Hawaii och Fiji

North America » United States » Hawaii » Kaua'i » Hanalei
November 27th 2017
Published: November 27th 2017

Nu har vi haft vår semester i semestern. Den delen då vi bara kunnat luta oss tillbaka och slappa utan att behöva planera så mycket.

Det var fantastiskt att få spendera en vecka hos Adina och Eric på Hawaii. Det känns lite overkligt att de bor så långt borta och har sin vardag på en paradisö som Kauai. Vi kände oss i alla fall som hemma hos dem och njöt av att spendera tid tillsammans.

Hawaii var nästan helt perfekt. Det enda vi skulle velat ändra på var att vi hade velat stannat där längre än åtta dagar. Vi var väl medvetna om att vi bara skulle hinna en liten del av alla äventyr man kan göra på Kauai, så utifrån det tog vi dagen som den kom och gjorde några hiker och utflykter. Det var verkligen tacksamt att låta Adina och Eric rekommendera oss vad vi skulle göra, så vi följde deras goda råd och fick uppleva några av Kauais guldkorn.

En dag körde vi till andra sidan ön. Vi kollade in Waimea Canyon. Mäktigt och otroligt vackert. Nästan som Grand Canyon, fast grönare! Vi körde vidare ut mot Napali coast där vi gick Honopu trail. Det var mycket skog och buskar att ta sig igenom innan vi kom ut på en ridge ut mot havet. Därifrån fick vi en helt otrolig utsikt över det gröna bergiga kustlandskapet. Galet vackert!

På vägen tillbaka till Princeville stannade vi på stranden Poipu beach park som ligger på södra sidan. Betydligt mer turistigt än Princeville, men lugnare väder, så vi passade på att snorkla lite innan vi körde tillbaka till Adina och Eric.

En annan dag hikade vi en bit på Kalalau trail som går utmed norra kusten. Trots att vädret var lite sådär fick vi ändå njuta av den vackra vyn utmed havet. Häromkring kan man utforska betydligt mer än vi hade möjlighet till denna gång, bland annat att hika upp till Hanakapiai falls och en tvådagars hike på Kalalau trail. Vattenfallet fick vi tyvärr skippa då det fanns risk för flash floods på ån som vi var tvungna att korsa flera gånger för att komma dit. Vi ville inte riskera att bli strandade eller bortspolade.

Resten av tiden spenderade vi bland annat med att ta det lugnt, läsa, ligga på stranden, äta god mat och umgås med Adina och Eric. Kauai är definitivt en plats vi gärna kommer tillbaka till någon gång. Tack Adina och Eric för en underbar vecka!

På Fiji spenderade vi fyra väldigt härliga och avslappnande dagar. Vi började på Bounty Island, som ligger bara 30 minuter med båt från Nadi. Det var en pytteliten ö, som vi kayakade runt på 20 minuter. Förutom kayak blev där sol, bad, slappande och gött häng med trevliga människor. Då vi egentligen skulle åka till en annan ö, men vår reseguide hade strulat till det lite, hade vi fått en utflykt som kompensation. Utflykten Seaspray tog oss på en segelbåt till Castaway-ön. Tyvärr hann vi inte gå runt på ön och heller inte träffa Wilson, vi valde att snorkla istället. Det var ett bra val för snorklingen var mycket bra, men efter en timma guppandes på vattenytan och en heldag på båten var Cissis bakdel lite väl bränd. Ajaj! Vi hade i alla fall en väldigt rolig dag och då det var fri bar med öl och vin fick vi ju också utnyttja det. Bra kompensation tyckte vi och Bounty Island var också över förväntan.

Efter Bounty åkte vi vidare till Barefoot Manta på Drawaqa Island. Även här tog vi det lugnt, snorklade, slappade i hängmattan, paddlade kayak och bara njöt.

Människorna på Fiji är väldigt vänliga och vi kände oss väldigt bortskämda av deras vänlighet. Vi fick både välkomstsånger och avskedssånger och vi gillade verkligen deras Bula-sång. Bula är alltså deras hälsningsfras.

Även på Fiji hade man såklart kunnat spendera mer tid, men vi kände oss ändå väldigt nöjda med fyra dagar då vi fick lyxa till det lite extra. Bilderna får tala mer för hur härligt vi haft det på Hawaii och Fiji.

Tot: 0.093s; Tpl: 0.012s; cc: 11; qc: 50; dbt: 0.0564s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb