Nya Zeeland - Sydön

Oceania » New Zealand » South Island
December 12th 2017
Published: December 13th 2017

Castle HillCastle HillCastle Hill

På väg till Arthurs pass stannade vi vid Castle Hill. Ett ställe vi båda tyckte var väldigt coolt. Stora stenar som var kända för bra bouldering. Vi passade på att klättra på stenarna och vandra runt bland stenblocken i några timmar. Hade vi haft tid hade vi gärna stannat längre.
Nu börjar vi närma oss slutet på vår fantastiska resa. Blandade känslor kan man väl säga. Vi befinner oss just nu i Bay of Islands på Nya Zeelands nordö. Vi fortsätter att berikas med oförglömliga upplevelser och njuter varje dag av allt vi får se och uppleva. Dock börjar vi nog båda bli lite smått mätta på att åka runt till nya platser och tanken på julmys där hemma ger oss båda en liten gnutta hemlängtan. Här får man inte mycket till julkänsla trots juldekorationer och julmusik i affärerna.

Vi spenderade nästan två veckor med att köra runt i vår minimala husbil på Sydön. Med risk för tjatiga upprepningar och långa utläggningar om ännu fler häftiga äventyr och fantastiska naturupplevelser blir det här inlägget lite annorlunda utformat än tidigare. Vi sammanfattar vad vi pysslat med de senaste veckorna och kompletterar såklart med flertalet bilder.

Hiker vi gjort:

Avalanche peak track, Arthurs pass
Längd: 2,5 km horisontellt från byn till toppen som är 1833 m
Stigning: 1100 m

Cissis kommentar och betyg: En väldigt tuff hike som är mer klättring än vandring. Om vi tyckte vandringarna i USA var tuffa, så var det inte så farligt i jämförelse. Det var roligt med snö! Betyg: 8/10 kiwis

Stefans kommentar och betyg: Härligt med rejäl uppförsbacke, gillar när man blir helt slut av att bara gå. Desto tråkigare med brant nerförsbacke... Betyg: 9/10 kiwis

Roy's peak, Wanaka
Längd: 8 km till toppen som är 1587 m
Stigning: 1228 m

Cissis kommentar och betyg: Trots värmen och gassande sol var det väl värt mödan att ta sig upp till denna topp. Helt galet vackert och shit vilka bilder vi fick! En extra bonus var alla söta lamm vi hejade på medan vi gick. Betyg: 10/10 kiwis

Stefans kommentar och betyg: Kontinuerligt fantastisk utsikt och bra fotomöjligheter men väldigt tråkig vandringsled. Varmt och tufft. Betyg: 7/10 kiwis

Halva Routeburn track, Glenorchy, Mt Aspiring national park. Från routeburn shelter till Harris saddle
Längd: ca 14 km enkel väg
Stigning: ca 750 m

Cissis kommentar och betyg: Jag hade väldigt höga förväntningar på denna berömda vandringsled. Såklart att det var helt otroligt fint (som så mycket annat vi sett under resan) men den slår ändå inte Roys peak enligt mig. Betyg: 8/10 kiwis

Stefans kommentar och betyg: Varierande vandringsled med härlig grönska och skog följt av öppna vidder. Lättvandrat och trevligt. Betyg: 8/10 kiwis

Rocky Mountain Diamond lake, Wanaka
Längd: 7 km till toppen som är 775 m hög
Stigning: ca 350 m kanske?

Cissis kommentar och betyg: Här snackar vi otroligt fin vandring för förhållandevis lite ansträngning! Vi fick en fantastisk utsikt över lake Wanaka, precis som vid Roys peak, men från en annan vinkel. Betyg: 10/10 kiwis

Stefans kommentar och betyg: Dagsformen var dålig men det visade sig att det var helt ok för en så enkel vandring med fantastisk utsikt. Bästa upplevelse för investerad ansträngning! Betyg:10/10 kiwis

Äventyr:

Paraglide, Coronet peak, Queenstown

Cissis kommentar och betyg: Jag har alltid önskat att jag kunde flyga och här kom jag väl ganska nära i alla fall. Superhärligt att springa ut för en klippa med en fallskärm och sen bara glida och titta på den fina utsikten. Men den ständiga frågan som är svår att tränga undan, är det värt pengarna för knappt 20 minuter i luften?!?
Betyg: 8/10 kiwis

Stefans kommentar och betyg: Svårt att säga annat än att flyga är härligt, kombinationen av lugn avslappnande segling och häftiga luftkonster var gött! Betyg: 9/10 kiwis

Canyon swing, Shotover Canyon, Queenstown

Cissis kommentar och betyg: Med en klump i magen och en del tårar tvingade jag mig själv (eller var det kanske Stefan som övertalade mig) att hoppa ca 60 meter ner i en ravin för att gunga en liten kort stund. Såklart att det var skitroligt när jag väl gjorde det, men som jag trodde innan tyckte jag att var det över alldeles för fort. Betyg: 7/10 kiwis

Stefans kommentar och betyg: Att övervinna sin rädsla och kasta sig ut i intet ger en härlig kick. Bara känslan av att ha vunnit mot ologisk rädsla är värt det. Betyg: 9/10 kiwis

Rafting, Shotover River, Queenstown

Cissis kommentar och betyg: Det här passade mig! Det är sådana här äventyr jag gillar. En blandning av adrenalin, vacker natur och härlig paddling. Här cruisade vi nerför floden i säkert två timmar. Det var lite läskigt i de snabba strömmarna, men vi klarade det utan att välta! Betyg: 9/10 kiwis

Stefans kommentar och betyg: Lätt det farligaste av äventyren men tyvärr blir jag lite för passiv och otålig. Korta härliga forsar men lite för mycket dötid mellan. (Ändå härligt med lite längre upplevelse) Förmodligen beror det på att jag gjort det tidigare. Betyg: 7/10 kiwis

Det var redogörelsen för Sydön. Ett sista inlägg om vad vi gjort på Nordön kommer lagom till jul!

Kea-fågelKea-fågel
Kea-fågel

En av Nya Zeelands alla coola fåglar.
En av campingplatserna vi stannade påEn av campingplatserna vi stannade på
En av campingplatserna vi stannade på

En av flera fina campingplatser. Den här var dock den sämsta på grund av alla hemska sandflugor som fullständigt attackerade oss.
Ett fint stopp vid vägenEtt fint stopp vid vägen
Ett fint stopp vid vägen

Även här fick man vara snabb för att slippa alla sandflugor.
Bästa rastplatsen!Bästa rastplatsen!
Bästa rastplatsen!

Vid lake Hawea på väg ner till Wanaka stannade vi för lunch, bad och en stunds läsning.
På väg upp till Roys peak På väg upp till Roys peak
På väg upp till Roys peak

Under hela vandringen hade man utsikt över lake Wanaka.
Solnedgång över Lake WanakaSolnedgång över Lake Wanaka
Solnedgång över Lake Wanaka

Bästa campingplatsen var vid Glenorchy Bay utanför Wanaka. Fantastisk solnedgång och soluppgång!

14th December 2017
Puzzling world i Wanaka

Hur många timmar stannade ni här? ;)
15th December 2017

Roligt att få följa med på er fantastiska resa! Kram från Farmor

Tot: 0.069s; Tpl: 0.012s; cc: 9; qc: 43; dbt: 0.0367s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb