Stissi

Stefan och Cissi, Stissi åker Jorden runt! Äntligen är det dags för oss att resa ut i världen och att hälsa på släkt och vänner på andra sidan jorden. Vi ser fram emot vandring, klättring och andra äventyr!

Oceania » New Zealand » North Island December 18th 2017

För två veckor sedan kom vi fram till Sanna och Rowan i Auckland. Här är en snabb sammanfattning av några av höjdpunkterna: Vi lyckades tajma med Cissis föräldrars resa, så att vi kunde träffas en heldag i Auckland. Det blev en fantastisk dag tillsammans i Titirangi. Efter en härlig promenad och en stund på stranden hade vi en mycket trevlig middag hemma hos vår släkting Rob och hans sambo Therese. Sen var det dags för mamma och pappa att åka hem till Sverige, men vi kunde glädjas åt att vi hade två hela veckor framför oss innan hemresa. Vi spenderade helgen med Sanna och Rowan i Ruakaka där vi hyrde en lägenhet. Vi åkte upp till Whangarei heads och gick Te Whara track. Kort sagt kan det vara en av de bästa vandringarna vi gjort på ... read more
Pohutukawa-träd
Pohutukawa-träd vid Te Whara track
Te Whara track

Oceania » New Zealand » South Island December 12th 2017

Nu börjar vi närma oss slutet på vår fantastiska resa. Blandade känslor kan man väl säga. Vi befinner oss just nu i Bay of Islands på Nya Zeelands nordö. Vi fortsätter att berikas med oförglömliga upplevelser och njuter varje dag av allt vi får se och uppleva. Dock börjar vi nog båda bli lite smått mätta på att åka runt till nya platser och tanken på julmys där hemma ger oss båda en liten gnutta hemlängtan. Här får man inte mycket till julkänsla trots juldekorationer och julmusik i affärerna. Vi spenderade nästan två veckor med att köra runt i vår minimala husbil på Sydön. Med risk för tjatiga upprepningar och långa utläggningar om ännu fler häftiga äventyr och fantastiska naturupplevelser blir det här inlägget lite annorlunda utformat än tidigare. Vi sammanfattar vad vi pysslat med de ... read more
Castle Hill
På väg upp till Avalanche peak

North America » United States » Hawaii » Kaua'i » Hanalei November 27th 2017

Nu har vi haft vår semester i semestern. Den delen då vi bara kunnat luta oss tillbaka och slappa utan att behöva planera så mycket. Det var fantastiskt att få spendera en vecka hos Adina och Eric på Hawaii. Det känns lite overkligt att de bor så långt borta och har sin vardag på en paradisö som Kauai. Vi kände oss i alla fall som hemma hos dem och njöt av att spendera tid tillsammans. Hawaii var nästan helt perfekt. Det enda vi skulle velat ändra på var att vi hade velat stannat där längre än åtta dagar. Vi var väl medvetna om att vi bara skulle hinna en liten del av alla äventyr man kan göra på Kauai, så utifrån det tog vi dagen som den kom och gjorde några hiker och utflykter. Det var ... read more
Tunnels beach, Kauai
Adina i solnedgången
Stand up paddle på Hanalei river

North America » United States » California » San Francisco November 9th 2017

Tiden går fort när man har roligt och vår roadtrip i västra USA är nu avslutad, totalt 4070 km körda. Den sista veckan spenderade vi utmed kusten och här kommer en sammanfattning av den senaste veckans höjdpunkter. San Francisco var toppen! Bara att gå runt på stan och se alla mysiga hus, de gamla spårvagnarna och den berömda gatan Lombard street var en upplevelse. Promenaden genom stan tog oss ner till Pier 39 och Fishermans wharf. Där kunde man lätt spendera ett antal timmar med att gå runt i alla roliga affärer. Vi var bland annat inne i en affär med bara sockar, en magi-affär, en affär för vänsterhänta och en affär med massa olika logiska spel och pussel. Den senare var verkligen en affär för Stefan och vi spenderade säkert en och en halv timma ... read more
Spårvagn i SF
Butik i SF
Ocean beach, SF

Nu har vi spenderat fem härliga dagar i Yosemite national park. Vi kom fram till Yosemite i tisdags, som tur var innan det blev mörkt, eftersom det annars hade varit svårt att hitta till vår tältstuga som låg allra längst bort på området. Med skogen som granne blev vi lite extra nojiga att få besök av björnar, så vi följde noggrant alla direktiv kring förvaring av mat och saker som doftar. Vi lade allt sådant i ett björn-säkert skåp utanför tältet. Första natten frös vi mycket, inte så konstigt med tanke på att det var typ fem grader. Vi rustade oss bättre inför andra natten med två extra ullfiltar och tredje natten fick vi ett tjockt täcke av en vänlig engelsman som vi träffade när vi klättrade. Så efter det sov vi gott trots kylan. Trots ... read more
På väg in i Yosemite
Första klättrings-dagen
Soluppgång andra klättrings-dagen

North America » United States » Utah » Zion National Park October 25th 2017

Nu har vi avverkat ett antal nationalparker och är flera naturupplevelser rikare. De senaste vi besökt är Zion national park, Bryce Canyon och Death valley. I Zion bodde vi i en stuga på Panderosa ranch resort. Ett mysigt ställe precis öster om nationalparken. Här fann vi vår nya vän Skvirre. Han är en flygande ekorre och han hänger nu med oss på resan. Efter en mycket god frukostbuffé gav vi oss iväg. Stefan hade sett fram emot att vandra upp till Angels landing. En tuff hike med rejäl brant stigning upp till toppen. Det var verkligen en häftig hike, men tyvärr var vi inte ensamma. Det var förvånansvärt många som vågade sig upp till toppen. Vi ville få ut så mycket som möjligt i Zion, så direkt efter Angels landing vi tog oss an ännu en ... read more
Jordekorre
På väg upp till Angels landing
Toppen av Angels landing

Vi lämnade byn Williams redan vid åttatiden för att få en heldag i Grand Canyon. Vägen in i nationalparken var inte riktigt som vi föreställt oss, man körde i tallskog och plötsligt bara försvann marken och från ingenstans uppenbarade sig Grand Canyon. Vi parkerade och när vi gick ur bilen välkomnades vi av ekorrar och rådjur. Det finns såklart många olika vandringar och platser att se i Grand Canyon (den är verkligen GRAND), men efter att googlat runt lite bestämde vi oss för att vandra ner i kanjonen till Skeleton point. Utifrån det vi läst verkade det vara en vandring som passade oss och där man kom en bit ifrån alla människor. Innan vi påbörjade vandringen till Skeleton point gick vi en bit på Rim trail, som går utmed kanten på kanjonen. Härifrån har man en ... read more
GC
GC
Fikapaus i GC

North America » United States » Nevada » Las Vegas October 18th 2017

Nu sitter vi i bilen på väg mot Grand Canyon. Eftersom vi nu skaffat ett amerikanskt simkort kan vi blogga medan vi kör. Detta har hänt sedan vi lämnade Sverige: Efter en lång flygresa kom vi fram till LA. Vi sov en natt vid flygplatsen och på morgonen hämtade vi ut vår bil. Antingen hade vi bara otur eller så kanske vi valde fel uthyrningsbolag. Vi fick nämligen byta bil två gånger innan vi kom iväg, pga slut på olja i den ena och fel på bromsljusen i den andra. Det blev till sist en Houndai som nu tar oss runt på vår road trip. Den rullar på bra hittills. Det gick förvånadsvärt bra att köra i LA och efter ca fem timmar var vi framme i Las Vegas. Vi slappade en stund vid poolen på ... read more

Europe » Sweden » Skåne County » Lund October 15th 2017

Okej, nu har vi packat och fixat hela dan och har förhoppningsvis läget under kontroll. Trodde packningen skulle bli större, men vi har nog allt vi behöver och så får vi ju plats med souvenirer. Stefan har idag köpt lite prylar till kameran, minneskort, stativ till mobilen så vi båda kan vara med på fotot och tre olika linser för att ta vidvinkelbilder och närbilder. Det blir nog bra det. Vi ger ett stort tack till pappa Bide' som igår upptäckte ett fel i våra resedokument. Mitt namn Cecilia saknades (varför ska man ha sitt tilltalsnamn sist?!) men nu har vi pratat med Norwegian och det ska förhoppningsvis va lugnt när vi pratat med Kilroy imorrn. Kul att så många frågat om att få följa vår blogg och det är alltså här vi kommer att skriva ... read more

Tot: 0.102s; Tpl: 0.006s; cc: 14; qc: 80; dbt: 0.0643s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb