Kalbarri - Praktische Informatie

Oceania » Australia » Western Australia » Kalbarri
December 8th 2006
Published: December 8th 2006

We reden 420km van Denham naar Kalbarri. Dit stadje leeft van de toeristen en van de vangst van rotskreeften.

Je rijdt al door het Kalbarri Nationaal Park, nog voordat je Kalbarri zelf bereikt hebt. We stopten bij de Ross Graham Lookout. Deze parking is zeer goed uitgerust met zitbanken in de schaduw, moderne toiletten en informatieborden. Je kunt er een uitgestippelde wandeling maken naar de lookout en naar de rivier. Dit is een eindje wandelen, met klimmen en dalen.
Even verder op de grote baan is er een afslag voor de Hawk’s Head Lookout. Eveneens met een goed uitgeruste parking, de wandeling is hier maar zeer kort. In deze omgeving zien we voor het eerst grasbomen: een grote graspol bovenop een oude, traaggroeiende stam.

We bezochten het Nationaal Park onder begeleiding: een kano uitstap met “Kalbarri Adventure Tours” (www.kalbarritours.com.au; E-mail: kalcanoe@wn.com.au, een tweemansbedrijf: hij begeleidt de tours, zij doet de administratie) Tel 08 - 9937 1677. Het was een dagtour in een uitgebouwd 4x4 jeep. We werden afgehaald en teruggebracht op de camping, we betaalden 75$ pp. Morning tea werd aangeboden, maar je moest zelf voor drinkwater en voor je lunch zorgen. Er waren een 10-tal deelnemers, we kregen eerst de Loop / Nature’s Window en de Z-bend te zien, maar het hoofdaccent lag op de kanotocht. Om de kano’s te bereiken werd met de jeep een smal zandbaantje gebruikt om in de buurt van de rivier te komen, gevolgd door een wandeling door een kloof en langs de rivier. Het kanovaren duurde 1 à 2 uur en ging over rustig water door een mooie kloof. Er was gelegenheid tot zwemmen en rustig lunchen. Daarna maakten we een uitzonderlijk mooie wandeling langs rotsen, kloven, grotten en ravijnen in de mooiste kleuren: een prachtige apotheose.

We overnachtten in het Murchison Caravan Park (Top Tourist) - Corner Grey + Wood Street - Kalbarri WA 6536
Tel: 08 - 9937 1005
Ligging: Op de hoofdstraat langs de zee, in de buurt van het Visitor Centre, op wandelafstand van de jetty waar de toeristische tours vertrekken, op wandelafstand van het winkelcentrum, met supermarkt, bottle shop en 2 degelijke Internet café’s.
Prijs en wat inbegrepen: 31$ voor een powered site voor 3 personen
Persoonlijke beoordeling: goede camping met goed en proper sanitair, schaduwrijke standplaatsen. Je kunt kiezen tussen: zicht op zee, maar weinig ruimte, weinig schaduw en veel wind, of: aan de achterkant met meer ruimte, veel schaduw en weinig wind.

Het Kalbarri Visitor Centre opereert eerder als souvenirwinkel, waar je folders kan oppikken en aan een balie tours kan boeken. De uitleg die men geeft is minimaal, en men vertelt er je niet bij dat zij hiervoor 2%!o(MISSING)nkosten aanrekenen!

Je kunt op Internet op een aantal plaatsen, de meest interessante zijn de Book Exchange shop, aan de rechter zijkant van het winkelcentrum en het Kalbarri Café, aan de linker zijkant van het winkelcentrum, naast de krantenwinkel en de supermarkt. Beiden rekenen 6$/u aan en je kunt er je eigen laptop gebruiken.

We deden de Sunset Cruise van “Kalbarri Wilderness Cruises” (www.kalbarricruises.com.au) en betaalden daarvoor 35$ pp. Je vaart met een platbodemboot eerst de door de haven / monding van de Murchison rivier; daarna vaart men de Murchison rivier op, zover men kan. Er wordt uitgekeken om zoveel mogelijk dieren te zien: dat waren enkele wallabi’s en een witborst zeearend. Bij het uiterste bevaarbare punt konden we langs de oever een heuvel beklimmen en kregen zo een mooi overzicht hoe de rivier zich verder kronkelde. Er werden wat aperitiefhapjes aangeboden in de hoop dat je daarbij een drankje zou kopen. Dit was één van de minder interessante uitstappen op deze reis.

We bezochten: “Rainbow Jungle” een privé-initiatief dat uitgegroeid is tot een volwaardige papegaaienzoo, waar aan nationale en internationale broedprogramma’s meegewerkt wordt. www.rainbowjunglekalbarri.com Open van maandag tot vrijdag, van 9h tot 17h en op Zondag van 10h tot 17h. Je betaalt 11.5$ inkom en kan er verschillende uren blijven rondlopen. Er zijn ontelbaar veel soorten papegaaien, parkieten en corella’s. Bij iedere kooi wordt aangegeven waar ze in het wild voorkomen, hoe zeldzaam ze zijn, en hoe ze zich voortplanten. Rainbow Jungle ligt op Red Bluff Road, op weg naar de kustgorges.

Langs diezelfde weg ligt ook het Seahorse Sanctuary: een onderzoek- en kweekcentrum voor zeepaardjes en pijlvissen. Dit is ook weer een privé-initiatief. Door zeepaardjes te kweken en aan dierenwinkels te verkopen, probeert men te voorkomen dat deze diertjes uit de oceaan gevist worden om voor sieraquaria te verkopen. Dit moet op een zeer wetenschappelijke manier gebeuren, omdat waterkwaliteit en voeding voor de pas uitgekomen diertjes zeer kritisch is. www.seahorsesanctuary.com.au, Tel 08 - 9937 1124, ze zijn open van 10h tot 16h en gesloten op woensdag. Je betaalt 7$ inkom en kan dan uitleg krijgen via een audio systeem, of je betaalt 14$ pp voor een rondleiding. Het is klein: slechts 1 ruimte met aquaria, maar zeker de moeite waard.

Tijdens de rit van Kalbarri naar Geraldton maakten we heel wat stops, vooral bij de ‘Coastal Gorges’ van het Kalbarri National Park. De meeste uitzichtpunten waren pas heraangelegd, en hadden dus een goede weg en parkeerplaats, en verharde wandelwegen. Het was een aaneenschakeling van prachtige kustgezichten met rode kliffen, blauw water en witte wilde golven: bij Chinamen’s Rock heb je een goed overzicht over de monding van de Murchison rivier, Red Bluff Lookout ligt erg hoog maar was goed beveiligd. We maakten vanaf Mushroom rock de wandeling naar Rainbow Valley via de kustwandelweg, en kwamen terug via de landwandelweg. We gingen ook kijken naar Pot Alley Gorge, Eagle gorge, Shell House, Island Rock en Natural Bridge. Al deze uitzichtpunten liggen niet ver van elkaar. We kwamen een groep toeristen tegen die dit traject per fiets aflegden in een dagtrip.

Tot: 0.327s; Tpl: 0.012s; cc: 24; qc: 127; dbt: 0.1562s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 2; ; mem: 1.4mb