A Wicked adventure in the South

Oceania » Australia » Victoria
December 23rd 2010
Published: December 27th 2010

Hej alle - saa er det tid til afsnittet om turen fra Adelaide til Sydney

Efter Maria havde hentet Melanie i lufthavenen, gik turen for 3. gang ind til Adelaide city, hvor vi havde nogle aerinder, dog tog vi hurtigt afsted igen, og vendede snuden mod Harndorf, som er en tysk inspireret forstad til Adelaide, hvor vi gik en lille tur gennem den hyggelige by. Desvaerre havde alt lukket, da det var begyndt at blive sent, men i det mindste fik vi ikke brugt nogle penge. Vi koerte et skytte videre, og saa slog vi lejer paa en unsealed road.

Naeste dag gik turen til Naracoorte, og vi koerte hele dagen, havde kun et enkelt proviantering- og informations stop i Murray Bridge.
Vi ankom forholdsvis sent til Naracoorte, hvor der var huler med forssiler, og sidste tur ind i hulen var forloebet, saa vi maette vente til dagen efter, hvilket blev det foerste vi gjorde. Det var en ret interessant tur, mest pga. forssilerne, for vi havde jo set en hule, der lignede lidt paa Kangaroo Island.
Efter turen i hulen, havde vi en masse ny viden om forssiler, og vi havde endu et lang straek at koere, da naeste stop var Grampians National park. Her ankom vi hen paa eftermiddagen, vi havde dog lige lidt tid til at se lidt af parken. Foertse attraktion, som nok var en af de mest kendte for parken, var det impornerende McKenzie Falls, hvor vi foerst gik ud til et udsigtspunkt og derefter hele vejen ned til vandfaldets fod, og saa det nedefra - det var flot!
Saa gik turen til The Balconies og Jaw of Death. Fra The Balconies havde man en fantastisk udsigt ud over dalen og Jaw of Death, som er en klippeformation, der ligner et stort drabeligt gab.
Vi stoppede ved et enkelt udsightspunkt, hvorefter vi ved en tilfaeldighed drejede af til Wonderland carpark, for det loed da meget hyggeligt. :D
Det viste sig at vaere meget godt, at vi gjorde det, for der var en fantastisk flot tur gennem et gorge kalder Crand Canyon, og nej vi var ikke i USA. :P De andre ture i "Wonderland"loed ogsaa meget flotte, men tiden var knap da solen var begyndt at gaa ned, saa vi maette hellere finde et sted at sove for natten. Vi fandt et picnic omraade med en fantastisk udsigt over bjergene, men dette opdagede vi dog foerst naeste morgen hvor det atter var lyst- WOW!

Her begyndte vores Great Ocean Road eventyr.
Foerst saa vi "Bay of Islands", som var en hel masse stenformationer - en hel masse smaa oer ude i vandet, som vi kunne se fra et udsightspunkt. Derefter "Bay of Matyrs", som ogsaa var nogle store stenformationer ude i vandet, hvor vi kom ud paa en strand, som var rigtig flot. Herefter laa attraktionerne bare paa stribe med max. 1km. mellemrum, og vi stoppede naturligvis ved dem alle. :D
Foerste stop var "the Grotto", hvor man gik ned af en hel masse trapper, og endte ved en rock-pool, og en aabning i klippevaeggen, saa man kunne se ud til havet. Her moedte vi ogsaa to af de personer, som ogsaa havde vaeret med paa turen i Naracoorte Caves. Dem fulgtes vi med rundt til de mange attraktioner. Vi stoedte ogsaa ind i den danske familie, som vi havde moedt paa Kangaroo Island, saa det var rigtig skaegt.
Naeste attraktion: London Bridge, som var som navnet antyder en bro ude i vandet. Vejen videre gik igennem byen Port Campbell, men vi gjorde ikke noget stop.
turen var nu kommet til Loch Ard Gorge, der fortalte historien om et skibbrud med kun 2 overlevende, imens man gik rundt. Der var baade strand og klipper og var rigtig smukt, nok en af de bedre attraktioner paa ruten.
Vi gik ogsaa turen ud til et udsigtspunkt, hvor man kunne se en kaempe maessig hule, kaldet Thundercave - ret cool, isaer da lyden fra boelgerne lavede lidt genlyd derinde.
Den naeste attraktion, som ogsaa var hovedattraktionen, var de 12 Apostle. Vi havde hoert at denne skulle vaere specielt smuk ved solnedgang, saa vi sprang den midlertidigt over, og koerte til den sidste attraktion - Gipson Steps, som var en hel masse trapper der foerte ned til en strand, disse orkede vi dog ikke at gaa ned og op ad.
tilbage ved de 12 Apostle, gik vi ud for at tage et hurtigt kig, hvorefter vi lavede mad og ventede paa at solen skulle begynde at gaa ned. Da maden var faerdig og spist, satte vi os ud til de 12 Apostle, som er, hvis nogle undre sig over det - 12 stenstoetter (eller der var ikke 12 mere, da nogle var eroderet vaek og kollapset) der staar ude i vandet.
Det blaeste helt vildt der ude, og det var skide koldt. Vi havde dog vaeret lidt forberedte og havde taget lidt ekstra toej paa, men kulden bed stadig. Vi blev der dig til den bitre ende, indtil solen var gaaet ned, og alle farverne paa himlen var kommet. Det var dog ikke helt som vi havde forventet, da vi regnede med at solen ville gaa ned bag de 12 apostle og ikke ude over vandet, det var dog alligevel ret flot.
Vi overnattede i en carpark ved Moonlight Head, hvor man egentlig kun maatte koere ud i 4WD.
Naeste morgen gik vi en tur paa stranden, Wreck Beach, hvor vi saa et lille vandfald og et stort anker fra et forlist skib, som var begravet i sandet - rigtig smukt! :P
Da vi skulle op af den stejle bakke der foerte veak fra pakeringspladsen, forstod vi hvorfor man skulle koere i en 4WD - vi sad fast!! Det hjalp ikke noget at skubbe til den, den gravede sig bare laengere ned, men ved at koere lidt frem og tilbage kom vi fri OG op af bakken. :P Eventyret kunne fortsaette. :P
Vi stoppede for at gaa en tur i en regnskov, og det havde lige regnet, saa der var rigtig regnskovsstemning.. :P
Herefter tog vi ud og saa nogle flere vandfald - en hvor vi skulle gaa langt, og en hvor vi skulle gaa 30 meter - de var rigtig smukke:P
Nu gik turen mod Melbourne af snoede veje langs kysten, saa man maa sige, at der var en fantastisk udsigt :P
Vi ankom til Melbournes stress og jag, og lige pludselig fandt vi os selv paa en betalingsvej i midten af Melbourne - HJAELP!
Vi fandt heldigvis hurtigt ud til den lidt mindre stressende del af Melbourne og fandt en gratis parkeringsplads, hvor vi kunne holde hele dagen :P Og saa gik vi ind for at udforske byen. Det er en utrolig flot by arkitektonisk set - bygningerne var de rene kunstvaerker, men selve byen er MEGET stressende..
Derfor fandt vi Central Park, hvor vi gik en lang tur, og der var stille og roligt.
Vi fandt en unsealed road laaangt vaek fra byen, hvor vi sov.
Naeste dag tog vi igen ind til Melbourne, hvor vi kiggede lidt paa havnefronten. Rigtig flot, praecis som resten af byen :P
Skoent det korte ophold i Melbourne mente vi, at det var tid til at komme videre, vi havde faaet nok af den storby - vi laengtes efter de mindre byer igen :P
Naeste stop var Canberra, og paa vejen dertil koerte vi igennem Sale - helt ud at koebe noget - som er en by og ikke udsalg.. :P Det havde vi det meget sjovt med. Vi stoppede ogsaa paa en strand og koerte over graensen mellem Victoria og New South Wales.
Canberra er en hyggelig hovedstad. Ingen stress, men der foregaar saa heller ikke sarlig meget. Vi saa parlamentet og saa var der nogle sjove figurer rundt om i byen. Vi kunne ikke bruge mere end en dag der, saa videre gik det! :P
Vi stoppede i byen Goulbourne og gudskelov for det, for ham der stod i turistinformationen lavede en rutebeskrivelse gennem Sydney til der hvor vi skulle aflevere bilen. Maria fandt ruten til hostlet og ruten fra hostlet til der vi skulle aflevere bilen.. :P
Turen gik op i de blaa bjerge, hvor Maria koerte en slange over men vi havde det alligevel lidt skidt med at have koert den over, isaer fordi den ikke doede med det samme, men skulle koeres over 5 gange foer den var helt doed. (Af kilder, har vi faaet at vide, at det var en tigersnake og det er en meget farlig slange, saa det var bare en god gerning :P)
Det var meget smukt i de blaa bjerge, og vi fik set de vigtigste attraktioner: De 3 Soestre, Katoomba Falls og Katoomba Cascades :P Det var nogle meget smukke gaaturer ud til disse attraktioner med det blaa skaer ud over bjergene som udsigt.
Vi fandt en 24-timers holdeplads, hvor vi sov natten over. Maria bemaerkede at der var mange myg, men Melanie lagde ikke maerke til dem. Alligevel var det Melanie der vaagnede op med knap 200 myggestik. :P
Maria proevede at finde sin veninde Amy, som bor i de blaa bjerge, men vi fandt hende ikke skoent vi proevede at ringe, slaa hende op i telefonbogen, spoerge paa turistinformationen og gik ind i butikkerne i hendes hjemby for at spoerge.
Saa vi drog ind til Sydney, fandt hostlet, satte vores ting af der og fandt saa Wicked og afleverede bilen. Vi fandt det hele meget nemt takket vaere rutebeskrivelserne. Den Maria havde fundet fra hostlet til Wicked var godt nok forkert, men der hvor hendes slap, der tog den fra turistinformationen over - heldig! :P :P

Det var alt for denne gang, foelg med i den fantastiske fortsaettelse, hvor der holdes Jul og Nytaar.. :P

Tot: 0.084s; Tpl: 0.009s; cc: 7; qc: 45; dbt: 0.0384s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb