Roadtrip Melbourne - Adelaide - Melbourne


Advertisement
Australia's flag
Oceania » Australia » Victoria » Melbourne
December 4th 2014
Published: December 4th 2014
Edit Blog Post

Saa har jeg endelig fundet internet og kan opdatere jer lidt om, hvad jeg har lavet, siden jeg forlod Perth.



Jeg startede ud med at flyve fra Perth til Melbourne d. 24. november. Tidsforskellen mellem Western Australia og Victoria er alligevel 3 timer, saa vi (Carina og jeg) havde lidt jetlag, da vi naaede frem. Mandagen gik derfor hurtig, og om tirsdagen hentede vi "Jack" - vores lille bil, som vi har boet i i otte dage. Det var en bil, hvor teltet er oven paa bilen, saa det var rigtigt nemt at campere - vi koerte bare ind paa campingpladsen (ofte bare et stykke graes), og saa slog vi teltet op og sov oven paa bilen. Vi slap ogsaa for edderkopper og andre kryb paa denne maade, saa det var super dejligt!

Vi startede med at koere fra Melbourne til en lille by, der hedder Torquay, som er mest kendt for surferstranden Bell Beach. Det var rigtigt flot, og vi campede lige ned til vandet . Generelt var vi overrasket over, hvor koldt der var om natten - ned til 5-6 grader, saa jeg froes rigtigt meget de foerste par naetter. heldigvis er det blevet varmere nu, men et oejeblik troede jeg, at jeg var hjemme i Danmark igen, for det regnede, blaeste og var omkring 10 grader om dagen.

Paa vores roadtrip havde vi bestemt os for at tage turen via Great Ocean Road, hvilket er en vej, der straekker sig fra Melbourne til Adelaide, og man koerer langs havet hele vejen (og vi kunne rent faktisk se vand stort set hele tiden, hvilket jeg var meget imponeret over!). Vi havde ogsaa - helt tilfaedigt - valgt den rigtige rute, for vi koerte helt ude ved vandet hele tiden, hvorimod vi havde koert paa bjergsiden, hvis vi havde taget ruten Adelaide - Melbourne (De koerer jo i venstre side hernede 😊 )

Andet stop paa turen var Apollo Bay. Det var saa smukt! Vores campsite laa lige ned til en flod, og foelelsen af total isolering fra den civiliserede verden var at maerke!

Plus de havde et indendoers rum med TV og varme! LUKSUS! 😊

Saa gik turen til Port Campbell, hvor vi paa ruten derned moedte jeg et kendt ansigt hjemmefra, Mette, som ogsaa er i Australien for tiden. Hun tog med os ud paa tree top climb og ud og se paa vandfald. Det var helt underligt at moedes med en, jeg kender hjemmefra, og nu glaeder jeg mig bare endnu mere til at komme hjem!

Port Campbell var ikke specielt interessant... Vi boede naermest ude paa en mark med udsigt til en masse koeer og aender i en rigtig gammel aa. Men i det mindste var teltet fedt!

(Jeg tror muligvis, jeg har byttet om paa Port Campbell og Apollo Bay, jeg kan simpelthen ikke huske det! 😊 )

Efter Port Campbell havde vi en rigtig lang koeretur foran os - 6 timer til Victor Harbour. Det endte saa med at blive 9 timer i stedet, for der var simpelthen saa meget vejarbejde og andet dumt - fx at Jack ikke havde hestekraefter til at koere hurtigere end 50 km/timen op ad bjerge, hvor det var tilladt at koere 110. Lille, soede Jack... Han var en Hyundai, saa han var maaske lidt undskyldt, hvad ved jeg. Paa vejen saa vi, hvad Great Ocean Road er kendt for - de tolv apostle; The Twelve Apostles. Der er vist kun en 5-6 stykker tilbage, men det er kaempe sten, som staar midt ude i havet langs ruten. Det var et virkelig imponerende syn, og hele koereturen vaerd.

Victor Harbour var stoppet inden Kangaroo Island. Vi havde booket en faerdigpakket tur til oeen, for der er ingen offentlig transport, og oeen er 150x50 km, saa det var maaske lige optimistisk nok at cykle rundt i 30 graders varme 😊 Det er den fjerdestoerste oe i Australien, og stoerstedelen af den er en nationalpark, saa der er faktisk slet ikke adgang til en meget stor del. Vi koerte rundt sammen med alle de ande kinesiske turister til bl.a. et gammelt lyshus, en stor samling sten paa en skraent, vi fik laekker frokost paa en af restauranterne paa oeen, og saa saa vi det mest fantastiske! Soeloever! Vi kom helt ned paa stranden, hvor de kom svoemmende ind og helt udmattede lagde sig til at hvile paa stranden. Vi fik at vide, at de er ude og svoemme/jage i tre dage ad gangen, saa de er helt smadret, naar de foerst kommer frem til land igen. Det var helt vildt at faa lov til at se det paa saa taet afstand, og jeg er saa glad for, vi tog til Kangaroo Island, selv om vi tilbragte alt for meget ti di tour-bussen. Desuden blev vores buschauffoer ved med at dytte af mig, naar jeg var for langsom til at komme tilbage til bussen. Vi var fx ude ved den mindste lufthavn, jeg nogensinde har set, og saa ville jeg lige tage et billede af det (bussen manglede kun mig, foer vi kunne koere videre), saa jeg stillede mig op foran bussen for at tage et episk billede, og saa dytter han sgu af mig, haha.



Efter endnu en overnatning i Victor Harbour koerte vi de ca 100 km til Adelaide, hvor vi havde to hele dage. Vejret har virkelig skuffet, saa planen gik fra at ville paa stranden begge dage, til at vi tog paa shoppingtur og tog ind og saa den nye Hunger Games film (som forresten er overraskende god!). Desuden var der hajalarm paa stranden den eneste dag, hvor der var godt vejr, saa det var slet ikke muligt at bade 😞 Jeg maa bare vente til Sydney!

D. 2. december koerte vi hele vejen fra Adelaide til Melbourne, men denne gang af indlandsvejen, som tager ca. 9 timer. Efter en lang tur er vi endt i Melbourne igen, hvor jeg sidder lige nu paa et hostel. Vi har moedtes med en anden udvekslingsstuderende, som vi skal tilbringe resten af tiden med her i Melbourne, og saa tager han med os til Sydney ogsaa. Begge mine medrejsende forlader mig d. 10. dec., men saa er der heldigvis nogle andre soede mennesker, som holder mig ved selskab, indtil jeg sidder paa et fly d. 15. december paa vej hjem til Danmark!

Vi flyver til Sydney paa loerdag, og jeg glaeder mig rigtigt meget!

Advertisement



Tot: 0.141s; Tpl: 0.01s; cc: 6; qc: 44; dbt: 0.112s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb