Od Wielkiego Kanionu do Canyonlands

Published: September 18th 2016

Od Wielkiego Kanionu do Canyonlands

DSC00907DSC00907DSC00907

Ślady jakiegoś dinozaura na piaskowcowej równinie. Gdyby tylko ktoś zainwestował w tę atrakcję, być może byłaby bardziej pouczająca.
Kilka atrakcji znajdowało się na drodze z Wielkiego Kanionu do mieściny Monticello nieopodal Canyonlands NP. Pierwszą okazały się, nieco przez przypadek, odciski dinozaurów, drugą Monument Valley (Dolina Pomników), a trzecią Natural Bridges NM (Pomnik Przyrody Naturalne Mosty).

W drodze na północny wschód sosny rosnące wokół Wielkiego Kanionu zaczęły ustępować trawom, aż w końcu i trawa zniknęła, pozostawiając wszędobylski czerwony piach. Piach pochodzi ze starych, co najmniej kredowych, czerwonych piaskowców, w których czasami pozostawiły swe ślady dinozaury. Na jednym z piaskowcowych plateau znajdowało się szczególnie bogate nagromadzenie takich śladów, po których tubylec oprowadzał za napiwek.

Niemniej jednak główną atrakcją na szlaku była Monument Valley - słynna równina wypełniona piaskowcowymi ostańcami o fantastycznych kształtach. Krajobraz jest zaiste magiczny i niesamowity o niezwykle efektownym czerwonym kolorze. W pewnym sensie jednak nie znalazłem tej doliny tak monumentalnej jak się spodziewałem: różnorodność i wszechobecność najbardziej wymyślnych form wietrzeniowych rozciągających się na długości setek kilometrów powoduje, że Monument Valley to najzwyczajniej kolejna wspaniała dolina. A wszystkie doliny są nadzwyczaj ciekawe i malownicze.

Wreszcie pod koniec dnia dotarłem do Natural Bridges NM. To jeden z mniejszych obszarów chronionych zawierający trzy naturalne mosty wydrążone przez rzekę. W przeciwieństwie do łuków, które są tworzone przez wiatr i
DSC00918DSC00918DSC00918

Jeśli dobrze zapamiętałem, jest to rzekomo ślad T. Rexa.
deszcz, naturalne mosty drążone są przez rzeki i - przynajmniej w chłodniejszych okresach - płynie pod nimi naturalna woda. Niestety, ja byłem w okresie cieplejszym i pod żadnym mostem woda nie płynęła, ale zarówno na podstawie roślinności jak i typowej struktury koryta można było wnosić, że od czasu do czasu pod mostami woda przepływa.

Oprócz odcisków, na równinie zachowały się również kości i szkielety dinozaurów, pomimo tego, że większość została jak stamtąd wywieziona do muzeów. Wystające elementy z lewej strony zdjęcia to ewidentnie skamieniałe kości, o czym można się przekonać pukając w nie.

Widok na równinę z odciskami. Z jednej strony brak jakiejkolwiek organizacji powoduje że wrażenie jest bardziej naturalne: można iść gdzie się chce i dotknąć co się chce. Z drugiej strony miejsce aż woła o inwestora, ażeby zrobić z niego prawdziwą atrakcję turystyczną.

Klasyczny widok na Monument Valley z Punktu Forda.
sc1sc1
sc1

Widok na Monument Valley z kadru filmu Stagecoach (1939). To właśnie ten western z Johnem Waynem w reżyserii Johna Forda rozsławił Monument Valley. Miejsce, z którego kręcono sporą część ujęć nazwano później Punktem Forda.

Widoczek na Monument Valley.

To już nie Monument Valley, ale też wygląda niesamowicie. Pofałdowane różnokolorowe piaskowce tworzą niesamowitą strukturę.

Największy z trzech naturalnych mostów. Taką wielką dziurę wyryła płynąca rzeka.

Dobrze widoczna struktura mostu pokazująca sposób tworzenia. Rzeka rzeźbi bardzo ciasne meandry takie jak ten widoczny po lewej stronie zdjęcia. Woda drąży przegrodę pomiędzy dwoma stronami meandra, aż wreszcie skała ustępuje, powstaje dziura i rzeka przepływa już pod mostem na wprost, pozostawiając wyschnięty meander.

Cieniutki, ale bardzo elegancki naturalny most.

Jeśli się dobrze przyjrzeć, w wieku kanionach można zauważyć takie jak te pozostałości po starożytnych Indianach. Na zdjęciu widoczne są pozostałości dwóch spichlerzy oraz jakiś innych budynków datowane na XIII wiek.

Tot: 0.034s; Tpl: 0.011s; cc: 8; qc: 26; dbt: 0.0152s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 2; ; mem: 1mb