Off to Brazil!


Advertisement
Argentina's flag
South America » Argentina » Buenos Aires » Buenos Aires
September 25th 2006
Published: September 25th 2006
Edit Blog Post

Så er det tid til endnu en lille opdatering herfra. Vi er stadig i Buenos Aires hos min gamle værtsfamilie og livet går sin vante gang. Vi har ikke lavet det store banebrydende, og åbenbart heller ikke spændende nok til at tage billeder af det, fordi mit digitalkamera er helt tomt :-) Men lejlighed til at tage billeder skal der nok blive fra i morgen, fordi kl. 10.50 afgår vores fly fra Buenos Aires til Rio de Janeiro! 10 dage i Brasilien er det blevet til. Vi starter med at være et par dage i Rio, hvor Lotte og Mathias fra Danmark allerede er. De har åbenbart fundet et super hyggeligt hostel, hvor vi også indlogerer os. Det ligger lige ved Copacabana, så om 24 timer ligger jeg der og drikker Caipirinha! Gud hvor har jeg glædet mig til det:-) Vi har også planer om at tage ud til en lille ø, som hedder Ilha Grande. Ø'en blev indtil for få år siden brugt som fængselsø, så turisterne er først kommet til øen for nylig - og altså i en periode, hvor de havde lært om begrebet øko-turisme. Så øen flora og fauna skulle efter sigende være indtakt og et meget smukt syn i bedste tropisk-klima stil med nogle helt fantastiske strande.

En af de ting, jeg havde glædet mig til ved denne tur var at stifte bekendtskab med det ungdomspolitiske liv i Argentina. Jeg har endnu ikke været til arrangementer for de "rigtige" ungdomspartier, men en lille smagsprøve har jeg dog fået. Lørdag aften var jeg nemlig sammen med Hans og vores argentinske veninden Julia til Cine-Debate. Los Cine-Debates er arrangeret af en lokal gruppe, som åbenbart kæmper for befrielsen af det offentlige rum i Buenos Aires, og som et led i dette stiller de, en gang om ugen, en storskærm op i en park og viser forskellige samfundsrelaterede film. Meningen er så, at forbigående folk skal deltage i arrangementet. Og på trods af vinterlignende temperaturer (sagde mine følelsesløse fingerspidser i hvert fald) var der faktisk en del folk til filmen "Memorias del Saqueo", der handlede om december 2001, hvor den Argentinske økonomi krakkede.
Rigtig spændende film, der særligt rejste problematikken omkring begrebet illegitim gæld. Store dele af den gæld til IMF og verdenssamfundet, som Argentinas økonomi til stadighed lider af i dag, er nemlig gæld optaget af militærdiktaturets ledere, der effektivt kanaliserede pengene til bankkonti i udlandet og diverse andre formål, der på ingen måde kom befolkningen til gode. Så det er altså ikke kun lande syd for Sahara der sidder i gældsfælden!

Fredag var jeg inde og besøge Raquel i Caballito, som er en gammel veninde fra tiden i Pico Truncado, det første sted jeg boede i Argentina ude på den ellers øde Pampas. Det var virkelig hyggeligt at ses igen, og snakken gik om the good old days. Samtidig fik jeg et update på fælles bekendtes liv - virkelig mærkeligt, hvordan vores liv udarter sig. Nogle lever det glade studieliv (som undertegnede :-)), andre er blevet gift og har fået børn. Men en super dejlig eftermiddag med masser af mate!

Tror ikke jeg har så meget mere at fortælle. Men jeg garanterer et update inden for de næste par dage fra Brasilien med billeder af mig på Copacabana - wehee!!!




Advertisement



Tot: 0.05s; Tpl: 0.008s; cc: 9; qc: 45; dbt: 0.0308s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb