Vakantie Usa 2011 deel 2

North America » United States » California
April 6th 2011
Published: April 9th 2011

Maandag 4 april

We verlaten Monterey alweer en gaan in noordoostelijke richting op weg. We passeren een heuvelachtig gebied met onder andere een mooi stuwmeer, als we daar even pauzeren zien we tientallen kolibrietjes in de bomen. Hartstikke leuk!
Daarna rijden we vooral door een vrij vlak gebied. waar wel volop fruit wordt gekweekt van aardbeien tot druiven (voor de Californische wijn) en van amandelen tot sinaasappelen.

We komen in Mariposa aan (waar ons hotel is), maar besluiten meteen door te rijden naar Yosemite NP om zoveel mogelijk tijd daar door te brengen! Het is nog zeker 30 mile rijden, maar ook dat gedeelte is geweldig mooi.

Het gedeelte van Yosemite wat wij zien is vooral de bodem van de vallei. Deze ligt op +/- 1200 meter! Er zijn giga grote rotswanden te bewonderen. "El Capitan" is bijna 1000 meter hoog! Er ligt nog volop sneeuw en overal zijn watervallen te zien.
We wandelen naar de Breidal Fall (bruidsluier waterval) daar worden we lekker nat van het rondstuivende water, maar het is ook erg mooi.

Ook wandelen we langs een weide gebied in de vallei, sommige stukken in het smeltwater..... en komen bij de Yosemite falls, deze watervallen zijn 740 meter hoog, de hoogste van de USA en de 2e ter wereld na de Angel Falls in Venezuela.
Hier lopen we ook vlak langs en vangen weer veel rondspattend water, het is ook erg frisjes door een koude wind die door het water ontstaat.

Dan gaan we terug naar de auto en verlaten het park op weg naar ons hotel. Even stressen onderweg, een bijna lege tank en geen tankstations. Gelukkig moeten we een heel stuk bergaf en halen we het stadje en het tankstation!

We eten in een chinees restaurant, wat er uitziet alsof je in iemands huiskamer zit! Het eten is prima!

Dinsdag 5 april

Na een ontbijt in de hotel lobby (van plastic bordjes en bestek😞 ) gaan we weer op weg naar Yosemite. Het is 6.30, we willen zo vroeg mogelijk er zijn met mooi ochtendlicht!
We rijden weer een rondje door de vallei van Yosemite, lopen hier en daar een stukje rond en maken weer mooie foto's.
Het is nog best koud, vroeg in de morgen in de sneeuw, maar de omgeving maakt alles goed. De rotsen zijn imposant, de waterval met regenboog door de opkomende zon......Prachtig.

Maar er staat nog meer op het programma, dus weer verder naar een ander deel van het park, Mariposa Grove, waar de sequoia's zijn. Echter als we daar aankomen blijkt dat gedeelte van het park nog afgesloten te zijn. Er ligt hier sneeuw, we zitten dan ook op 2000 meter.

We rijden richting Fresno (onze volgende overnachtingsplaats) We dalen af naar het dal en vanuit Fresno gaan we weer klimmen ditmaal naar Kings Canyon en Sequoia NP. Zo maar weer een 80 mijl verderop, het is ook zo'n groot land!
In Sequoia NP bezoeken we de grootste boom ter wereld (wat massa betreft) de Generaal Sherman Sequoia, echt een gigantisch grote boom. Natuurlijk staan er nog tientallen van deze reuze bomen.

Daarna rijden we naar Kings Canyon (deze NP's liggen aan elkaar vast) onderweg mooie uitzichten, o.a. op de Sierra Nevada.
In Kings Canyon rijden we een klein rondje, het meeste is afgesloten door de sneeuw. Ook hier staat een reuze sequoia, de Generaal Grant, nr 3 ter wereld! Er ligt ook een omgevallen reus, waar je door heen kan wandelen, ons huis én tuin passen er zo ongeveer wel in!

Dan terug naar Fresno, naar ons hotel met binnenplaats met waterval!

Woensdag 6 april

Vandaag een lange rit voor de boeg naar LAS VEGAS. We hebben zo'n 640 km voor de boeg. We volgen Highway 99 en daarna de 58. Het eerste gedeelte is vrij vlak land, met landbouw gebieden, eenmaal op de 58 wordt het meer woestijnachtig. We zijn de grote doorgaande wegen na 300 kilometer eigenlijk wel zat en zetten de GPS op "vermijd snelwegen"
Dit is slechts een 80 kilometer langer, maar de omgeving wordt meteen een stuk mooier!

Nu gaan we rijden over wegen zoals je die verwacht in Amerika, lange rechte wegen, die soms wat omhoog en omlaag gaan en waar soms zo'n grote truck je tegemoet komt (of is het zo herkenbaar 😊 omdat hier zoveel films zijn opgenomen?)
Als we de kaart bestuderen, zien we dat deze route door Death Valley gaat. We komen nu al door gebieden met grote zoutvlaktes (of zijn het andere mineralen?) prachtig gekleurde rotsen, een bijna niet te beschrijven omgeving!

We gaan Death Valley park in en moeten dan over een bergpas, de weg gaat niet in bochten, maar bijna recht omhoog!
En ná de pas (1500m), ook weer bijna recht naar beneden. Ver beneden ons zien we weer een mega grote witte vlakte!
Indrukwekkend mooi.

Intussen is het al aardig ver in de middag, we gaan morgen toch nog terug, we besluiten niets te gaan bezichtigen en door te rijden naar Las Vegas.
Onderweg komen we na uren stilte en schitterende natuur, een paar stadjes tegen om wat te acclimatiseren, maar toch is het bijzonder om in de woestijn, ineens de Eiffeltoren te zien opdoemen!

Op zich is Las Vegas heel uitgestrekt, met veel laagbouw en is maar een heel klein van de stad "groot"
We rijden vlak langs "de Strip ' en checken in bij ons hotel net hier buiten.

We zien dat er binnen 10 minuten een shuttle bus naar de Strip gaat en haasten ons om deze te halen.

Las Vegas is precies (of nog meer) wat je ervan verwacht. Midden in de woestijn, is Parijs, New York, Venetië, Italië, Griekenland en nog veel meer na gebouwd. Volop neonverlichting, duizenden mensen, overal muziek, grote reclames, giga hotels met bijbehorende casino's Kortom alles mega en giga!
We gaan in New York eten (pizza) en besteden een aantal uren om over de strip te wandelen, je kijkt echt je ogen uit!

Als we helemaal versleten zijn van het lopen en alle indrukken van deze dag pakken we de shuttle terug naar ons hotel!

Donderdag 7 april

Vandaag staat een rit naar Death Valley op het programma, in Pahrump stoppen we even om boodschappen te doen bij Walmart. Daarna via een andere weg als gisteren rijden we Death Valley in.
Ook vandaag genieten we weer van de meer dan imposante natuur hier, de rotsen, de vlaktes....schitterend!

We bekijken een oude ruïne, van de goudzoeker tijd, rijden naar Badwater, hier is het laagste punt van de USA (87 meter onder de zeespiegel) Hier wandelen we over de zoutvlakte. Het is nu een graad of 20, er staat een stormachtige wind en het is bewolkt, in de zomer is het hier meestal meer dan 40 graden!

We wandelen een canyon in met een Natural Bridge, een rots brug, ook al mooi, de zon komt tevoorschijn en de temperatuur stijgt snel naar 32 graden!

We rijden door Artist Canyon, zoals de naam al doet vermoeden, rotsen met allerlei kleuren groen, rood, goudgeel. Het lijkt het palet van een schilder!
We rijden door naar Furnace Creek, een bezoekerscentrum, daar kopen we natuurlijk een paar souvenirs!
Vervolgens bekijken we Salt creek, ja zowaar water in de woestijn, maar een paar maal zo zout als de zee! Hier leven een soort visjes in die goed tegen het zout kunnen en nu in het voorjaar als er inderdaad water in de creek is, zie je er honderden zwemmen!

Daarna gaan we naar Zabriskie Point, dit is echt een maanlandschap. Niet na te vertellen hoe de rotsen daar eruit zien! Het loopt inmiddels tegen zonsondergang en blijven hier om een prachtige zonsondergang mee te maken!
Er is nog véél meer te zien in Death Valley, maar ja, dan moet je er dagen kunnen blijven!

Onderweg terug naar Vegas eten we in een Mexicaans restaurant in Pahrump. Daarna naar Vegas, onderweg krijgen we een fikse hagel/sneeuw bui te verwerken.
Vegas by night is ook schitterend om te zien vanuit de woestijn en nu rijden we langs de mooi verlichte strip naar ons hotel!

9th April 2011

fantastisch
Hallo vakantiegangers, Heb weer genoten van je uitgebreide verslag, Marja. Leuk ook met de foto's erbij. Wat een indrukwekkende natuur. Vandaag komt Lou thuis, ben zo superblij. Jullie genietze, hoop wel dat het iets warmer wordt daar. heel veel plezier, groetjes Janine
9th April 2011

hi there
hallo lui, geen idee of jullie dit lezen maar het verslag is zo ontzettend leuk en in sommige gevallen ook herlenbaar, al is het dan lang gelden....geniet/ enjoy The States. x
12th April 2011

Hallo allemaal
Leuk om jullie reacties te lezen!

Tot: 0.257s; Tpl: 0.014s; cc: 9; qc: 41; dbt: 0.0402s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.4mb