Buenos Aires

March 20th 2008
Published: March 25th 2008

Storby, tango og kultur

En er blitt til to

Som kanskje noen skarpe hoder har faatt med seg, er vi naa blitt to paa reisen. Ferden videre gaar nordover mot kanskje litt "farligere" stroek. Siri ankom derfor Buenos Aires 17. mars for aa passe paa meg resten av turen frem til juli : )

Buenos Aires er en STOR storby med mye trafikk og mennesker. Siri fikk seg dermed en liten periode med "aklimatisering" og tilvenning til mat og kultur!

Planlegging av de neste maanedene

Foerste dag i Buenos Aires gikk med til aa kikke litt paa videre reiserute og danne oss en grovplan for hva vi vil oppleve og gjoere.
Vi bestemte oss for aa droppe Iguazu Fall's for denne gang, men vi har fortsatt muligheten fra Brasil i juli.
Ellers er oenskene som folger:

* Chile og "vulkantrekking"
* Santiago og Valpariaso
* Mendoza og vingaarder
* Nord-Argentina og kulturen der
* Bolivia med Saltoerken, Lake Titicaca, kanskje litt jungel og ellers andre spennede innslag som maatte dukke opp underveis
* Peru med Machu Picchu, trekking i Huaraz og voluntair work!?
* Men turen vil jo gaa seg til mens vi reiser, saa ingenting er 100%!😞MISSING) )

Buenos Aires

Spis gigantbiffer og drikk vin for under 100 lappen, opplev live tangoshow med sjel, gaa paa happy hour rundt middnatt og fest til sola staar opp. Nyt livet i en av byens parker, eller gaa paa shopping og faa laerjakker o.l til en billig penge.
Byen huser 13 av 39 millioner argentinere, og koker av liv!

Tango, tango og tango
Vi ble invitert med paa en tangoklubb en kveld, av en av hostelvertene. Dette var ikke en av de store showene man kan oppleve, men et sted med sjel, som hun sa. Her var de med lidenskap for klassisk tango samlet for aa danse og hoere kjente tangosangere opptre. Denne kvelden var meget spesiell, da den eldste og kanskje siste (??) klassiske tangosangeren skulle opptre. Akkompagnert av to yngre gitarister gjorde han en glimrende forestilling, skal vi bedoemme ut fra de lokales begeistring. Enkelte satt igjen med taarer i oeynene og det var staaende applaus etter nesten hver sang! Det var litt vanskelig for oss aa skjoenne det hele, men en opplevelse utenom det vanlige var det!

Microcentro
Sentralt i Microcentro er Plaza de Mayo og Casa Rosada, presidentpallaset hvor Kristina Kirchner naa holder til. Det eneste som skilte gaagatene her fra storbyer i Europa, var live Tango show.
Avenida 9. Juli, som er til aere for Argentinas uavhengighetsdag, borer seg tvers igjennom byen med "obelisken" som sentralt holdepunkt.
Med sine 12 kjoerefelt skal den vaere den bredeste gaten i verden.

Recoleta
En av Buenos Aires'stoerste turistatraksjoner er Cementerio de la Recoleta. Den ligger i en av de rikeste omraadene i byen, og her hviler generasjoner av Argentinas elite. Kirkegaarden er som en liten landsby med trange gater og omringet av hoeye murer. Det som selvsagt trekker mest mennesker hit, er graven til Evita!

Reserva Ecologica Castenera Sur
Ikke alle storbyer (vi er riktignok litt bortskjemt i Norge) kan stille opp med et eget naturreservat. Vi trengte en dag med litt avkobling fra storbylivet, og tok oss en dagstur her. Det er en saart trengt "groenn sone" for innbyggerne ogsaa. Mange benyttet parken til sykling, jogging eller bare en avkobling over en "mate".

San Telmo
Dette omraadet er bare noen kvartaler unna microcentro og har trukket til seg kunstnere og artister med lave husleier og gamle "herskapshus".
Hostellet vaart laa i dette omraadet og vi kunne lett se at beskrivelsene stemte. Selve hostellet var ogsaa preget av kunstneraanden, med utstillinger av lokale malere. Ellers er noen av gaten fulle av antikvitetsbutikker.

La Boca
Arbeiderstroeket, La Boca er kanskje ikke det mest besoekte med tanke paa et noe toeffere rykte. men noen av gatene er fulle av liv og roere. Det er ogsaa en noe roligere atmosfaere her, med midre trafikkstoey og stressa mennesker. Dette ble faktisk vaart favorittomraade i Buenos Aires. Vi ble ogsaa vitner, paa restauranten hvor vi spiste lunsj, til en litt yngre generasjon med tangodansere. Vi var kanskje mer imponert over denne forestillingen enn paa klubben tidligere i uka, men man kan jo diskutere om det var like mye sjel bak ; )
Omraadet ligger ved den gamle havna i byen og ble bygd av Italienske immigrnater fra Genoa.
Det som kanskje preger bydelen mest, er det beroemte fotballaget Boca Juniors, Diego Maradona's tidligere klubb. Laget ble stiftet ev en gjeng ungdommer i 1905, og fargevalget paa draktene har en litt artig bakgrunn. De bestemete seg for aa ta fargene i flagget paa den foerste baaten som passerte opp Rio Riachuleo, og denne var svensk. Hele stadion og resten av bydelen er derfor preget av de svenske nasjonalfargene.

VikingosVikingos
Vikingos

Argentinerne er vell "utdannet" i Vikingenes historie, helt fra barndommen
Bokhandelen LA AteneaBokhandelen LA Atenea
Bokhandelen LA Atenea

Et gammelt teater som er gjort om til bokhandel
Cementerio RecoletaCementerio Recoleta
Cementerio Recoleta

Her ligger alle "viktige" personer i Buenos Aires'historie eller de med nok penger til en plass....

Tot: 0.149s; Tpl: 0.012s; cc: 13; qc: 74; dbt: 0.0736s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb