Australia: New South Wales

Oceania » Australia » New South Wales
November 22nd 2002
Published: November 22nd 2002

Zaterdag
Deze dag hebben we het paradijs voor surf-fanaten maar weer verlaten en zijn samen met de schoolverlater in een lange file de stad uitgereden. Langs de weg eerst ook maar eens een ontbijtje genomen. De rit van deze dag zou ons in Byron Bay brengen.
In Byron Bay aangekomen zijn we eerst maar weer eens op zoek gegaan naar een redelijke overnachtingsplaats. Tijdens onze zoektocht komen we onze vrienden van Fraser Island Javier en Stuart weer tegen. Het goedkoopste hostel was vol en daartoe hebben we noodgedwongen in een ander hostel een 16 pers. kamer betrokken. Ook hier was bijna alles vol. Na het inchecken hebben we even een rondje stad en strand gedaan en zijn toen maar ff gaan liggen.
's Avonds hebben we afgesproken in een disco Cocomanga's met Javier en een Amerikaanse vriend van hem die hij tijdens het varen op de Whitsundays had ontmoet. Met deze Amerikaanse kerel was geen gesprek te beginnen zonder regenwerende kledij te dragen. Een hoeveelheid spleten in zijn gebit veroorzaakte een waterval aan speeksel dat ons zeiknat maakte. We hebben de gesprekken met deze meneer dan ook maar tot het minimum beperkt. Er werd ons in dit etablissement wel een jampotje (ananasdrank met likeur) gratis aangeboden. Na een paar biertjes gedronken te hebben zijn we maar weer op huis aangegaan.

Zondag
Wederom een rustdag en het motto was dan ook: "liggen op het strand". Javier kwam ons halverwege de middag nog ff vergezellen. Thuis hebben Jos en Freek nog flink aan de wijn gezeten en hebben daar nog wat leuke gesprekken aangeknoopt met een paar Engelsen en Canadezen uit ons hostel. 's Avonds zijn Jos en Freek nog wat wezen drinken in de stad en na thuiskomst nog even aan de wijn en weer wat goede gesprekken met mensen uit het hostel. René was aan het internetten tot laat.

Maandag
Wederom een rustdag. Na de biertjes en de wijn van de avond ervoor hadden Jos en Freek wat opstartproblemen. Er stond deze dag een aardige wind en René had juist deze dag zijn eerste surfles in Ballina. Al met al vielen zijn kunsten niet tegen voor een eerste keer. Dat surfen gaat vast nog wel eens gebeuren.
Deze avond zelf een BBQ geregeld en een potje Machiavelli gespeeld. Na een korte pot wint Jos dit keer en daarna zijn we te bed gegaan.

Dinsdag
Vroeg inpakken deze morgen, want we gaan naar Nimbin. Het hippie-dorp in Australië. Dat wilden we wel eens van dichtbij zien en na een iets langere rit dan verwacht, vanwege zeer weinig verkeersborden en waarbij we onderweg nog een mooie foto hebben gemaakt met een bloem in ons haar, kwamen we er. Nou ja, waar eigenlijk?
Nimbin is niet veel meer dan een korte straat. Het was vreselijk warm deze dag en ook hier eerst maar weer eens op zoek naar een accommodatie voor de nacht. Freek liep nog geen tien meter of er werd hem al gevraagd of hij een "smoke" wilde. Dan moet je nog een straat van 200 uit naar de toerist information (TI). Bij de TI zeiden ze dat Rainbow Resort het goedkoopste was wat we zouden vinden en daar zijn we toen maar heengereden.
Daar aangekomen hebben we besloten te gaan kamperen en dus de tent maar weer eens voor de dag gehaald. Later maar een lange wandeling gemaakt naar de stad (straat van 200 meter). Het was nog steeds erg warm! Binnen een minuut of 15 hadden we de stad wel gezien. Toen nog een cola gedronken en een krantje gelezen alvorens we nog een bezoek hebben gebracht aan het museum aldaar.
's Avonds zijn we weer teruggegaan richting het centrum en tot onze verbazing waren de meeste eetgelegenheden al gesloten. Uiteindelijk toch lekker gegeten bij een hotel. Daarna zijn we teruggelopen naar onze tent. Over een onverlichte weg, zonder zaklamp! Het viel niet mee en ook de brug ging goed!

Woensdag
René heeft er deze dag zin in en is al om 2.15 uur wakker. Hij kon de slaap niet vatten. Om 06.00 uur is René er maar uitgegaan en Jos en Freek blijven nog even liggen. Rond een uurtje of tien waren we weer ingepakt en klaar voor vertrek. In het stadje nog wat gefilmd en toen weer richting Byron Bay.
In het goedkoopste hostel van Byron Bay was nu wel plek en daar hebben we maar ingecheckt. Er stond een harde wind dus het strand hebben we maar gelaten voor wat het was. Voor $5 werd er een BBQ geregeld en dat viel niet tegen. Daarna was nog een optreden van een Italiaan die bij ons op de kamer sliep. Hij was een leerling jongleur en voerde een leuke act op. Verders hebben we nog gekaart (hartenjagen en blackjack). Enkel toepen is ook niet leuk. Jos en Freek zijn in de stad nog een biertje en jampotje wezen halen bij de Cocomanga's.

Donderdag
Deze ochtend om 09.00 uur om pannenkoeken te eten. Werden ons door het hostel aangeboden en erg goed geregeld dus! Ondanks de vele grote plannen voor de rest van de dag, hebben we er maar weinig van uitgevoerd. Reden: regen, heel veel regen. We wisten bijna niet meer hoe dat was. Maar een dagje een beetje lezen en rondhangen is ook wel eens leuk.

Vrijdag
Vandaag vertrekken onze vriendjes en vriendinnetjes in Woerden met een flink aantal fusten bier om zich een weekendje te gaan misdragen in de Ardennen. En wij zitten hier. Misschien de eerste keer dat er een klein 'was ik maar thuis gebleven' gevoel is. Maar een snelle blik naar buiten, waar het zonnetje schijnt en een snelle blik naar beneden, korte broek, maken een hoop goed. Zo slecht hebben we het toch niet. Tevreden eten we onze pannenkoekjes die de Japanner met grote deskundigheid staat te bakken.
Het plan voor vandaag is een flinke rit naar het zuiden. Etappe 1 richting Sydney: Port Macquarie. Maar eerst nog even waar we wegens drukte de afgelopen week niet aan toe zijn gekomen, namelijk de vuurtoren op Cape Byron -het meest oostelijke punt van het Australische vaste land- bekijken. Er was ons verteld dat de wandeling naar boven een klein uurtje zou kosten. De keuze was snel gemaakt om Mr. Turbo het werk te laten verrichten. Zo gezegd, zo gedaan. Het enige probleem is dat de auto ruim onder de top gratis geparkeerd mag worden. Een warme wandeling naar boven dus. Maar niet voor niks, Cape Byron geeft een erg mooi uitzicht over de zee en de kust. En dan ziet Freek iets moois beneden. Niet een klein beetje beneden, maar ver onder ons. Als makke lammetjes lopen Rene en Jos achter Freek aan naar beneden. Maar Freek had geen ongelijk, de wandeling is mooi. Inmiddels is het weer eens bijzonder warm geworden en moeten we in deze warmte weer helemaal naar boven. Pfff.
Na deze afmatting besluiten we door een doolhof van straten nog maar even het strand op te zoeken om een snelle duik te maken. Daarna snel richting hostel om de spullen op te halen en te vertrekken richting het zuiden.
De planning voor vandaag was om ook even de registratie van de auto op onze naam te zetten. We zijn nu eindelijk in New South Wales, dus moet het maar eens. In Ballina moet er een kantoor zijn van de Motor Registry, maar die kunnen is niet te vinden. Freek informeert en krijgt te horen dat het tegenover 'the big shrimp' is, het kan niet missen. Toch wel, een toevallig gekozen afrit brengt ons bij de instantie waar we moeten zijn. Dat wel, maar we moeten bij een andere locatie zijn. Iets verderop tegenover 'the giant shrimp'. Nou, dit dorp moet wel erg trots zijn op deze garnaal. Wij rijden. En ja hoor: een reusachtige garnaal. Prachtig!
Snel kantoor in en hopen dat we geen boete krijgen voor het 2 maanden te laat overzetten van de registratie. De vrouw achter de balie weet genoeg trucjes met de regels uit te halen om ons een extra kostenpost te besparen. We moeten alleen even een fictieve verblijfplaats opzoeken in de Lonely Planet, ons hostel van de afgelopen nacht. En dan is het zover: de auto is officieel van Freek en Rene. Jos heeft een beetje pech. Hoewel, de boetes zijn vanaf nu niet meer voor de Israëliërs, maar voor Freek en Rene.

De rest van de rit is wat deprimerend, het regent. Maar we hoeven niet zover meer. Port Macquarie halen we niet meer, te lang op het strand geweest, dus wordt het Coffs Harbour. Daar een hostel gezocht. De prijzen zijn helaas hoog gehouden door de plaatselijke hostel-maffia. Maar goed, toch een aardig hostel gevonden met een tv waar we een avond naar kunnen staren. En dan naar bed.
Leuk detail is dat hier Nederlanders zitten die pas 8 dagen in Australië zijn en daarvan 6 dagen regen hebben gehad. Dat is twee keer zoveel als in de 7 weken die wij er dan zitten. Gelukkig reizen zij naar het Noorden en wij naar het zuiden.

Tot: 0.401s; Tpl: 0.011s; cc: 14; qc: 75; dbt: 0.0775s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.4mb