BULA FIJI!!!

Oceania » Fiji » Viti Levu » Nadi
May 4th 2007
Published: May 4th 2007

Aika menee ihan kasittamattoman nopeasti ja tanaan lahdetaan taalta Fijilta kohti LA:ta. Enaan vajaa kaksi viikkoa niin reissu on takana ja palataan takaisin suomeen.

saavuttiin toissapaivan takaisin saarihyppelylta ja siistia oli. Ensimmaisen saaren olot olivat tosin aika alkeelliset, mutta paikat paranivat kokoajan matkan edetessa. Taalla saa ajatukset helposti pois murheista ja on ihan kiva olla viikko puhelimen ja mailin tavoittamattomissa..

Kaksi ensimmaista paivaa vietettiin siis taalla Nadissa Nomads Sky Lodge nimisessa hostellissa, joka oli tosi mukava uima-altaineen. Nadin kaupunki ei tehnyt meihin kumpaankaan kovin suurta vaikutusta ja ei siella vietettykkaan sitten turhan paljon aikaa. Paikallinen bussi kaupunkiin maksoi 0.6$ ja oli mielenkiinoinen kokemus. Fiji on koyha maa ja koyhyys nakyy kaikessa. Turismi on taalla todella iso tulonlahde. Yllattava kylla, hinnat turisteille ovat kuitenkin huomattavan paljon kalliimmat kuin esimerkiksi Thaimaassa. Kaupungilla ollessamme meidat houkuteltiin pakallisten toimesta tutustumaan Kava seremoniaan. Kava on paikallinen juoma johon liittyy paljon erilaisia uskomuksia ja tapoja. Itse kava juoma tehdaan eraan kasvin juuresta tehdysta jauhosta, jota liuottetaan veteen teen tapaan. Juomalla on hieman rauhoittava vaikutus ja se tehdaan isoon puuvatiin ja tarjoillaan kookoshedelman kuoresta. Ainoa havaittava tuntemus kuitenkin yleensa on kielen ja huulten lieva turtuminen. Juoma nayttaa lahinna rapavedelta ja makua ei voi kuvailla kovin hyvaksi.

Kolmentena aamuna meidan haettiin hostellilta bussilla ja kuljetettiin noin puolen tunnin matka Denarau nimiseen sataamaan josta saarihyppelymme alkoi. Ensmmainen saari oli Tavewa, jonne lauttamatka kesti 4.5h. Tavewalla oleva hostelli ei ollut kovin kummoisessa kunnossa ja vessaan kannatti menna silmat kiinni... Ihmiset olivat kuitenkin mukavia ja rannalla seka riippumatoissa kelpasi makoilla. Olimme Tavewalla kaksi yota ja ensimmaisena iltana meidat toivotettiin tervetulleiksi laulun seka tanssin avulla ja toisena iltana oli vuorossa hauskin hattu kilpailu. Karilla oli nayttava kookospahkina hattu ja minulla palmulehdista punottu panta. Ihan ei voitettu kisaa, mutta hauskaa oli silti. Paivat vietettiin lahinna rannalla ja riippumatoissa lohoillen ja lukien ja valilla kytiin pelaamassa beachwolleyta ja pulikoimassa meressa. Kolmas yo vietettiin WannaTaki risteilylla. Vene oli tosi mukava ja siisti ja siella oli paljon ilmaisia aktiviteetteja. Illalla kaytiin Karin kanssa melomassa ja nahtiin korallin seassa mm. rauskuja. Illalla miehisto oli jarjestanyt erilaisia kilpailuja joista ehdottomasti hauskin oli rapu kisa. Meidan rapu nro. 14 parjasi hienosti kaksi ensimmaista eraa ja selvisi finaaliin, mutta kolmannessa erassa lahto ei ollut mita parhain ja sijoitus oli 2. Onneksi Milka kuitenkin voitti tuolikisan joten ei jaaty ihan ilman palkintoja. 😉

Seuraavan aamuna kaikki halukkaat paasivat uimaan paholaisrauskujen eli Manta Rayden kanssa.. Noin kymmenen minuutin venematkan jalkeen ensimmaisest jattilaismaiset rauskut nakyivat pinnan alla. Ei sitten muuta kuin hypattiin veteen ja paastiin ihastelemaan naita uskomattoman isoja olentoja niiden omassa elementissa. Vedessa oli meidan kanssa samaan aikaan kuusi rauskua, joista suurimman "siipien karkivali" oli noin 5 metria. Oli aika uskomaton tunne silla rauskut eivat tuntuneet pelkaavan ihmisia lainkaan ja valilla pystyi uimaan ja sukeltamaan aivan kosketusetaisyydella. Uimme rauskujen kanssa varmaan noin puolisentuntia ennen kun palasimme takaisin majapaikkaamme eli Wanna Taki veneelle. Loppupaivan otimme aurinkoa ja nautimme BBQ lounaan eraan saaren hiekkarannalla, jossa tietenkin juotiin myos Kavaa. 😉 Iltapaivalla siirryimme seuraavalle saarelle jonka nimi on Kuata.Saari oli todella mukava, dormit ja vessat siistit seka ranta pitka ja hieno. Ruoka oli hyvaa ja seuraavat kaksi paivaa nautimme olostamme lahinna rannalla lohoillen ja lukien. Milka otti ensimmaisena aamuna perinteisen Fiji-hieronnan joka oli erittain miellyttava kokemus. Tiistai iltana saimme nauttia Fiji-illasta joka jarjestettiin saarella joka tiistai. Ensimmaisena oli vuorossa Kava seremonia ja sen jalkeen nautittiin perinteisia fijilaisia ruokia jotka oli valmistettu maauunissa. Ja kaikki ruokalajit oli syotava perinteiden mukaan sormin. Mielenkiintoista. Ruuan jalkeen meille esitettiin erilaisia lauluja ja tansseja joista osa oli todella nayttavia..

Viimeinen yo vietettiin South Sea Islandilla joka oli koko reissun paras paikka. Taman pikkuruisen saaren ympari pystyi kavelemaan viidessa minuutissa ja siella oli majapaikka vain noin 20 ihmiselle. Saari oli todella kiva uima-altaineen ja rantatuoleineen seka ruoka oli todella hyvaa. Viimeisena paivan kavimme sukeltamassa aivan saaren tuntumassa sijaitsevalla hylylla (Eriksson) joka on ollut meren pohjassa vain kolme vuotta. Sukellus oli kuitenkin erittain onnistunut ja nakyvyys veden alla 30 metria. Sukellus kesti kaiken kaikkiaan 55 minuuttia ja onnistuimme nakemaan hylyn lisaksi kaikenlaisia meren elavia. Parasta oli etta sukellus maksoi vaivaiset 45$ joka on noin 20e..

Saavuimme illalla kuuden jalkeen takaisin tanne Nomads Sky Lodge hostelliin ja viimeiset pari paivaa ollaan vietetty lahinna altaalla lohoillen ja lepaillen. Kuuden tunnin paasta lahtee lento kohti Los Angelesia joten vietetaan viimeisia hetkia Fijilla. Saa nahda paivitetaanko enaan Blogia reissun aikana, mutta tarkoitus olisi ainakin kerran kirjoitella kuulumisia tuolta jenkkilasta. Kiitos kaikille ihanista kommenteista, niita on aina kiva lukea.

Ja me ollaankin jo kotona kahdentoista paivan paasta joten vahiin kayvat paivat ennen kuin loppuvat kokonaan.
Ja jalleen kerran voidaan todeta etta kaikki on taalla hyvin ja toivotetaan terveiset sinne kotiin kaikille tutuille ja niille tuntemattomille jotka eksyvat sivuillemme.

Pian tavataaan jo siella Suomessa ja voikaa hyvin...

M&K

8th May 2007

Höpperisköpperis!
Lueskelin tässä yövuoron aikana postejanne lävitse ja uskomattomia kokemuksia ootte keräilly matkan varrella elämän kovalevyllenne! =) Naattikaa loppureissusta jenkeissä ja älkää missatko Suomi-USA matsia torstaina! ;) Jokatapauksessa on hienoa saada teidät takaisin Suomeen!

Tot: 0.099s; Tpl: 0.011s; cc: 8; qc: 26; dbt: 0.0763s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1018kb