Ballarat - det første stop

Oceania » Australia » Victoria » Melbourne
March 15th 2005
Published: March 15th 2005

MorgendisMorgendisMorgendis

Den sidste morgendis ligger i bunden af et meget gammelt vulkankrater. Hele området er fladt med toppe fra gamle vulkaner.
Det første lys ses gennem gardinerne. Jeg ligger og hører på en underlig blanding af lyde bestående af den velkendte lyd fra en morgenfrisk hane blandet op med mystiske fløjt, som kunne komme fra en computer. Lydene kommer fra Magpies, en sort og hvid fugl som udfylder samme plads som de hjemlige Skader og Krager.
Et kig ud mellem gardinerne viser et landskab fuldstændigt indhyllet i tåge. Tilbage i sengen forsøger jeg at komme mig oven på endnu en lang flyrejse fra Bangkok til Melbourne.

Jeg befinder mig nu på en lille gård hos min gamle veninde, ca. 2 timers kørsel uden for Melbourne. Gården er så langt ude på landet, at der ikke leveres el eller vand. Det betyder at man er nødsaget til at opsamle regnvand og få elektricitet fra sol og vind. Manglen på disse ressourcer gør at man lever på en anden måde. Skal man udføre energikrævende opgaver, er det bedst at gøre det om dagen hvor der er sol nok til at levere energien. Hvis der skal bruges energi om aftenen, må man starte en dieselgenerator. Der skal spares på vandet, tankene har en kapacitet på 12.000 liter, så der er ikke plads til lange
WombatWombatWombat

Wombaten er lige blevet jaget ud fra sit hus. Ørvågent står den og klør sig.
bade. Alt tilgængeligt tagareal bliver brug til at samle regnvand som via tagrender og rør løber ned i tankene. En vindmølle pumper vandet op i en højtliggende beholder så det kan løbe ind i huset med en lille smule tryk.

Tågen letter meget hurtigt og der er gode muligheder for at en række gode billeder. Hurtigt i tøjet og ud på grusvejen, hvor jeg finder en udsigt ud over et gammelt vulkankrater hvor tågen stadig ligger. På vejen ser jeg hvide kakaduer og knald røde og blå papegøjer - JEG ER I AUSTRALIEN.

Alle er meget omtumlede af transport og jetlag. De følgende dage blive brugt på indkøb og mindre ture i området. Der er nu nok at se på - det vrimler med fugle af alle størrelser og ikke mindst farver. En god måde at blive introduceret til naturen, er ved at gå i Wild Life parker som findes alle vegne. En af de gode ligger i Ballarat og her kan man købe foder til kænguruerne som hopper rundt i hele parken - det er et stort hit for børn. Ud over kænguruerne er det vigtigt - for børnene - at få set koalaer, Wombats og Plathypus.
Kænguru fodringKænguru fodringKænguru fodring

I dyreparken kan man købe foder til at fodre de fritgående Kænguruer.
Vi fik set en Wombat , da Louise fik jaget den ud af sit skjul ved at kigge ind igennem et af de indrettede kighuller.

Den nærmeste større by er Ballarat - en by som er opstået i forbindelse med guld gravning omkring 1850 - 1860. I Ballarat har man gjort et stort nummer ud af at vise hvordan det var at være guldgraver på den tid. Frilandsmuseet Sovereign Hill er en stor guldgraver by hvor alle kan fornøje sig med at vaske de sidste rester af guld ud af gruset eller få et indtryk af hvordan dette var at leve den gang. En af de fremvisninger som gav størst indtryk på børnene, var hvordan man får guldet rent. Processen fra flydende guld til en guldbarre var imponerende - der er blevet talt om dette mange dage efter. En kølig tur i minerne under jorden var lige dele skræmmende og spændende - verdens næstestørste guldklump blev i øvrigt fundet her.

Tilbage på gården får vi lavet en aftale med naboen, som bor bare nogle kilometer væk (!), og som arbejder med rovfugle. Han har oprettet et rekreationssted hvor fuglene kan kommer sig efter uheld. Finder man en forulykket
SydhimmelenSydhimmelenSydhimmelen

Nattehimmelen med de mest karakteristiske stjerner, kan du finde sydkorset?
rovfugl, bliver han tilkaldt for at tage sig af den og forhåbentlig får den tilbage på vingerne og igen. Et besøg hos ham gav en fantastisk mulighed til at se fuglene på tæt hold. Vi fik en demonstration at af rovfugletræning med en fugl som bliver brugt til undervisningsformål. At se denne smukke fugl sidde på hans handske i det varme lys fra den sene eftermiddagssol, er utroligt smukt.

Efter en meget hyggelig uge hos min veninde, er det tid at få pakket bilen og komme videre til flere oplevelser. Næste stop er Grampians National Park, læs mere om det i næste rejsebrev.

Apropos bil, det går faktisk meget godt med at køre i venstre side - dog er det svært at få kigget til den rigtige side inden man skal krydse en vej.

GuldgravningGuldgravning
Guldgravning

Der er stadig en del guld i jorden som besøgende har mulighed for at vaske ud. Alle går til opgaven med stor entusiasme og får lidt guld feber.
Guld raffineringGuld raffinering
Guld raffinering

Det 1200 grader varme guld hældes op i en form, urenhederne bliver tilbage i krukken.
Høgen fortærer sit bytteHøgen fortærer sit bytte
Høgen fortærer sit bytte

Efter nogle flyveture får Høgen lov til at spise sit bytte.

Tot: 0.048s; Tpl: 0.012s; cc: 8; qc: 24; dbt: 0.0262s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb