Great barrier reef

July 11th 2016
Published: June 22nd 2017

Geo: -20.3477, 148.953

Tidlig mandag morgen reiste vi fra Port Douglas til Hamilton islands...  En kort flytur 1 time sørover.  Fra flyet kunne vi tydelig se GBF der nede i havet.  Vi gleder oss virkelig til å se nærmere på hva som skjuler seg i disse korallrevene.  Etter ankomst dro vi rett på tur-booking og bestilte oss en ettermiddagstur til Withsundays Beach som er rangert som en av verdens fineste badestrender. Etter en times båttur fra Hamilton var vi der. Stranda skuffet oss ikke. Sanden er veldig spesiell.. Den er ikke varm i det hele tatt, selvom sola steiker - så er det behagelig sval temperatur på sanden.  Har bare opplevd dette en gang før, på Aruba.  Vannet var lunkent, klart og turkis.  Vi hadde to timer til disposisjon på øya - vi bada, solte oss og gikk en lang tur.  Vi var tilbake i byen ved 17-tiden.  En fin ettermiddagstur.  På kvelden spiste vi pizza.
Tirsdag morgen - den store snorkledagen ! - Reiste avgårde ca kl 0900 med båten som kjørte oss ut til en stor dykkerplattform rett ute ved ett av revene.  Turen ut tok ca 2 timer.  Været var fint - og vannet var lunkent.  Vi fikk utstyrt oss med våtdrakt, dykkemaske, snorkel og svømmeføtter.  Vi snorklet rundt i dette digre akvariet.  Mange flotte fargerike fisker i alle størrelser og fasonger.  Fascinerende å se det vakre korrallrevet.  Vi bestemte oss for å spandere på oss en dykketur - det angrer vi ikke på !  - Som de nybegynnerne vi er - så hadde vi med oss en egen instruktør som svømte mellom oss og "holdt oss i hånda" .  Vi var ute i ca 20-25 minutter og var nede på 7 meters dyp.  Det var en stor opplevelse. Å se verden under vann er så fascinerende. Det finnes så mye vakkert og fargerikt under havets overflate at jeg har nesten ikke ord.  Å dykke var ikke noe problem for noen av oss.  Litt dotter i øra har riktignok CST fått, men - det går sikkert over. På båtturene både i går og i dag har vi også sett hvaler som hoppet opp og lekte seg i vannet.  De kommer opprinnelig fra Antarktis-områdene og søker varmere vann 2-3 måneder i året.  Et artig skue å se disse store fine fiskene...

Tot: 0.179s; Tpl: 0.011s; cc: 11; qc: 50; dbt: 0.0853s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb