Fraser Island!!!!!


Advertisement
Australia's flag
Oceania » Australia » Queensland » Hervey Bay » Fraser Island
May 21st 2007
Published: May 21st 2007
Edit Blog Post

Efter Noosa drog vi upp for kusten och hamnade i Hervey Bay (en hala, varning, varning, varning finns inget att gora, alls) men vi for inte dit for att njuta av tristessen, utan for FRASER ISLAND!

Det ar nog bland det basta jag gjort hitills pa den har resan! Det var helt underbart, sa vackert och sa... sa.. fraser! Vi var dar pa en tredagars-tva natters tur selfdrive 4wheel drive och det var super kul! Man var nio pers i varje bil och vi korde tre bilar i konvoj. Som tur var hade vi fatt ett schema sa att vi hann med att se det basta pa on, var vi skulle campa och sa... campingen var kul men det blev morkt snabbt sa man fick skynda pa med att resa talt och laga mat innan morkret blev totalt. Sedan sag man dingos smyga runt lagret hela kvallen, och med tanke pa en sjuaring blev ihjalbiten av en dingo for nagra ar sedan sa man ju lite respekt for dem...

Forsta dagen akte vi dit och var pa utkiksplatsen Indians Head varifran vi sag en liten haj (ska inte bada har...) och tva rockor och en dingo! Dar uppifran var det verkligen vackert, langa sandstrander pa bada sidorna och en stor lummig skog med sanddynor lite har och var! Darefter for vi till Champange pools vilken skulle vara som att bada i ett champangeglas, men badkruka som jag ar sa var jag inte i lange nog for att uppleva det. Det var nog lite for lite vagor far att fa upp effekten max. Tror att jag sag en liten Nemo-fisk i alla fall! Sen var det lager dax.

Andra dagen akte vi till Coloured Sands vilket ar sand fargar i olika nyanser av organe och det ar format som pelare elelr stora klippor. Fint. Eli Creek var roligare, det ar en flod som man gar upp for och sen flyter man ner hela vagen till stranden och bilen igen! Det var lite for kallt for mig, sa jag nojde mig med att plata stora spindlar, de hade varnat oss for muanor i vattnet, men jag sag inga... det skulle varit nat det.... Sen var det Lake Wabby, som ar en helt otrolig liten sjo inat land pa on. Den ar allderles gron och pa ena sidan hanger skogen ner over vattnet och pa nadra ar det en enorm sanddyna som sakta kryper ner mot vattnet. (De tror att sjon kommer vara helt borta om 15 ar) och i vattnet simmar stora svarta fiskar... Det var verkligen helt underbart vackert och till och med varmt nog for att jag skulle bada!
Lagerdax igen, och pa grund av lite olika asikter sa tog det ett tag innan vi alla 27 backpackers kom overens om var vi skulle sla lager, sa det hann bli ratt sa morkt, och lampan vi fick till bilen hade gatt sonder sa vi holl lycktorna pa... dumdumdum ide... Bilen dog efter ett tag och da var det redan rejalt morkt och ingen var vall riktigt nykter nog att kora sa det loser vi imorgon...

Nasta morgon var jag up med somuppgangen och det var verkligen fint! Overallt i lagret fanns det dingotassmarken och de hade slickat pa var bbqgrill... inget mer lagande pa den... Vi kom pa att under natten bilbatteriet kanske hade laddats lite, kanske tillrakligt for att starta elandet, sa vi testade, och nyckeln gar sonder i tva delar! Som tur var fastnade ingen del i nyckelhalet, men det ar ju inte precis harligt att sta med en bil utan batteri eller nyckar halv sju pa morgonen och veta att innan sju maste vi flytta oss for tidvattnet kommer... Men det loste sig! En annan tjej hade jobbat med forsakringer sa hon borjade leta resev nyckel och hon hittade den och en annan vifftade in en annan bil sa fick vi skjuts till verkastan och hamta jumpcables... sa allt blev lost! Fast var bond pa 1000 dollar hade vi nog forlorat vid det har laget... Men men, efter denna traumatiska morgon for vi vidare till Central Station coh gick lite i skogen och det var ungefar da jag bestamde mig for att bli ett skogstroll och bo har resten av livet... Helt fantastiskt vackert! Det var har min kamera borjade hitta pa saker ocksa... Sen for vi till Lake McKennzie och det var som en paradis sjo! helt kritvit sand och vattnet var turkost, riktigt turkost! Det kandes verkligen som om jag var i ett vykort! Och vi hade tur med vadret ocksa, sol hela dagen och varmt... verkligen harligt!
Sen var vi tvungna att aka tillbaka till fastlandet igen... och vi fick tillbaka var bond! otroligt!

Nu hade vi lite slut pa pengar sa vi borjade ringa runt och fraga efter fruktplock jobb, men det var inte riktigt sasong annu, sa vi chansade och for upp till Airlie Beach istallet...



Advertisement



Tot: 0.054s; Tpl: 0.01s; cc: 7; qc: 45; dbt: 0.0262s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb