakt zo voor me. Ik word er wel jaloers van, prachtige omgeving, (meestal) mooi weer en zoveel vrijheid, geweldig (alleen zou het niets voor mij zijn, iets te avontuurlijk zo in je eentje) Veel plezier tijdens je reis!
27th November 2008

Honey you're funny!
:) Heb net toch gelijk maar effe je blog gelezen :) heerlijk! Reiskriebels komen gelijk naar boven, zie mezelf al helemaal reizen door Panama (moet zeggen dat Arg. er ook heel cool uit ziet op je foto's), zonnetje, sfeertje, het relaxte leven, realiteit: te veel projecten en alleen tijd via snelle mailtjes en hyves om sociale leven te onderhouden ;) ga nu eten, snel meer stories i hope x!
28th November 2008

Dikste knuffel voor mijn hyper vriendinnetje (het feit dat je nu aan de andere kant vd wereld zit neemt niet weg dat ik de symptomen niet meer herken! :)) Heerlijk om je verhalen te lezen meis! Ik wou dat ik de fietstocht met je mee kon fietsen! Enjoy sweetness:)

Tot: 0.103s; Tpl: 0.014s; cc: 7; qc: 47; dbt: 0.0418s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb