Auckland - uge 1

New Zealand's flag
Oceania » New Zealand » North Island » Auckland
July 15th 2012
Published: July 23rd 2012

To trætte personer efter jagt på lejlighedTo trætte personer efter jagt på lejlighedTo trætte personer efter jagt på lejlighed

Vi sad på hotal værelset og fik nudler efter en dag med 5 lejlighedsfremvisninger
Så er der nyt igen!

Vi er endt i lejlighed 814 på Waldorf Tetra med følgende adresse:

Waldorf Tetra Apartments
814/85 Wakefield street
1001 Auckland
New Zealand

Lejlighedsprocessen gik forholdsvis hurtigt da vi allerede efter 2,5 dag havde en lejlighed og betalt den første halvdel af depositummet. Inden da havde vi dog været ude og kigge på 5 forskellige lejligheder på en dag i flere forskellige prisklasser, og det må siges at pris bestemt er afledt af kvalitet hernede. Den første lejlighed vi så havde ikke engang dør ud til badeværelse – så var standarden ligesom lagt. De fem lejligheder var meget forskellige, men vi var glade for at vi havde noget at vurdere ud fra - så vi var trætte og fyldte af mange indtryk da vi gik i seng fredag aften d. 13. juli. Der var flere faktorer der spillede en rolle i vores endelige beslutning af lejlighed, men specielt det at 40% af alle lejligheder i New Zealand har mug og skimmelsvamp spillede en stor rolle. Vi var ret sikker på at 3 af de 5 lejligheder vi så have skimmelsvamp og lejligheden her på Waldorf Tetra havde bestemt ikke skimmelsvamp, og den sidste lejlighed var vi ikke helt sikker på. Efter beregninger og vurderinger besluttede vi os for lejligheden her på Waldorf Tetra, som er en form for hotel for lejligheder, så her er rigtig lækkert som I også kan se fra billederne.

Efter vi havde fundet et sted at bo kunne vi begynde at koncentrere os lidt mere om at finde supermarkeder og forberede os på introduktionsugens start om mandagen.

Mandag var vi på rundt tur i Auckland med alle de andre internationale elever, og for at møde flest mennesker delte vi os op og tog hver vores bus rundt i byen. Busturen var lidt anderledes end forventet, da vi begge troede at turen havde til formål at vise os supermarkeder osv. Men turen viste sig at være mere rettet mod Auckland’s seværdigheder. Christina’s bus startede med et stop ved Sky Tower, som er et observations og telekommunikations tårn i hjertet af Auckland. Alle fra bussen skulle være med i en lille leg, plat eller krone = head or tail, vores guide ville kaste en mønt op i luften, gribe den og ligge den på sin hånd, og før han viste om det var plat eller krone skulle vi alle enten tage vores hænder på hovedet eller på numsen hvis vi henholdsvis troede at det var krone eller plat. Hvis man gættede forkert var man ude af legen. Vi endte begge to med at blive 2. sidst i legen og var dermed begge to med i opløbet, blot i hver vores bus. Vinderen af legen vandt et gratis spring ud fra Sky Tower svarende til et spring på 192m. Til Chrisitna’s hæld kunne vinderen af legen ikke springe pga. tidligere skader, så hun vandt springet i stedet for. Det hele skulle gå meget stærkt så det nåede aldrig rigtig at gå op for hende før hun stod på toppen, hvad det var der skulle ske – men hun sprang, da der jo stod en hel bus fuld og ventede på hende. Vejret den dag var helt perfekt, så der var også mulighed for at nyde lidt af udsigten på toppen.
Nicolai havde på busturen mødt en tysker, nordmand og svensker på busturen og var ude at drikke et par øl med den efter busturen.

Tirsdag havde vi orienteringsmøde, hvor vi blev præsenteret for alle de international team der er på skolen for at hjælpe os. Derefter var blev der vist film i iSpace, som er et lokale på universitet som er tilgængeligt for alle internationale elever, hvor man primært kan sidde og læse, drikke en kop te eller møde nye mennesker. Vi hyggede os med de andre elever.

Onsdag skulle vi mødes med vores fakulteter og de dertilhørende UniGuides. Vi blev vist rundt på hele campus og fik efterfølgende 4 små forelæsninger om alle de muligheder der er tilgængelige på universitet – og man må sige at der en grund til det er dyrt at gå hernede, da der er uendelige mange workshops man kan melde sig til. Om aften var vi til Quiz aften i universitetsbar.

Torsdag havde vi en forelæsning omkring Auckland, hvor vi fik en masse praktisk information. Derefter kom der et rejsebureau som skulle først og fremmest reklamere for dem selv og også fortælle om alle de stedet vi kan rejse hen her på New Zealand, så vi fik rigtig blod på tanden og begyndte at glæde os til at se mere af landet. Torsdag aften stod på ”Bad Taste Party” som var arrangeret af det samme rejsebureau. Inden vi tog ned på baren var vi over ved ham svenskeren som vi havde mødt – han bor lige på den anden side af gaden af os. Der mødte vi en masse amerikanere som han bor sammen med.

Fredag var meget stille og rolig hvor vi slappede lidt af, fik købt bøger til skole og fik handlet ind.

Lørdag var vi ude på Rangitoto Island som er en vulkanø 30 min sejletur fra Auckland, vi var 6 der fulgtes men vi mødte mange andre internationale elever ved morgen færgen kl. 7.30 – det var den billigste afgang, så der var ingen tvivl om at vi alle var studerende. Til gengæld fik vi det flotteste blik over Auckland by ved sol opgang. Vi gik vulkanøen tynd i det fineste vejr og gik endda også over på naboøen som var forbundet med en lille bro, som havde en helt anderledes natur end vulkanøen. Det var rigtig sjovt at se forskellen på naturen på to øer der ligger lige ved siden af hinanden.

Søndag var vi ude for at kigge på bil – vi havde mødt nogle internationale elever fra Tyskland som havde købt bil på et bestem bilmarked som kun var der hver søndag. Vi begav os afsted i den tro om at vi kun skulle ud for at se prisniveauet og hvad der var på markedet. Da vi fandt markedet startede vi med at gå lidt rundt og kløede os selv i håret, for vi vidste nærmeste ikke engang hvordan vi skulle få startet en samtale med bil sælgerne – vi følte os bestem ikke på hjemmebane. Vi startede med at spørge en vagt for at høre ham hvad vi skulle kigge efter. Han fortalte lidt om de forskellige biler, og så synes vi da at vi var i gang. Efter at have gået lidt mere rundt havde vi bestemt dannet os indtrykket af at det var ”køberens marked” der var et hav af biler til salg men nærmest ingen købere. Vi startede med at snakke med en franskmand og Nicolai var ude at prøvekøre bilen – selvom det var på en parkeringsplads var det noget af en prøvelse at holde til venstre når der kom modkørende. Vi kig lidt videre og mødte endnu en tysker der også viste sin bil frem som han havde sat til salg til 2.500 NZ$ Vi snakkede lidt med ham om hvad de få ting vi vidste vi skulle spørge om. Bilen var en Honda Odyssey fra 1995 med ALT camping udstyr – der var alt fra stor seng, telte og soveposer til gryder og gasplus. Vi fortalte tyskeren at vi kun var ude for at kigge på biler for at se hvad der var af muligheder – hvortil han svarede at hvis han ikke fik bilen solgt i dag blev han mødt til at tage til en bilforhandler med dem for at få den solgt. Det opfangede vi begge meget hurtigt og tænkte at han nok var en ”presset” mand, så han fik vores nummer og vi bad ham skrive til os hvis han ikke fik bilen solgt. Det viste sig også at han var meget presset, da han havde en flybillet hjem til Tyskland dagen efter. Efter en ret lang forhandlings proces, med diverse råd fra mekanikere, som vi havde mødt, endte vi med at købe bilen og alt udstyret for 1.600 NZ$. Om aften var vi i biografen med bilsælgeren, og vi fik en masse gode råd om hvor vi skulle rejse hen i New Zealand og vi aftalte hvornår vi skulle mødes om mandagen for at få nøgler og lave registreringen af ny ejer.

Albert's parkAlbert's park
Albert's park

Et billed af de meget mærkelige træer, taget i Albert's park som ligger lige bag universitetet.

23rd July 2012

tak for mail
Hej igen i to. Hvor var det sejt Christina, du må være kæmpestolt af dig selv, det ville vi aldrig have vovet, hold da op!!! Dejligt at høre nyt og spændende fra jer, og at i har det godt - og tillykke med den nye bil, sikken et eventyr i nu skal på. Vi nyder også de flotte billeder, det giver lidt mere indsigt i, hvor det er i befinder jer. I morgen skal vi ud at spille golf, vores sædvanlige tirsdagsmatch, men det er nu så hyggeligt - vi har jo mange gode venner i golfklubben. Lige p.t. kommer varmen strømmende ind over Danmark, ellers har vi ligget på samme temperaturniveau som New Zealand, ret beherskede temperaturer, må man sige! Går det godt med at holde varmen?. vi synes selv, at det er lidt småt med nyheder herhjemme fra. Det vil være fint at skype onsdag aften, skal vi eller i ringe op? vi glæder os. Kærlig hilsen fra Moemor og Morfar.

Tot: 0.051s; Tpl: 0.02s; cc: 7; qc: 24; dbt: 0.0245s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb