Highway 1 från San Francisco till Los Angeles

North America » United States » California » San Francisco
November 9th 2017
Published: November 9th 2017

Promenad i San FranciscoPromenad i San FranciscoPromenad i San Francisco

Svårt att fånga på bild hur branta alla gator är.
Tiden går fort när man har roligt och vår roadtrip i västra USA är nu avslutad, totalt 4070 km körda. Den sista veckan spenderade vi utmed kusten och här kommer en sammanfattning av den senaste veckans höjdpunkter.

San Francisco var toppen! Bara att gå runt på stan och se alla mysiga hus, de gamla spårvagnarna och den berömda gatan Lombard street var en upplevelse. Promenaden genom stan tog oss ner till Pier 39 och Fishermans wharf. Där kunde man lätt spendera ett antal timmar med att gå runt i alla roliga affärer. Vi var bland annat inne i en affär med bara sockar, en magi-affär, en affär för vänsterhänta och en affär med massa olika logiska spel och pussel. Den senare var verkligen en affär för Stefan och vi spenderade säkert en och en halv timma där, då det tog lite tid att lösa alla kluriga pussel som vi fick av killen som jobbade där. Hjärngympa på hög nivå!

Dag två i SF hyrde vi cyklar och cyklade en lång runda. Vi cyklade genom Golden Gate park, längst kusten uppåt och sedan över Golden Gate-bron till Sausalito. Trots väldigt många branta backar och mycket trafik är SF en cykel-vänlig stad och att uppleva bron på cykel kan verkligen rekommenderas! San Francisco var som sagt toppen, typ så bra att man hade velat bo där, om det inte var för alla bilar. Man blir påmind om hur bra vi har det i Sverige, att man kan bo bra utan att ha ständig trafik precis utanför huset.

Något som vi båda sett fram emot var att besöka någon av alla Redwood-skogar och få se de gigantiska Sequoia-träden. Efter SF åkte vi neråt till Henry Cowell redwoods state park. Där gick vi en runda bland dessa riktigt coola träd som kan bli upp emot 100 meter höga och leva i 2000 år. Galet när man börjar tänka i ett större perspektiv på vad dessa jättar fått vara med om under sina liv.

Vi fick också uppleva Sequoia-träden under en höghöjdsbana i Mount Hermon, vilket var en rolig upplevelse!

Nästa stopp var Monterey. Själva staden Monterey var inte så speciell, men besöket på akvariet var desto mer intressant. Där spenderade vi några timmar med att titta på flera olika marina djur. Vi båda fastnade mest för havsuttrarna. Så himla söta och coola! Så söta så att Skvirre nu fått en
Butik i SFButik i SFButik i SF

Stefan försöker lösa olika logiska pussel
kompis, Urban Utter.

Efter akvariet körde vi vidare ner mot Morro bay, en väldigt mysig fiskeby där man lätt hade kunnat spendera några nätter. Vi fick nöja oss med en natt, men vi hann ändå med en morgonjogg, riktigt god fish-taco till lunch och en promenad längst vattnet. Under promenaden fick vi helt oväntat se tre havsuttrar som låg och rullade runt i vattnet. Vi stod där ett bra tag och beskådade dessa söta varelser. Det var dagens höjdpunkt!

När man är i Kalifornien bör man ju besöka något av flera vindistrikt. Vi hade hört att Santa Ynez valley och den danska byn Solvang skulle vara trevliga ställen. Vad vi inte visste var att det var väldigt svårt att hitta boende där och att det som fanns var svindyrt! Men ibland har man tur, så vi testade ett Airbnb som otroligt nog var ledigt och inte alltför dyrt. Det låg på landet, men ändå med rimligt avstånd till Solvang och till vingårdar. Och vänligare värdpar får man leta efter!

Vi strosade runt i Solvang, tittade in i mysiga butiker och testade lite vin i ett av flera tasting-rooms. På vägen tillbaka till boendet körde vi inom vingården Roblar winery, där vi fick prova ännu fler goda viner. Medan vi smakade de olika vinerna fick vi mycket bra underhållning av mannen som serverade oss. Han berättade roliga historier om de olika druvorna och hans härliga skratt lär vi inte glömma!

Väl tillbaka i Los Angeles och lite tid kvar att spendera i denna gigantiska stad. När vi sett stränderna Venice och Santa Monica beach körde vi upp till Griffith park, där man lätt hade kunnat lägga några timmar på att hika, till exempel till Hollywood-skylten. Vi nöjde oss med att gå några km upp till observatoriet. Där kan man lära sig allt möjligt om framför allt rymden och universum. Det var väl värt att köra genom hela LA för att komma dit. Därifrån har man också en fantastisk utsikt över staden OCH hollywood-skylten!

Det kändes inte det minsta ledsamt när vi lämnade bilen som vi spenderat så mycket tid med. Det har gått förvånansvärt bra och vart förhållandevis väldigt trevligt att köra, men det ska ändå bli riktigt gött att slippa så mycket trafik. Vi får se vad som är värst, att köra bland galet mycket bilar eller att köra vänstertrafik på Nya Zeeland. Men vänstertrafiken är ett senare bekymmer, för nu väntar Hawaii!!!

Tot: 0.037s; Tpl: 0.012s; cc: 9; qc: 23; dbt: 0.018s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 2; ; mem: 1mb