Vakantie USA 2011

Published: April 4th 2011

Donderdag 31maart

Na een rit met de taxi (de bus reed nog niet zo vroeg) arriveren we rond 6 uur op Schiphol en hebben dus nog een poosje te wachten! Onze vlucht vertrekt op tijd en dan hebben we bijna 8800 kilometer te gaan gedurende zo'n 10 1/2 uur.

De vlucht is op zich relaxed, beetje film kijken, wat eten, beetje kletsen af en toe de benen strekken, maar het duurt wel lang :-) We vliegen in een mooie boog langs Engeland, Schotland, daarna over IJsland over Groenland. En dan de boog omlaag over Canada en diverse staten van de USA. Het laatste stuk is er weinig bewolking en dus wat mooi uitzicht over ijsvelden, besneeuwde bergen en dergelijke.

Om 12 uur staan we op Amerikaanse bodem en dan op naar de douane procedure, dat gaat best snel, maar helaas er gaat iets niet goed met mijn vingerafdrukken, op naar een ander kantoor, een dame tuurt "uren" naar haar computer en mijn paspoort, wil dan weten hoe lang we blijven en wanneer we terugvliegen, welk vluchtnr enzo en dan mogen we gaan. Het zal wel!

Onze bagage ligt dan al op een bijna lege band en 5 minuten later staan we buiten Het heeft al met al maar een uur geduurd van uitstappen tot in de californische zon te staan!

Een transferbusje brengt ons naar het hotel (prima hotel, niets mis mee) Hier trekken we wat luchtigere kleding aan, want het is toch ver in de twintig graden en gaan de stad in. San Francisco is echt een leuke, levendige stad. We wandelen naar Union square, kopen een paspoort om 3 dagen met bus en tram te kunnen rijden en nemen dan maar meteen een bus om naar een vertrekpunt van de wereldberoemde kabeltrams te gaan.

En ja hoor, dat is echt net zo als in de films!!!!!! Die hellende straten, het uitzicht, mensen die aan de trams hangen (want dat mag) Echt superleuk!
Uiteindelijk komen we aan bij Fishermans Wharf, het eindpunt van de tram. Hier slenteren we een hele tijd rond. Er is van alles te zien en beleven. Allerlei Pieren van goed onderhouden tot zeer vervallen, volop restaurantjes winkeltjes, schepen enz. Er zijn veel mensen op de been wat het een erg gezellige sfeer geeft. We gaan ook bij Pier 39 bij de zeeleeuwen kijken. Er zijn een aantal plankieren waar ze op liggen, liefst boven op elkaar, waarbij de onderste dan weer veel misbaar maakt voor ze een beetje plaatsmaken. Leuk om naar te kijken.

Uiteindelijk zoeken we een bus richting hotel op, frissen ons daar een beetje op en zoeken een restaurantje in de buurt. Het wordt een Vietnamees, voor we iets bestellen staat er al een potje thee en ijswater op tafel, het eten is lekker.
Dan terug naar het hotel, het is nog geen 21.00, maar wij zijn intussen al zo'n 24 uur op en duiken onze kingsize bedjes in en slapen al snel (af en toe gestoord door de nodige sirenes van politie enzo)

Vrijdag 1 april

Na een lekker ontbijt gaan we richting Fishermans Wharf, vandaag staat een fietstocht op het programma.
We starten met een bus sightseeing, deze keer niet omdat we het leuk vinden, maar na een paar straten doorgelopen te hebben op zoek naar zonnebrandcrème, waren we ietsje gedesoriënteerd. Dus namen we een bus de verkeerde kant op namen we een andere bus in de goede richting, stapte te laat uit en........Hadden we om 11 uur een fiets tot onze beschikking.

Eerst een stukje langs kust en stranden van de baai, een enkel pittig klimmetje tussendoor en dan op: naar de Golden Gate bridge.
Pal onder de brug is nog een fort, dan ligt het wegdek nog zo'n 65 meter boven ons! Dat betekend dus nog een paar aardige klimmetjes te gaan voor we op de brug zijn. Maar voor getrainde fietsers zoals wij :-) is het een eitje.

We zijn uiteraard niet de enigen die hier fietsen of wandelen, er zijn bosjes toeristen met hetzelfde idee, maar het is toch wel gaaf. Een best beroemde brug van ruim 70 jaar oud, schitterend uitzicht over de skyline van San Francisco, de baai, Alcatraz en Angel island, grote boten en kleine zeilscheepjes enz. Af en toe vliegt er een helicopter onder de brug door, spectaculair.
Aan de andere kant van de brug is er het uitzicht op de Pacific!

Na tientallen stops en foto's komen we aan de overkant en bekijken de Golden Gate ook van de andere kant. Nu moeten we verzinnen wat we gaan doen, we kunnen doorfietsen naar Sausalito en dan met de ferry terug of terugfietsen. We besluiten tot het laatste, leuk om nog een keer over de brug te gaan.

We fietsen nu bijna aan één stuk door naar de overkant. Genieten nogmaals van de uitzichten. Aan het eind van de brug fietsen we onder de brug door, kijken uit over de Pacific en fietsen in de omgeving nog wat rond en dan terug naar Fishermans Wharf. We bezoeken Hyde pier, vroeger deel van route 101, hier was de ferry naar Sausolito, voor de Golden Gate bridge er was. Nu is het een museum, met boten en wat daar zo'n beetje bij hoort.

Daarna fietsen we nog langs pieren en een soort boulevard tot de Bay bridge deze ligt over San Francisco Bay en verbind SF met Oakland

We gaan onze fietsen inleveren ( het is inmiddels 16.30!) Kopen vast kaartjes voor onze trip morgen, we doen nog wat inkopen en nemen dan een bus naar het hotel

's Avonds heerlijk Thais gegeten.

Zaterdag 2 april

Het weer ziet er vandaag wat minder uit, bewolking, frisse wind. Aangezien we hier en daar toch wat "rood aangelopen" zijn, is dat niet al te erg.
We nemen de bus richting Union square en pakken daar een kabeltram, Bert heeft het hele stuk "gehangen", ik maar heel even en ben toen maar gaan zitten, wel lekker buiten én het blijft leuk die kabeltrams, die straatjes.....super!

We doen een paar inkopen, drinken een Starbuck, kijken bij Pier 39 nog eens bij de zeeleeuwen en gaan dan naar Pier 33. Hier kun je een excursie naar Alcatraz maken, gelukkig hebben we gisteren al kaartjes gekocht, want ook hier kan je wel spreken van massatoerisme! We hebben om 12 uur een ferry ernaar toe.

Alcatraz is interessant, goed opgezette audiotour door de cellenblokken. En de rest van het eiland is mooi door alle aangelegde tuinen. Sommige stukjes waren dicht vanwege broedseizoen voor heel veel vogels.
We brengen er toch wel een 3 uur door. We varen weer terug naar San Francisco en nemen daar de kabeltram naar Chinatown. San Francisco heeft de grootste Chinese bevolking buiten China!

Ook hier lekker slenteren, winkeltjes en mensen kijken! We blijven in Chinatown om te eten. Heel erg lekker!

's Avonds wandelen we via Union square weer terug naar ons hotel, waar de moeie voeten eindelijk wat rust krijgen!

Zondag 3 april

Vandaag gaan we San Francisco verlaten, we hebben nog lang niet alles gezien, maar ja er is nog veel meer te zien en ontdekken de komende tijd.
Na het ontbijt gaan we onze huurauto ophalen, een mooie Honda civic. Bert heeft eerst wel wat moeite omdat het een automaat is, maar het went wel.
We halen de bagage en checken uit en rijden dan richting Monterey. We rijden langs een mooie kust, maar nemen ook wat bergachtige binnenweggetjes. We stoppen regelmatig om wat wandelingetjes te maken vooral langs de kust. In Santa Cruz is een strand met een rots in de vorm van een brug, hier ga ik even pootjebaden in de Pacific....ijskoud dus!

In Monterey zoeken we ons hotel, wat meer een soort appartementjes complex blijkt te zijn. Ziet er weer leuk uit in een mooi aangelegd park, rustig en heel anders dan SF.

Nadat we ons geïnstalleerd hebben gaan we Monterey een beetje verkennen, uiteindelijk komen we aan bij -alweer- een Fishermans wharf, hier slenteren we een poosje rond en blijven er uiteindelijk ook eten. We hebben wat geproefd van de Clams Chowder: een regionale specialiteit.
Wij eten Calamares en verder Red Snapper. Tenslotte moet je bij de vissersmannen vis eten!
Dan rest ons nog de wandeling terug naar ons "huisje".

4th April 2011

fantastisch
Hallo Marja en Bert, Wat superleuk om jullie enthousiaste verhalen te lezen over jullie dagen in San Francisco. Wat hebben jullie al veel gezien en gedaan. Kijk al uit naar het volgende verslag. Genietze, groeten Janine
4th April 2011

USA 2011
Hoi Marja en Bert, Leuk om zo jullie reisverslag te lezen. Ben benieuwd naar de rest. Groetjes Ank

Tot: 0.077s; Tpl: 0.011s; cc: 8; qc: 24; dbt: 0.0306s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb