UUSI-SEELANTI

Oceania » Fiji » Viti Levu » Nadi
April 26th 2007
Published: April 26th 2007

Nyt tehdaan tallainen pika paivitys Uuden-Seelannin osalta.
Vietettiin ikimuistoiset 11 paivaa Uudessa-Seelannissa ja eilen iltapaivalla lennettiin tanne Fijille. Huomenna lahdetaan saarihyppelylle joka kestaa seitseman paivaa. Eli varsinkin aiteille tiedoksi etta ei tarvitse olla huolissaan vaikka meista ei kuulukkaan seuraavaan viikkoon mitaan. Koko Fijilla ei ole kuuluvutta Soneran liittymalla joten seuraavan kerran laitetaan viestia 5.5. 😊

Seikkailu Taru Sormusten Herrasta- maassa aloitettiin Aucklandista jonne saavuttiin 15.4 illalla, silla lentomme Sydneysta oli lahes 4 tuntia myohassa. Loysimme aivan ydinkeskustasta mukavan hostellin, mutta matkustaminen oli vienyt sen verran voimia (seka edellisen yon lyhyet unet lentokentalla), etta pienen iltapalan jalkeen painuttiin nukkumaan. Aamulla kaytiin hieman tutustumassa kavellen kaupunkiin ja totesimme etta saavuimme syksyn keskelle. Puolen paivan jalkeen suuntasimme kohti Wicked Campersin toimistoa, josta saimme muutaman tunnin odottelun jalkeen oikein toimivan "black sabbath" automme, joka oli onneksi maalattu melko hillitysti. (tarkoittaa etta olemme onnellisia etta emme saaneet vaaleansinista "sex police" hiacea tai vaaleanpunaista "barbieta")
Ensimmaisen tankkauksen jalkeen suuntasimme nokat kohti Hamiltonia joka naytti autosta kasin ihasteltuna oikein mukavalta kaupungilta. Hamiltonista jatkoimme matkaa Tourangan kautta kohti Rotoruaa. Pimea yllatti meidat kuitenki nopeasti jotein jouduimme hetken etsiskelemaan sopivaa levahdyspaikkaa jonne auton saa parkkiin yoksi.

Aamulla herattiin kukon kiekumiseen, silla parkkipaikkallamme asusti myos villit kanat seka kukkio. Paasimme liikenteesseen kuitenkin hyvissa ajoin ja jatkoimme matkaa kohti Rotoruaa. Vietimme todella mukavan paivan Rotorualla sijaitsevassa Te Puia nimisessa paikassa jossa sijaitsee mm. kuuluisa Puhutu geysir, joka nousee 25-30m korkeuteen.
Alueella on myos paljon muita kuumialahteita ja kiehuvia mutalampia seka vesialtaita. Kavimme katsomassa myos Maori esityksen, joka kertoi Uuden-Seelannin alkuperaiskansasta. esitys oli hieno ja varsinkin Haka-tanssi mielenkiintoinen. (kokeilkaa laajentaa pupilleja ja illistaa mahdollisimman rumasti) 😊
Rotoruan jalkeen suunnattiin kohti Taupo jarvea ja valilla kaytiin mm. Thermal villagessa seka Huka putouksilla. Huka putousten jalkeen loysimme sattumalta joenrannasta ilmaisen ja todella siistin leirintaalueen, jossa sitten vietimme seuraavan yon. Illalla laitoimme ruokaa ja syotimme sorsia. seuraavana paivana olimme Frodon jalanjaljilla ja kavimme mm. "Mordorissa" ja "Mt Doomin" juurella seka ohitimme "Rohanin" ja "Rivendelin". Maisemat olivat upeat ja naimme reissun ensimmaiset kotkat ja haukat, joita saimmekin ihailla moneen otteeseen loppureissun aikana. Ajoimme iltapaivalla noin 30 km patkan ihan uskomatonta pikkutieta, joka mutkitteli kukkuloiden rinteilla. Tie oli puolet matkasta tuskin yhden kaistan levyinen ja rotkot avautuivat vuoroin molemmilla puolilla. Valilla puut kasvoivat tien ylle niin etta niista muodostui vihrea hamara tunneli. Hauskaa oli mutta valilla adrenaliini taso nousi turhan korkealle. Oli elmamme jannittavimmat 30 km. Illalla ajoimme leirintaalueelle lahelle Wellingtonia, josta seuraavalla aamulla suuntasimmea aikasin lautalle kohti etela saarta.

Seuraava aamupaiva vietettiin siis lautalla ja saavuimme yhdentoista aikaan Pictoniin josta jatkoimme heti matkaa kohti Nelsonia. Valilla pysahdyimme tekemaan kavelyretkia unohtumattomissa maisemissa. Jatkoimme matkaa Nelssonista etelaa kohti. Pimeys yllatti meidat kesken yopymispaikan etsiskelyn ja pysahdyimme Reefton nimiseen paikkaan ostamaan hampurilaiset ja nain valttymaan iltapalan laittamiselta. Seuraavana aamuna kavimme kaveleskelemassa mm. Franz Josef- seka Fox jaatikoiden maisemissa parin tunnin ajan. Seuraavaksi yoksi jaimme Lake Paringan rannalle noin 100 km jaatikoista etelaan pain. Aamulla jatkoimme matkaa kohti Queenstownia ja valilla poikkesimme ihastelemaan maisemia Haast Beachille. Olimme onnekkaita silla tapasimme rannalla miehen joka kertoi meille etta rannassa saattaisi nahda delfiineja. Lahdimme tutkimaan asiaa ja onnistuimme nakemaan kaksi maailman pienimman delfiinilajin edustajaa leikkimassa rannan tuntumassa (Hector delfiini). Nama kaverit elavat siis ainoastaan Uuden-Seelannin rannikolla. Mahtavaa.......

Iltapaivalla saavuimme Queenstowniin ja kiertelimme hiukan kaupungilla ja varasimme seuraavaksi paivaksi "riversurfing" retken. Kaupunki oli upea ja maisemat jalleen kerran hienot vuorten ja jarvien kupeessa, ruska-asussa. Siella voi myos kokeilla kaikkea extreme urheilua mita vain keksii ajatella. (purjeliitoa, koskenlaskua, alamakipyoraily, canjonswingia, benjia ym ym...) Seuraavana paivana herattiin hyvissa ajoin ja kaytiin ajelemassa lahiseudulla. Yhden aikaan alkoi sitten jokiseikkailumme joka oli MAHTAVA!!! Laskimme jokea ja koskia (luokat 2-4+) alas 8 km markapuvut paalla pelkkien rapyloiden ja bodyboardien avulla. yhdessa koskessa kokeilimme myos surffausta jossa pyritaa paasemaan koskessa aallon oikeaan kohtaan jossa sitten pysyy paikallaan ja voi yrittaa nousta seisomaan... Ihan tama ei meilta kuitenkaan nain ensimmaisella kerralla onnistunut. 😉 Kosket olivat jokatapauksessa mahtavia ja viimeisin niista oli hurjat 800m pitka.

Illalla jatimme Queenstownin taakse ja suuntasimme kohti Mt Cookia. Toiseksi viimeisen paivan vietimme tutustuen vuoreen ja ajoimme yoksi lahelle Christchurchia silla auto taytyi luovuttaa seuraavana aamuna suhteellisen aikaisin. Viimeinen paiva siis vietettiin kaupunkiin tutustuen ja Karin matkamuistoa etsiskellen. Joka sitten loppujen lopuksi loytyikin yllattavan helposti. Yoksi suuntasimme jalleen lentokentalle ja aamulla lensimme ensin Aucklandiin ja sielta jatkoimme matkaa tanne Fijille.

Nyt siis edessa on saarihyppelya ja helteisia ilmoja!!! Ja meihin saa tosiaan yhteyden seuraavan kerran puhelimitse 5.5.

Milka ja Kari

Tot: 0.093s; Tpl: 0.013s; cc: 9; qc: 50; dbt: 0.0596s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb