Travl tid i Melbourne

Oceania » Australia » Victoria » Melbourne
November 6th 2008
Published: November 6th 2008

Det er virkelig hårdt at have læseferie! I Danmark er det, fordi man låser sig inde i 1½ måned for at læse. I Australien er det fordi man næsten ryger på druk hver dag :-) Det hører lidt sammen med, at alle er ved at forlade Melbourne, og så lige vil nå de sidste ting, samt holde afskedsfester. Men vil lige skrive om nogle af de fede oplevelser jeg har haft de sidste par uger.

Mandag i sidste uge var jeg ude og spise på sporvognsrestaurant med Anita, Christian og Henrik. Det var lidt dyrt, men bagefter var vi ikke i tvivl om at det var det hele værd! Først var vi dog lige op i en af Melbournes skyskrabere for at se byen ovenfra. Det var faktisk rigtigt sjovt efter man har boet der i noget tid, og kunne genkende alle de steder man kunne se.
Sporvognene var indrettet i rigtig gammeldags stil, måske á la noget man ser i tog fra western film. Derudover var vores tjener virkelig i gear og gik og sang med på Frank Sinatra og Dean Martin der blev spillet på anlæget. Vi fik en 3 retters menu på 1½ time, så det gik lidt hurtigt, men mest fordi man synes det var så sjovt. Der var vin ad libitum, og som Lynge J. så flot har sagt før, så er det os Nordjyders' livret :-) Resten af sporvognen virkede da også til at gøre brug af det, så da vi var færdige var der rigtig god stemning i hele vognen. Turen stoppede lige ved casinoet, så der tog vi ind for at kigge bagefter. Det er et kæmpe stort casino-komplex med hotel, biograf, tennisbaner osv. Så meget Las Vegas agtigt egentlig, bare kun med ét casino! Besøget var dog ikke rigtigt nogen succes (penge mæssigt!), så vi smuttede op i den skyskraber vi havde været i tidligere. Det var gratis at komme tilbage om aftenen, så det var en fin oplevelse også at se det hele efter mørkets frembrud.

Tirsdag var vi til toga party ved en nordmand der holdt fødselsdag, torsdag havde jeg lige en eksamen, og fredag holdt vi så en afskedsfest her i vores lejlighed. Det var en stor succes, selvom det næsten kun var mine venner der mødte op. Da vi vågnede lørdag engang tog Nait (ham jeg bor med), Henrik, Christian og jeg så ud og spille
DSC00079DSC00079DSC00079

Jeg bor i det område!
golf. Ingen af os var specielt gode og havde maks prøvet det en 4-5 gange før. Men vi hyggede os rigtigt meget, og havde lidt øl med rundt på banen. Det endte også med at tage 4 timer for 9 huler, hvilket er, hvad man normalt bruger på 18 :-)

Mandag havde jeg så en eksamen igen, og tirsdag var et stort højdepunkt de sidste par uger. Der var nemlig Melbourne Cup! Det er kulminationen på ca. 1½ måneders hestevæddeløb der hedder Spring Races. Her i Melbourne, og hele staten Victoria, er det tilmed så stort, at det er en helligdag. Alle kommer i deres fineste puds, hvilket er jakkesæt for mænd, og kjoler og kæmpe store hatte for damerne. Og så drikker man ellers champagne og spiller på heste hele dagen! Det var vildt sjovt og hele det glamour der var omkring det gjorde det så meget bedre. Jeg havde ikke taget et jakkesæt med herned, så overvejede lidt om det var nok at møde op i jeans og en skorte. Det er jeg glad for at jeg ikke gjorde, for ALLE var dressed up! Jeg havde i stedet været ude og investere i et jakkesæt til 60 kr. i en genbrugsbutik. Så det var en god investering! Desværre tabte vi så en del penge på hesteløbene i stedet.. Det var måske ikke det smarteste at spille på noget man intet vidste om, men det hører sig jo med.

Idag har vi været inde og se et gammelt fængsel her i Melbourne, som sådan set er den sidste turist ting jeg lige manglede. De havde en meget sjov tour, hvor man blev guidet rundt i en halv time af en politibejtent, der var ret skrap. Ellers er går tiden også hurtig med at få styr på alle ting inden man smutter herfra og tager ud og rejser.

DSC00334DSC00334
DSC00334

Taber kupon...
DSC00349DSC00349
DSC00349

Hvem siger man ikke kan være glamourøs i et jakkesæt til 60 kr.! Champangen har så kostet over det dobbelte...

Tot: 0.119s; Tpl: 0.012s; cc: 9; qc: 24; dbt: 0.098s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb