Melbourne!

Oceania » Australia » Victoria » Melbourne » City Centre
November 28th 2010
Published: November 28th 2010

hej pa er hemma i novemberrusket!

1a advent idag, borjar langta hem efter julmys, glogg o pepparkakor...o julmusik..
nu har vi inte ens 2 veckor kvar pa tasmanien..gar sa otroligt fort! o nu maste vi plugga jarnet for tentan...huh!

I mandags akte jag o Carro till Melbourne, tillbringade 3 dagar pa en strokeenhet pa Austin Hospital i nordostra Melbourne. Riktigt bra dagar..fick traffa Helen Dewey, en professor i neurologi som en av vara kursansvariga i Lund kanner sen innan och det var de som fixade att vi fick komma..var pa avdelningen och traffade patienter, pa akutmottagningen och fick aven tid att borja skriva lite pa vart projekt! dessutom fick vi se var forsta trombolys, och det var riktigt haftigt! helt overkligt, vilken mirakelmedicin! har aldrig sett nat liknande.. det var en 48-arig man som ramlat pa sin cykel pa vag till jobbet, nar han kom in till akuten hade han lite vaga symtom, svart att hitta ord, inte helt orienterad(trodde det var maj och sa att han var 28 ar) och hade en hemianopsi (synbortfall i halva synfaltet) och nagot svagare pa ena sidan av kroppen..CT visade ingenting, men gjorde en CT angio som visade minskat flode i bakre cirkulationen, da var det lite drygt 4 h sen symtomdebut(gransen for trombolys ar 4,5 h) sa det var ganska brattom..nar han sen fick trombolysen blev han med en gang helt klar, visste var han var, vilket datum det var och hur gammal han var! riktigt haftigt att se!
sen fick vi aven se en kvinna med brown-sequards syndrom(hyfsat ovanligt neurologiskt tillstand, denna orsakad av ryggmargsinfarkt)
det var ett nytt fint sjukhus med mycket god mat! sa vi var nojda=) lite annat an launcestons cafeteria!

Sen motte stellan upp oss, och fredag lordag kollade vi in Melbourne! riktigt trevlig stad! mycket mysiga restauranger, cafeer, bra shopping och trevligt folk!
Pa fredagen fick jag och stellan veta att vi fatt underlakarvik pa ortopeden i vaxjo nasta sommar! grymt=) sa vi firade med att ut o ata kanguru! riktigt gott! sen avslutades det med en drink pa en av melbournes manga roof-top bars.
Pa lordagen besokte vi Melbournes museum och sag aven en film i IMAX format, coolt!

Nu ar vi dock tillbaka i launceston igen..
o nu maste jag verkligen plugga..
kanns lite tungt, men har ju saker att se fram emot efter tentan!

massvis med kramar fran mig..saknar er!

28th November 2010

Gött
Det går bra nu...härligt o höra! Även om jag inte är så införstådd i läkarspråket så låter det otroligt att få se. Soo long puss

Tot: 0.059s; Tpl: 0.016s; cc: 13; qc: 27; dbt: 0.0239s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb