A Wicked Adventure in the East

Oceania
February 14th 2011
Published: February 14th 2011

Den 4. Januar tog vi afsked med Pink house, samt alle beboerne med undtagelse af en, Hugo, for han var saa heldig at skulle joine os paa vores sidste roadtrip i OZ. Han saa frem til en forrygende tur med 2 skoerre danskere. :D
Vi fandt nemt ud af Sydney - ret overraskende eftersom vi havde haft store kvaler med at finde ud af de mindre byer i omraadet.
Vi drog mod nord og planen var at komme helt til Fraser Island, men saadan skulle det ikke vaere, for der var lagt skumle planer for Moder Jord.
Foerste stop var Newcastle, hvor vi saa kirken - der var ikke saa meget at lave, saa vi tog hurtigt videre til det smukke omraade Port Stephens. Det var dog ikke saa spettakulaert den dag, for det regnede, dette stoppede os dog ikke for at tage en tur paa stranden i Nelson Bay, efter at vi have tjekket hvad der var at se mellem Sydney og Brisbane. I Nelson bay havde de ogsaa et fyrtaarn, som vi proevede at finde, men det var ikke til at finde. Det skulle vaere paa en klippe et sted, men vi kunne ikke finde det, da vi paa stedet hvor det skulle vaere, fandt et museum om det, hvilket ogsaa omhandlede 2. verdenskrig.
Vi tog ud til en masse lookouts og en masse strande, heriblandt Black Head, som var en meget smuk klippestrand, hvor vi klatrede lidt rundt og endte i en hule ude i vandet - uhhh :D Ud over det saa vi NSW stoerste trae af rumfang - det var stort!
I Coffs Habour tog vi hen for at se "The BIG banana", som vi jo havde haft som klistermaerke i en af vores tidligere biler, saa det var et mustsee. Vi havde hoert om et meget smukt gorge og et meget smukt vandfald, men vi kunne desvaerre ikke komme derud, for hvis det begyndte at regne igen, ville vejen dertil blive lukket med det samme, da der allerede var vand paa vejen, saa turde vi ikke og blev ogsaa fraraadet det ret kraeftigt. Vi hoerte i radioen, at der var steder i Queensland, hvor der var helt op til 30,4meter vand! Paa vejen til Byron bay holdte vi ogsaa i koe i en halv time pga. vand paa vejen. Vi stoppede for frokost i Lennox Head, som Maria kunne huske rigtig godt. Vi mistede dog lidt appetitien, da ham fra nabobilen kom tilbage fra sin badetur, sagde "Bon appetit" og valgte at skifte lige for vores udsyn, hvilket altsaa ikke just var et koent syn.
Vi ankom til Byron Bay - dette var endestationen for Hugo. Han hoppede dog ikke af samme dag som vi ankom, men vendtede en dag, da vi alligevel blev der. Det var graavejr og regnede, saa der var ikke meget solskin of surfing over det. Dette holdt os dog ikke fra at gaa en tur i byens gader, hvilket ikke tog saerlig lang tid, for det var en meget lille by. Paa vej rundt i gaderne fik vi et fantastisk tilbud paa noget laekker aftensmad, som vi bare ikke kunne modstaa: Steak med pommefrites og salat for kun $7 - og oven i koebet kunne vi faa en gratis forret og entre til baren, og fordi det var ladies night, fik vi ogsaa tiltusket os et glas champange. :D Hvem kan sige "nej" til det, naar man er vant til pasta og nudler? Det var super laekkert og saa fik vi ogsaa taget afsked med Hugo med festmaner.
Naeste dag fik vi indlogeret Hugo paa et hostel, og da der var hoej solskin tog vi ham med paa stranden, hvor vi ogsaa moedte vores engelske ven Adam - igen :D Total chillerdag! Der var store boelger og staerk stroem, saa det tog alligevel en del paa krafterne at vaere ude i - nogle fede bluser med "Slap the goon!" (Goon = Hvidvin lavet af aeg, maelk og fisk - og et er ikke en spoeg!), et evig minde om den forfaerdelig australske drik. :D Vi stoppede dog hurtigt for natten, da vi var traette og havde fundet det PERFEKTE sovested, hvor det for en gangs skyld var lovligt at overnatte.
Vi havde et problem naeste morgen bilen ville ikke starte. Vi endte med at faa brug for startkablerne og en flink mand der var klar til at hjaelpe os. Saa vi var hurigt ude at goere vejene usikre igen. Vi ringede til Roadside Madam - vores gode gamle ven, som for en gangs skyld ikke var god til at hjaelpe, da vi selv skulle finde et sted at faa batteriet skiftet. Saa efter hjaelp fra nogle flinke beboere i en lille by, fandt vi ud til Batteryworld. De lavede nogle tjek og de kunne ikke se, at der var noget galt med batteriet, saa vi sagde "pyt" og vi gad ikke boevle mere med det. Ved BatteryWorld moedte vi en mand, der anbbefalede os et sted, hvor vi kunne faa gratis varmt bad og kirken, hvor vi kunne faa gratis mad. Badet benyttede vi os af, men maden i kirken ville vi ikke tage imod, for maden var for de hjemloese og saa lille var vores pengepung dog heller ikke blevet. Foer badet, kiggede vi os rundt i Surfers Paradise, et hyggeligt lille sted. Vi gik ogsaa en tur paa stranden, men ville under alle omatsaendigheder ikke bade der, for overalt paa stranden laa der, hvad vi mente var BlueBottles. Vi tilbragte natten paa en BP gasstation, det var nu vores plan at komme nord for Brisbane og op til Fraser Island. Det lykkedes os paa sin vis, for det lykkedes at komme nordpaa, men ikke langt nok, for vejeret ville os det ikke at skulle derop. Regnen var meget kraftig, saa vi stoppede ved en anden BP for at forhoere os om vejenes tilstand, men endte med at strande der med 2000 andre mennesker, da vejen blev lukket imens vi var derinde pga. oversvoemmelse. Chancerne for at komme derfra saa ikke gode ud, pt. skulle vi vente helt vil midnat, og det var altsaa kun foerst paa formiddagen. Vi sad paa tankstationen det foerste lange stykke tid, og opserverede folks reaktion over floodingen. Resturanterne paa stedet lukkede langsomt en efter en, og tilsidst var det kun benzinkiosken der havde aabent. Da toervejret kom, gik vi ud for at se hvor slemt det stod til, nok foerste og sidste gnag vi kommer til at gaa paa motorvejen, og der var meget vand. Derfor fandt vi det ogsaa ret optimistisk at nogle stadig havde motoren taendt i deres bil. Vi kom til et sted, hvor vejen og autovaernet var helt uder vand og lokale fortalte os, at der ca. var 2 meter dybt. Der gik vi saa og legede lidt fjollede turister, men det gjorde de lokale ogsaa. Efter det tog vi tilbage til BP, hvor motorvejen lige var blevet aabnet. Vi skulle dog ikke nyde noget af at koere laengere nordpaa, for nyhederne sagde, at det kun ville blive vaerre + vi lige havde faaet en sms hjemmefra om, at vi skulle til at komme vaek derfra, for Brisbanes skaebne saa ikke god ud. Saa tilbage til Surfer's, hvor vi saa skulle tilbringe den sidste uge. Vi kedede og rigtig meget og skrev til vores gode ven Adam, om han ikke ville komme at besoege os, det ville han heldigvis gerne, saa han fik os lokket med i Wet'n'Wild - et stort vandland med rigtig mange sjove forlystelser, og det viste film hver aften paa storskaerm foran wavepoolen. Adam tog videre efter to dage, og saa stod vi egentlig til at kede os igen, MEN, vi havde koebt et pas til 3 forlystelses parker: Wet'n'Wil;, hvor vi hver aften tog ind for at se en film, MovieWorld; hvor de havde nogle syge og rigtig sjove rutsjebaner (Supermands escape <3) og SeaWorld; hvor der var delfin og soeloeveshow samt en masse andere marinedyr, saa vi lavede alt andet end at kede os.
Dagen hvor vi skulle forlade Australien naermede os, hvilket betoed vi skulle ind til Brisbane. Det stod dog ikke saa slemt til mere, vandet var vaek, men havde efterlandt sig en del oedelaeggelser, som vi tog lidt rundt for at kigge paa i de to dage vi var der. Ogsaa fik vi ogsaa fast i et noedpas, da vores rigtige sad fast i posten pga. floodingen, saa nu kunne vi endelig komme til New Zealand.

Tot: 1.519s; Tpl: 0.01s; cc: 7; qc: 26; dbt: 0.0251s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb