Orientation day

North America » United States » California » San Diego
January 14th 2010
Published: January 14th 2010

Mange informationer på én gang.... Især om hvordan man "crasher" klasser

Så blev det orientation day, og her fik jeg for første gang set alle de andre nye internationale elever. Vi fik af vide at vi er et lille hold i år, da vi kun er omkring 200 studerende (sidste år var der ca 500). Fandt hurtig ud af, at der var rigtig mange svenskere og tyskere og også nogle få nordmænd og andre danskere - så generelt mange fra Skandinavien😊!

Der var en masse praktiske ting der skulle på plads, bl.a. hvordan vi "crasher" klasserne, som starter i næste uge. En meget indviklet og lidt uoverskuelig proces, da det er MEGET anderledes fra hvordan vi gør tingene i DK.. Men er sikker på det nok skal gå, glæder mig ihvertfald til den første måned er gået - da alle klasser til den tid, nok skal være i orden.

Prøver lige at forklare lidt om selve processen:
Alle internationale studerende kommer i 2. række til de forskellige klasser, da der her i Californien er en lov der siger, at alle amerikanske studerende har første ret til klasserne, idet de har gået igennem en anden procedure bla bla bla.. Derfor skal vi "crashe" klasserne, selvom de formentligt er fyldt op. Det betyder at ALLE studerende overbooker fag, og først i løbet af 2-3 uger har bestemt sig for, hvilke klasser man egentlig vil tage. Så i de første par uger drejer det sig om at møde optil så mange timer som muligt, for at finde ud af om der er plads, om folk falder fra så der bliver plads, om den enkelte professor er god (har fået af vide at der er nogle onde professorer som ikke kan lide internationale studerende etc.) og om man overhovedet kan li' faget. Dvs. at man højest sandsynlig bliver nødt til at møde optil det samme fag, bare på forskellige tidspunkter, for at finde ud af hvilken klasse der har ledige pladser.

Så i næste uge går det løs med 35.000 elever der går til så mange klasser som muligt, for at finde ud af hvilke man kan li osv. Vi har fået af vide at det bliver en sindssyg uge, da der nemt kan møde 50 mennesker optil klasser som allerede er fyldte. Der er ikk andet at gøre, end at prøve sig frem!!
Men efter d. 11 februar skulle jeg gerne have et fast skema - det ser jeg meget frem til lige pt😊

Bagefter mødet fik vi alle en guided tur rundt på campus. Selve campus er nærmest en by i sig selv med alt hvad det indebærer, så som restauranter, butikker, supermarked etc. Bagefter var vi nogle stykker der gik på Starbucks for at få en kop kaffe og snakke om alt det nye. Snakken foregik kun på dansk, da vi kun var danskere, én nordmand og én svensker😊!

Endnu en lærerig dag og dejligt at møde nye mennesker.

Tot: 0.08s; Tpl: 0.016s; cc: 5; qc: 45; dbt: 0.0361s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb