Argentiinalaista futishuumaa...

South America » Argentina » Misiones » Posadas
June 24th 2006
Published: June 26th 2006

Ihmismassaa torilla pelin jalkeenIhmismassaa torilla pelin jalkeenIhmismassaa torilla pelin jalkeen

Ihmisia torilla heiluttamassa kasiaan ja lippujaan. Halailemassa toisiaan, kaikkihan on tanaan kavereita keskenaan - Argentiinahan voitti pelin.
Karistimme Brasilian polyt jaloista ja saavuimme Argentiinan lauantaina 24.6, eli silloin kuin suurin osa teista siella Suomessa nautti Juhannuksenvieton aiheuttamista hyvanolontunteista. Bussimme saapui Posadas´n kaupunkiin noin viisi minuuttia ennen Argentiina-Meksiko neljannesvalieraottelun alkua.

Suomessa saattoi tapahtuma ehka jaada joltakulta juhannushumun jalkimainingeissa huomaamatta, mutta taalla Argentiinassa se ei todellakaan jaanyt huomaamatta.

Palataan nyt kuitenkin viela saapumiseemma Posadas´in. Yksi reppumatkailun vaistamattomista asioista tapahtui meille taalla. Tiedattehan kaikki tilanteen: olette oudolla paikkakunnalla, kaytte turistioffiisista kysymassa milla bussilla paasette keskustaan, bussia odottaessanne ehditte unohtaa teille kerrotut kaksi bussin numeroa, joten kysytte kaikilta tulevilta busseilta aivan loooistavalla espanjalla (jos olet jossain muualla niin tuo aivan looooistavakaan espanja ei taida auttaa) ovatko ne menossa keskustaan, sitten kun tulee se oikea bussi, niin valahdyksenomaisesti muistatte, etta tuo se oli, kapuatte linja-autoon tyytyvaisina itseenne miettien, etta on tama reissaaminen sitten vain mukavaa ja asioilla on tapana jarjestya. 5 minuuttia myohemmin ihmettelette miksi talot vain muuttuvat yha "hokkelimaisemmiksi", kun yleensa talot keskustassa tuntuvat olevan parempikuntoisia. Lopulta loydatte itsenne noin 30 minuuttia myohemmin jostain paikallisesta Hervannasta uskaltamatta astua jalallannekaan ulos bussista ja toivotte vain, etta paasisi edes takaisin sinne linja-autoasemalle tekemaan uuden valinnan....ja samalla vannotte ettette enaa koskaan ota oudossa paikassa bussia vaan kuljette mittareilla...

Tarina ei kuitenkaan -
Autoja rantabulevardillaAutoja rantabulevardillaAutoja rantabulevardilla

Ne joilla oli auto (teinithan olivat torilla), kiertelivat rantabulevardia toottaillen ja heiluttaen lippujaan...ja kuten huomaat on kaikilla Argentiinan varit paalla: joko pelipaita, turistipaita tai joku muu paita, mutta vari on tanaan isanmaallisesti sininen ja valkoinen.
ei tietenkaan - paaty viela tahan. Bussimme kaantyessa kohti keskustaa vaivaisen 15 minuutin odottamisen jalkeen, bussikuskinne kaantyy sanoakseen teille jotain ja naissa tilanteissa siita loooooistavasta espajankielentaidosta ei ole MITAAN hyotya, ei sitten mitaan, pudistelette vain paatanne ja hoette hysteerisesti: "finlandesas, finlandesas". Tassa vaiheessa bussikuski saa tarpeekseen ja kaynnistaa Brasiliassa valmistetun bussinsa moottorin paastaen samalla ilmaan sinisen savupollahdyksen, jonka ilmoille paastama saastemaara vastaa varmasti keskiverto suomalaisen perhefarmarin koko vuoden kylmakaynnistyksien saastemaaraa. Bussikuski osasi kuitenkin olla ovelampi kuin turistit ja tilasi kaverinsa ratkaisemaan tilannetta ja jo muutaman pysakin jalkeen nousee lipuntarkastaja bussiin ja muutaman sanan bussikuskin kanssa vaihdettuaan suuntaa suoraan niita kahta hysteerista turistia kohti ja vaatii matkalippuja....joita ilmeisesti bussikuski paateasemalla oli meille jo avuliaasti tarjonnut. Selvisimme onneksi pelkalla uusien matkalippujen ostolla (maksoiva muuten 30 senttia per henkilo). Noin puolituntia myohemmin koette kaannytyksen hotellin ovella, koska hotelli on taynna....

Asioilla on onneksi tapana jarjestya suuntaan tai toiseen, joten hotellikin loytyi lopulta ja koimme riemun huomata, etta molemmilla olivat kaikki vaatteet likaisina ja nyt on lauantai-ilta eivatka pesulat aukea ennen maanantaita, joten kaksi paivaa samoissa vaatteissa, joissa olet jo matkustanut vuorokauden lahes 30 asteen helteessa - paatat, etta nyt on todellakin hetki syoda ulkona....

Nyt takaisin siihen Argentiinan ja Meksikon peliin:
KannattajaKannattajaKannattaja

Tuleeko yhtaan wappufiilis ?
aivan kaikki ruokapaikat ovat taynna ihmisia katsomassa pelia. Tama ihmismassa on sulloutuneena kaikkiin mahdollisiin kahviloihin, ravintoloihin ja ylipaataan paikkoihin, joissa on televisio. Jopa yhden televisioliikkeen ikkunan eteen on kertynyt niin paljon ihmisia, etta liikkeen viereinen katu on kaytannossa suljettu liikenteelta ihmismassojen johdosta - mutta se on ihan OK - Argentiinahan pelaa potkupalloa !

Pitkan etsinnan jalkeen loydamme vihdonkin paikan, jossa tuntuu olevan tilaa istua - ulkona. Istuuduttuamme poytaan huomaamme tosin, etta se johtuu vain ja ainoastaan siita, etta televisio on niin kaukana, etteivat ihmiset ulkopoydista nae sita. Onneksi olemme turisteja ja turistithan uskaltavat tehda rohkeita tekoja, kuten esimerkiksi hairita kokkia Argentiina-Meksiko neljannesvalieran 80. peliminuutilla pelin ollessa 1-1, mutta taas sama hysteerinen huuto: finlandesas, finlandesas ja hymy korviin, niin kyllahan siina tarjoilija heltyy (tai sitten halusi nopeasti pois erittamiemme aromaattisten tuoksujen johdosta).

Pelin voitti Argentiina jatkoajan jalkeen 2-1. Ja taman jalkeenhan se vasta mekkala alkoikin. On sanottava, etta sen minka Argentiinalaiset haviavat Brasilialle MM-futiksen koristeluissaan, niin voittavat kylla reilusti juhlinnassaan. Olo oli kuin Suomessa wappuna tai ehka silloin joskus vuonna 1995. Torille vellovat ihmismassat vain tayttivat yhden risteysalueen ja aloittiat valtaisan voittoiloittelun. Tata hetken seurattuaan poliisit paattivat blokata kyseiseen risteykseen johtavat tiet ja "liittyivat" mukaan juhlintaan.

Tassa vaiheessa reppureissaajille tuli kiire hakemaan hotellilta kameraa, jotta saamme ikuistettua muutaman foton. Aluksi mietimme uskaltaako sita ihmisista ottaa kuvia, mutta sitten kun saavuimme paikalle ja aloimme rapsimaan massoista kuvia, niin ihmiset suorastaan pyysivat kuvattavaksi ja kyselivat mista tulemme (ilmeisesti toivoen saksalaisiksi, jotta saisivat tunnelmallisia hetkia seuraavan vastustajan kannattajien kanssa). Paaasia oli kuitenkin juhlinnassa se, etta Argentiina oli voittanut tanaan ja seuraavat pelit ovat jossain tulevaisuudessa...voimme vain toivoa, etta paasemme nauttimaan seuraavankin Argentiinan pelin jalkeisista tunnelmista taalla Argentiinasta.

27th June 2006

jalkapallohuumaa
Olispa ihana kokea tuo huuma paikanpaalla! Meilla suomalaisilla tuskin koskaan on samat saumat... Mutta jos mun ikusuosikki Saksa hakkaa Argentiinan, niin paasette todistamaan miten haviosta siella toivutaan. Nautinnollisia hetkia kiemuraisista alkukuvioista huolimatta! T. Kati
28th June 2006

Minäkin jopa innostuin tuosta potkupalloselostuksesta
Kiitos hyvästä ja varsin kuvailevasta raportista. t äiti

Tot: 0.134s; Tpl: 0.012s; cc: 15; qc: 78; dbt: 0.092s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb