Roadtrip til den nordlige del af Californien

North America » United States » Oregon » Portland
June 16th 2010
Published: June 17th 2010

Jan synes at jeg skulle ud og opleve noget andet end bare Portland og hvad der ellers ligger lige omkring, så hun besluttede at vi skulle tage en tøse tur. ROADTRIP!!! :D .. Vi besluttede os for at skulle se Redwoods og hvad der ellers er på vej derned. Vores tur startede:

Torsdag d. 20. maj 2010
Vi havde alle en ting vi bare skulle nå, Woodburn outlet mall. Haha .. Ja, vi er jo piger så vi var nødt til lige at stoppe og kigge på alle de gode tilbud. Vi skyndte os alle til de butikker vi havde brug for at gå til skulle så mødes op i Converse butikken. Jeg smuttede til Levi´s fordi de havde mega tilbud på jeans og shorts. Jeg endte da også med at komme ud derfra med 2 par jeans og 2 par shorts, for stortset ingen penge. Jeg ankom da også som den første til Converse but½ikken og gik straks i gang med at lede efter det par sko jeg altid har villet have. Røde high tops. 10min efter kom Jan og Sara så. Vi fik alle købt vores sko og så var det ellers også allerede blevet frokost tid. Vi havde pakket en køler med ting til at lave sandwich, så vi fik lavet os en sandwich og så var det ellers bare med at få noget gang i bilen og komme sydpå. Eftersom at det allerede var efter middagstid var der ingen chancer for at vi kunne køre ned til grænsen på I5, så vi besluttede os for at tage turen omvendt. Vi kørte ud til kysten og kørte langs Oregon Coast Highway. Undervejs på vej mod Gold Beach, havde vi nogle stop. Især på den strækning hvor der var en masse udsigtspunkter, stoppede vi stort set hele tiden. Vi stoppede også et sted var der var blowholes. Det er der hvor presset fra vandet er så stærkt at det skyder vand op igennem små huller i klipperne. Rimelig fantastisk. Da vi nåde North Bend omkring kl.19:30 var vi simpelthen bare så toilet trængende at lige gyldigt hvor skummel den næste restaurant så ud var vi altså bare nødt til at stoppe. Uheldigvis, var det en lille underlig kinesisk restaurant. Når men vi havde jo virkelig brug for deres toilet. De ville ikke lade os bruge deres toilet hvis vi ikke spiste der, så vi havde jo ikke rigtig noget valg. Vi startede med at få crab cakes, som egentlig også var meget gode, men da vi fik vores hovedret var vi bare ikke sultne mere. Det var simpelthen bare det værste kinesiske mad jeg nogensinde har spist. Det var så ringe at det ikke er til at beskrive.
Fra restauranten ringede vi til et motel i Gold Beach for at fine ud af om de havde et ledigt værelse. Vi havde ikke bestilt noget hjemmefra på forhånd, så. Heldigvis havde de et ledigt værelse lige ned til stranden så udsigten skulle være fantastisk. Omkring en times kørsel fra den dårlige kinesiske restaurant ja der kørte vi ind i Danmark. Der ligger en Danmark her i Oregon. Pudsigt haha.. Ligesom Danmark er et lille land var det her en lille bitte by. De havde en espresso bar og en campingplads og det var det. Haha Men de havde et byskilt så vi var jo lige nødt til at tage en masse billeder. Solen var nu efterhånden gået ned, så vi kørte og kørte og endelig omkring kl.22:30 nåede vi frem til vores hotel. Vi fik tjekket ind og kom så op på vores værelse. Det var bælgravende mørkt udenfor, men vi kunne høre de kæmpe bølger runde over vandet. Vi kiggede på de billeder vi havde taget i løbet af dagen, spiste en kokoskage of faldt da ellers så pladask i søvn :D

Freday d.21. maj 2010
Vi startede dagen med morgenmad på hotellet. Det var nu ikke det helt fantastiske men det var okay. Da vi kom tilbage på værelset vi fik gjort os klar til endnu en dag på vejen, men vi skulle da også lide nyde udsigten fra vores værelse. Det var helt fantastisk. Vi var ikke mere end 200meter fra vandet. Selvom at det var overskyet var udsigten nu stadig helt fantastisk :D .. Fra Gold Beach satte vi kursen længere syd på. Igen kørte vi hele vejen langs kysten. Lige pludselig var der et skilt i siden der stod ”Welcome to California” Allerede. Vi troede vi havde meget længere, men nej vi var allerede i Californien. Ikke så langt fra grænsen stoppede vi for at gå en lille tur på stranden. Efter et par timers kørsel, kørte vi ind i Redwood national park. Ja, ufattelig nok kørte vi nu mellem de største træer jeg nogensinde har set. Vi stoppede ved et sted der hed Sky trail. De havde små stier inde i skoven, hvor man kunne se mange fantastiske redwood træer. Vi tog alle stierne og brugte nok ommkring en time derinde. For enden af en af stierne kunne man tage en lift op til toppen af bjerget. Det gjorde vi så og hold da op hvor var udsigten bare fantastisk. Vi kunne se hele vejen til kysten. Selvom at det regnede helt vildt, mistede vi bestemt ikke modet og nød det. Det var faktisk lidt fedt at det regnede, fordi det gjorde at der var en masse tåge komme op fra skoven omkring os.
Vi brugte en del tid i gavebutikken for den var kæmpe stor, men de havde virkelig ikke nogen gode ting. Lidt skuffende men okay. Udenfor butikken havde de to kæmpe figurer end skovhugger mand og en kæmpe tyr. Det var lidt underholdenden fordi Jan spurgte os hvor toilettet var henne og den store skovhugger mand svarede tilbage. Haha.. Det var en talende kæmpe. Anyway. Vi kørte nu mod Eureka, gennem Redwood skov og langs kysten. Det var helt fantastisk så store de træer var og så smuk kysten er. Det er nok en af smukkeste veje jeg har kørt ad. Da vi ankom til Eureka kørte vi lidt rundt i byen og så hvad der var. Vi stoppede for at kigge på et kæmpe Mansion. Det var gammel victoriansk bygget med masser af detaljer og en kæmpe palme lige udenfor. Mens vi var i Eureka skinnede solen og vi kunne se den blå himmel. Rigtig Californien vejr. Fra Eureka kørte vi så mod Ferndale. Det er en meget gammel victoriansk lille landsby. Jan havde bestilt et værelse til os på vej derned. Vi skulle bo på Gingerbread Mansion. Det var lidt underligt for da vi forlod Eureka var det ligesom at være på landet hjemme i Danmark med køer og marker og alt sådan noget. Vi kørte kun gennem meget små landsbyer før vi ramte Ferndale. The Gingerbread Mansion var helt fantastisk. Det var ligeså smukt som det vi havde set i Eureka. Vi havde det sødeste lille værelse. For resten da vi ankom ventede værten på os og serverede eftermiddags te og scones. Vores vært var rigtig flink, og behandlede os simpelthen som adelige folk. Den eneste grund til at vores sydligste mål var Ferndale var fordi Jan har været der et par gange og de har et en mega fed og uhyggelig kirkegård. Efter teén gik vi mod kirkegården. Mørkegrå skyer begyndte at trække op og lige i det vi satte vores fødder indenfor kirkegårdsporten ja, så begyndte det at stå ned i stænger. Vi skyndte os i ly. Dog var der ingen ende på regnen. Vi gik ned til den hovedgade der var og gik og kiggede på butikker. Desværre var de alle lukkede så vi måtte nøjes med at kigge ind af vinduerne. Efter godt 1½ time i regnen, var vi gennemblødte og gik så tilbage til hotellet hvor vi skiftede tøj. Af værten fik vi anbefalet at gå ud og spise på den italienske restaurant i byen, så det gjorde vi. Maden var langt bedre end hvad vi havde fået dagen før, men dog ikke ufattelig fantastisk. Det havde klaret op så vi gik tilbage og hentede bilen og kørte så ud til strande. På vejen derud kørte vi forbi en masse køer og får. Det er åbenbart lidt usædvanligt at se disse dyr alle vegne så vi stoppede og snakke med dem alle sammen haha xD
Ude på stranden var tidevandet kommet og det udnyttede mig og Sara da. Vi tegnede i sandet og løb om kap med vandet. Ja det var rigtig hyggeligt og nøj hvor fik vi grint meget. Igen begyndte skyerne at trække op igen så vi besluttede os for at tage tilbage til hotellet og slappe lidt af der.

Lørdag d.22. maj 2010
Vi startede vores morgen ganske tidligt. Allerede kl.8 fordi der kun blev serveret morgenmad på et tidspunkt, nemlig kl.9. efter en god morgenmad, med muffins, cereal og æggekage og en eller anden slags kød gik vi tilbage til værelset og pakkede det sidste. Så var det ellers også bare med at komme i gang. Vi startede med at gå tilbage til kirkegården. Heldigvis regnede det ikke mens vi var der, selvom at det så meget truende ud. Der var rigtig mange mystiske grave og mange af de kæmpe cement gravsten havde kæmpe sprækker og var sunket i jorden. Det var meget spændende og fra toppen havde vi udsigt ud over hele Ferndale og vi kunne også sen vandet. På kirkegården var der rigtig mange danskere begravet eller der stod i hvert fald på en masse gravsten ”Native Of Denmark” hvilket jo må betyde at de i hvert fald har haft en eller anden form for forbindelse. Efter godt 1 time på kirkegården gik vi ned til gågaden og kiggede så ellers bare på butikker. Vi købte alle et par souvenirs. Fra Ferndale satte vi så kursen endnu mere syd. Nemlig mod Avenue of the Giants. Det er en lang strækning man kan køre hvor der er de støste Redwood træer på hver side af vejen. Det var absolut helt fantastisk. Aldrig har jeg set noget så ubeskriveligt stort. Haha .. Det værste er at dem der er i den nordlige del af Californien er ikke engang de største. Puhaa.. Kan slet ikke forstille mig dem større. Vi stoppede en hel masse gange for at tage billeder. Nogle gange når man stod under et kæmpe træ og kiggede op, var det ligesom om at toppen bare forsvandt ind i himlen, rimelig sygt. Da vi nåede til det sted hvor Avenue og the Giants drejer skarpt, besluttede vi os for at vi hellere måtte begynde at sætte kursen nordpå. Vi kørte… og kørte….. og kørte ….. og kørte noget mere. Da vi nåede tilbage på den anden side af Avenue of the Giants stoppede vi ved en del små træforhandlere. Vi havde nemlig lovet Shannon (Sara’s far fra San Diego) at tage noget redwood træ med hjem til ham så han kan bygge nogle flere guitars. Vi fandt noget vildt flot og godt træ. Kunne ikke stoppe med at tænke på hvordan far ville reagere hvis han så alle de her forskellige slagstræ. Haha .. Når det begyndte at nærme sig kl.17 og vi havde en lang vej endnu. Vi havde besluttet os for at køre hele vejen til Oregon Caves Monument og det ligger altså alligevel en del inde i Oregon. Vi kørte og kørte.. pludselig var vi allerede ved grænsen. Det gik langt hurtigere end forventet. Flere kilometer blev tilbagelagt og endelig drejede vi ind på det der var en meget snørklet vej op af bjerget. Puhaaa.. det var lige så vi alle blev køresyge af at køre. Det var nok ligeså slemt at køre der som dengang vi kørte i bjerge i Australien.. Puhaaa… Frokosten var helt oppe i halsen på os alle. Efter hvad der føltes som flere timers kørsel, men egentlig kun var 40min kørsel, nåede vi endelig frem til det store gamle hotel. Det sneede og der var masser af sne over det hele. Vi fik tjekket ind og båret vores bagage op og så var det ellers bare tid til aftensmad. Vi delte nogle forskellige ting og fik en super lækker chokoladekage til dessert. Vi gik så tilbage til værelset og hentede Clue. (det er et brætspil.) Vi spillede det, og jeg fik skrevet et par postkort. Så var det ellers også bare tid til at sove.

Søndag d. 22 maj 2010.
Igen var vi nødt til at stå tidligt op fordi vi ville have billetter til den tidligste rundvisning. På hotellet havde de en lille 50’s diner.. ligesom dem man ser i Grease. Vi fik alle god morgenmad og så var det ellers også bare om at komme op til billet vinduet. Man kan ikke bare gå en person op og købe billet til hele sin familie.. Alle i familien er nødt til at være til stede for at man kan købe billetter. Det er en ny regel fordi der kan kun være 16 pr gruppe og nogen gange glemmer folk at møde op så.. anyway.. Det var vildt interessant. Vi gik3,5 miles igennem en lang grotte. Det var helt fantastisk som loftet og væggene var. Der var kæmpe istapper lignende ting som hang ned fra loftet. På en eller anden måde var det næsten ligesom at være i en Indianer Jones film. Ved ikke hvorfor, men det føltes sådan. Spændende var det i hvert fald, selvom at vi gik op af lange lange lange trapper. Efter 1½ time i grotten endte vores tur. Vi fik pakket bilen og lavet frokost så vi kunne spise og samtidig komme et godt stykke af sted på vejen. Vi havde på kortet afmærket en masse små byer vi gerne ville køre igennem, for de skulle efter sigende være spøgelsesbyer. Dog var der ikke meget dødt i de byer. Haha med mindre alle de mennesker vi så gå rundt var zombier, hvilket jeg tvivler. Haha .. Vi stoppede et enkelt sted og købte en smule mere træ til Shannon. Eller var vi bare på vejen i mange timer. Vi stoppede kun en gang i mellem for at få noget at drikke eller bruge et toilet. Lige før vi nåede til Roseburg stoppede vi ved WILD Life Safari. Det er en dyrepark man kan køre igennem. Der var alle de dyr man normalt ser i en zoologisk have, bortset fra at her gik girafferne over vejen, og var fuldstændig ligeglade med om de var så tæt at de skrabede bilen. Det var i hvert fald sjovt og vi oplevede da også en masse underlige ting. 1½ efter satte vi kursen mod i5. Vi holdt ingen pauser fra Roseburg og hjem, hvilket var rimelig utroligt fordi Sara kørte nemlig hele vejen. I dag havde vi kørt fra den nordligste del af Oregon til den sydligste. Vi havde på vores 4 dags tur tilbagelagt en del kilometer.
Vi havde en helt fantastisk tur og gal tror nu aldrig jeg har grinet så meget i mit liv før.

Undskyld at det har taget noget tid at få skrevet det og lagt det ind, men nu er det her :D

Tot: 0.13s; Tpl: 0.019s; cc: 9; qc: 56; dbt: 0.0501s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb