New Zealand: Kaikoura

New Zealand's flag
Oceania » New Zealand » South Island » Kaikoura
June 10th 2007
Published: June 10th 2007

Venter paa hvalerneVenter paa hvalerneVenter paa hvalerne

De maatte bruge hydrofoner, radar og fly for at finde dem!

New Zealand: Kaikoura

Australasia » New Zealand » South Island » Kaikoura By hove99
June 10th 2007 Saa er jeg komme til New Zealand! Er floejet til Christchurch paa sydoeen og er koert med bus til Kaikoura laengere nord paa. Det er en rigtig flot fiskerby, hvorfra man tage diverse ture for at se dyrelivet i havet omkring byen.

200 meter fra kysten er havet op til 1300 meter dybt, hvorfor man kan see mange slags hvaler, delfiner og andre dyr (saasom kaampeblaeksprutter). Jeg tog en tur ud for at se hvaler og delfiner, hvilket var en succees! Fik set flere slags hvaler, inklusive Sperm Whales (ja, det hedder de!) og Hump Back Whales. Desuden saa jeg saeler, pingviner og delfiner!

New Zealand er en del koldere en Australien og Tasmanien! 5-10 grader om dagen, frost om natten! Men landskaberne er virkelig flotte, forstaar godt, hvorfor de optog Ringenes Herre her!

AlbatrosserAlbatrosser
Albatrosser

Mens vi ventede kunne vi se flere af disse fugle, som havde vingefang op til 2 meter!
"There she blows!""There she blows!"
"There she blows!"

...udbroed en fra besaetningen, da han saa den foerste hval. Det var nu kun hanhvaler, som holdt til her i omraadet, men hva' faen...
Paa laengde med en busPaa laengde med en bus
Paa laengde med en bus

Disse hvaler er Sperm Whales og har taender, som de bruger til at spise fisk i modsaetning til Hump Back Whales, som har barder og spiser plankton.
Saa dykker denSaa dykker den
Saa dykker den

Vi saa i alt fire hvaler, og en klar indikation paa, at de ikke kommer op foreloebig er dette billede!
"Oliepletter""Oliepletter"
"Oliepletter"

Naar hvaler dykker toemmer de sig selv for havvand, hvilket giver disse pletter paa havoverflader.
Delfiner!Delfiner!
Delfiner!

Kort efter svoemmede flere delfiner afsted sammen med baaden. De havde forinden generet hvalen, hvilket fik den til at dykke.
Saeler og fugleSaeler og fugle
Saeler og fugle

Paa hjemturen sejlede vi forbi denne klippe, hvor baade fugle og saeler holder til.
Gode klatrereGode klatrere
Gode klatrere

Taget i betragtning, at de kun har luffer, er saeler fortraeffelig klatrere!
FuglelivetFuglelivet
Fuglelivet

Hundredevis af fugle holdt til her.

Tot: 0.083s; Tpl: 0.009s; cc: 10; qc: 54; dbt: 0.0491s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb