Denham - Praktische Informatie

Oceania » Australia » Western Australia » Denham
December 5th 2006
Published: December 5th 2006

We reden 338km tussen Carnarvon en Denham, maar maakten enkele tussenstops:

Bij Hamelin Pool gingen we kijken naar de stromatolieten, die kleine bultjes kalksteen, of plateaus kalksteen zijn niet spectaculair van uitzicht, maar wel uniek omdat het één van de weinige plaatsen is waar de allereerste organismen ter wereld (cyanobacteriën), nog zijn blijven overleven. Er is een wandeling uitgezet, waarlangs informatiepanelen uitleg geven over dit speciale verschijnsel. Tegelijkertijd zie je ook spierwitte, poreuze kalksteen die natuurlijk gevormd werd door de reusachtige hoeveelheden van één bepaald soort schelp. Je kon er zo bouwstenen zagen uit de grond, maar nu is dit beschermd domein. Je kunt er geraken door de camping op te rijden, er tevoet door te lopen en aan de achterkant het poortje naar het strand door te lopen. Op de camping kan je informatie krijgen, en kan je een telegraafmuseum bezoeken.
Even verder is Shell Beach, vlakbij de grote baan. Een eindeloos lang en zeer breed strand opgebouwd uit allemaal dezelfde witte schelpjes. Vanop Shell Beach kan je de stevige, elektrische afsluiting zien die er moet voor zorgen dat het schiereiland vrij kan gemaakt en gehouden worden van wilde katten en vossen zodat de oorspronkelijke fauna maximaal kan overleven (Project Eden).
Bij Eagle Bluff gingen we uitkijken over de oceaan. Diep, onder aan je voeten, ligt dan een stukje ondiep water, met witte achtergrond (zand op de bodem), zodat je goed kan volgen welke vissen voorbij zwemmen, typisch zijn dit haaien. Ook hier staan panelen met uitleg over fauna en flora, en een verklaring waarom Shark Bay benoemd kon worden tot World Heritage site. Je kunt een korte wandeling maken rond het uitkijkpunt, maar het is er erg winderig.

In Denham overnachtten we in het Denham Seaside Tourist Village - Stella Rowley Drive - Denham WA 6537
Tel: 08 - 9948 1242, freecall 1300 133 733, www.sharkbayfun.com, E-mail: Shark.bay@wn.com.au
Ligging: langs de zee, aan de Westelijke uithoek van de hoofdstraat. Al wat belangrijk kan zijn voor een toerist ligt aan deze hoofdstraat, en kan te voet bereikt worden hansop de camping. Eén van de supermarkten ligt tegenover de camping.
Prijs en wat inbegrepen: 30$ voor een powered site voor 3 personen
Persoonlijke beoordeling: Goede camping, met drinkbaar water, en een ijskast + diepvriezer. Proper sanitair. We hadden een standplaats uit de wind, met veel schaduw en uitzicht op het strand en de zee. Behulpzame eigenaars aan de receptie

We bezochten het splinternieuwe Denham Interpretative Centre (inkom 10$ voor 24u toegang, dat kan je dus over 2 dagen spreiden). Een splinternieuw museum met foto’s, filmpjes, interviews, computerprogramma’s en uitstallingen over ieder onderdeel van Shark Bay (Monkey Mia, Francois Peron Nationaal Park, Dirk Hartog eiland, Hamelin Pool, Useless Loop, …): de geschiedenis en het leven van de settlers, de geologie, de planten, de dieren.

We gingen naar Ocean Park, een privé-initiatief van zeer gedreven mensen, op 8km voor Denham. Men heeft er allerhande lokale vissen in aquaria of grote vijvers samengebracht met de bedoeling om ze te tonen en er informatie over te geven. Het meest spectaculair is de vijver met verschillende soorten haaien, maar er is ook een zeeslang met jongen, steenvissen, schildpadden en over enkele maanden zal een reuzegroot aquarium opengaan. Men was al bezig om de vissen hiervoor te verzamelen, te selecteren en te wennen aan hun nieuwe omgeving. Men vraagt een bijdrage van 10$ pp aan het project.

Zoals iedereen doet, reden we naar Monkey Mia, waar in de voormiddag de dolfijnen gevoed worden, onder stricte controle van de Park rangers, om te voorkomen dat de dieren volledig afhankelijk zouden worden van deze voeding. Zolang de dolfijnen rond de kust hangen, zijn er rangers in het water, zij geven achtergrondinformatie over dolfijnen en over het voedselprogramma. Er is een gans vakantiepark uitgebouwd, met camping, sanitaire faciliteiten, souvenirwinkeltjes, zelfs 2 Internetautomaten, een Visitor Centre, een museumzaal met uitleg over alle dieren die hier in de omgeving leven, en over Shark Bay in het algemeen, er is ook een filmzaal waar verschillende documentaires gedraaid worden.
Van bij de pier vertrekken enkele catamarans die je het leven op zee laten zien.

Wij namen een “Wildlife Adventure Tour” met de Aristocat 2. Deze duurt 2 uur en kost 60$ . Het werd 2u30 omdat men er “extra” nog een bezoek had toevoegd aan een Parel kwekerij (Blue Lagoon Pearls). Daar krijg je uitleg over hoe, welke oesters gebruikt worden om parels te kweken. De eigenlijke tour was bedoeld om vooral dugongs te zien, een specifiek soort zeekoe. Je moet echter zeer goed kijken om af en toe een bruine vlek even boven water te zien. Maar we hadden geluk: enkele dolfijnen kwamen een tijdje mee zwemmen met de boot, we zagen ook enkele zeeschildpadden, een haai en een zeeslang. Bij deze uitstappen blijf je op de boot zitten.

We boekten een dagtour met Leon Deschamps van Sharkbay Safaris (4 Mainland Street, GSM 0409 2000 77). Dit is ook een éénmansbedrijf . Leon is een historicus, natuurkenner en had vele andere beroepen gehad. We bezochten met hem het Francois Peron Nationaal Park, hiervoor heb je een 4x4 nodig. We gingen een kijkje nemen bij het vroegere Homestead, waar een warmwaterbron is die publiek toegankelijk is, en waar een kleine tentoonstelling de geschiedenis van het huis beschrijft, en de typische dieren van het Nationaal Park laat zien. We reden naar de uiterste punt van het schiereiland waar je, net als bij Eagle Bluff, vanuit de hoogte de vissen kan waarnemen die in ondiep water voorbij zwemmen. We reden naar een prachtig strand in een baai, hier kon gesnorkeld worden. Hier kon je de typische kleuren waarnemen van dit Nationaal Park: helderblauw water, sneeuwwit zand, een overgangsstrook van wit zand naar rood zand met af en toe een zwart randje, dit eindigde in rode rotswanden. We kregen er ‘morning tea’ om 2 uur ’s namiddags! We gingen ook kijken naar de typische dwergboompjes die groeien in uitgedroogde lagunes. Het was een leerzame dag die afgesloten werd met een typische BBQ aan het strand van Denham.

Tot: 0.059s; Tpl: 0.009s; cc: 8; qc: 24; dbt: 0.0341s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb