Sierra Nevada på två dagar


Advertisement
United States' flag
North America » United States » California » Palo Alto
July 23rd 2006
Published: July 24th 2006
Edit Blog Post

Sierra Nevada - the postcardSierra Nevada - the postcardSierra Nevada - the postcard

Två dagar i Sierra Nevada. Det är gött, häng på.
23 juli… det är bara drygt två veckor kvar tills jag åker hem. Jag ser fram emot att komma hem väldigt mycket. Men jag känner att det återstår en del att göra här. I veckan kände jag mig därför mer beslutsam än någonsin att inte slösa bort någon av de återstående helgerna med att slappa i huset, även om det skulle vara skönt.

Efter att ha jobbat söderut under vår trip till LA, norrut under vår dagstur till Sonoma så finns egentligen bara en outforskad riktning kvar - österut. Lake Tahoe har varit extremt haussat av folk vi snackat med, så det kändes som ngt man vill beta av. När vi började kolla runt lite efter ett hostel att bo på, upptäckte vi att vi genom lite kartförberedelser kunde slå sisådär 5 flugor med en feting om vi var beredda att köra en del bil. Och det var vi.

Vi beslutade oss därför för att begränsa tiden i Tahoe och istället utveckla det hela till en roadtrip genom Sierra Nevada. Helgens stopp kan sammanfattas på följande sätt:
1. Lake Tahoe - En av världens djupaste sjöar och den största alpina sjön i nordamerika.
2. Bodie - Öde, övergiven spökstad
Mot Tahoe - SR - lörMot Tahoe - SR - lörMot Tahoe - SR - lör

Lake Tahoe ligger ungefär 4h NO från "the Bay area" där vi bor. Inför bilturen hade vi kittat Emils iPod med Sommarpratare från P1. Otroligt bra initiativ.
som ligger i ett reservat och således räddats undan kommersiell exploatering. Lite otippat, fick tips av en kvinna vi snackade baseball med på tåget för några veckor sedan.
3. Mono Lake - En av de äldsta sjöarna i nordamerika, upprinnelsen till fighten mellan södra och norra Kalifornien. Varje geologs våta dröm då den ligger omgiven av vulkaner.
4. Tiago Pass - Nordamerikas högst belägna bilväg, 3031 meters höjd, den östra inpassagen till Yosemite National Park.
5. Yosemite National Park - Naturreservat som är väldigt berömt, ett av de stora resmålen för amerikanska camping-älskande turister. Känt för sin speciella natur med enorma granit-monoliter, världens största träd - sequoia, och vackra sjöar.

Det blev fantastiskt lyckat. Den stora drivkraften för mig bakom den valda rutten var inte att bocka av så många sevärdheter som möjligt, utan istället att söka mål som skulle flytta resvägen bort från de trista motorvägarna ut på nya, okända vägar. Jag såg oss körande ensamma på ensliga vägar, genom ett kargt prärielandskap. Resan blev verkligen allt som jag hoppats på; vi var ensamma, vägarna var öde och landskapet var kargt, böljande, skiftande, vackert.

Att skriva om allt blir för mycket för att ta upp här. Jag
Mot Tahoe - Temperatur - lörMot Tahoe - Temperatur - lörMot Tahoe - Temperatur - lör

Efter att ha kört ur kiseldalen och kommit in på slätten visade temperaturen 115 F = 46 grader Celsius...
tror detaljerna får vänta, så låter jag bilderna tala så länge.



Additional photos below
Photos: 23, Displayed: 23


Advertisement

Mot Tahoe - Svettigt - lörMot Tahoe - Svettigt - lör
Mot Tahoe - Svettigt - lör

...trots AC kändes det ganska svettigt. Att gå ur bilen för att tanka och köpa lunch var olidligt.
Mot Tahoe - Bumper sticker - lörMot Tahoe - Bumper sticker - lör
Mot Tahoe - Bumper sticker - lör

För varje meter inåt landet så avtar dominansen av de liberala värderingar som präglar området kring San Francisco. Republikaner kommunicerar gärna med hjälp av bumper stickers på bilen. Ofta ngt i stil med "Support our troops" eller "Got Christ? It's HELL if you don't!". Den här tog dock priset: "The gene pool could use some chlorine" - obehagligt på så många sätt...
Lake Tahoe - Första anblicken - lörLake Tahoe - Första anblicken - lör
Lake Tahoe - Första anblicken - lör

Plötsligt öppnade det upp sig, och vi tyckte det var ganska fint. Lake Tahoe skymtas i fjärran.
Lake Tahoe - Bad - lörLake Tahoe - Bad - lör
Lake Tahoe - Bad - lör

Efter att ha installerat oss på vårt lilla youth hostel knatade vi ned till stranden. Klockan var sent på eftermiddagen och solen stod lågt, men vattnet var klart, varmt och fint. Som helhet var jag dock inte jätteimponerad. Sjön var väldigt stor och det var mycket aktiviteter på g. Jag tyckte dock att skillnaden från tex Vättern var liten, Lac d'Annecy är och förblir den vackraste sjön i min bok.
Mot Bodie - Landskap 1 - sönMot Bodie - Landskap 1 - sön
Mot Bodie - Landskap 1 - sön

Vi stack iväg tidigt på söndagen och körde söderut på den ensliga Highway 395. Landskapet var väldigt skiftande. Död stäpp...
Mot Bodie - Landskap 2 - sönMot Bodie - Landskap 2 - sön
Mot Bodie - Landskap 2 - sön

...dramatiska klippor med cirklande rovfåglar...
Mot Bodie - Landskap 3 - sönMot Bodie - Landskap 3 - sön
Mot Bodie - Landskap 3 - sön

...till vidsträckt grönskande prärie med betande kor.
Mot Bodie - Bodie road - sönMot Bodie - Bodie road - sön
Mot Bodie - Bodie road - sön

Bodie ligger väldigt ensligt på 2000 meters höjd, ovanför trädgränsen för området. För att komma dit körde vi ett par mil på oasfalterad väg. Vi rev upp ett stort dammoln där vi drog fram, kändes jäkligt gött.
Bodie - överblick - sönBodie - överblick - sön
Bodie - överblick - sön

Bodie byggdes upp då de hittade guld i gruvan och hade sin storhetsperiod kring 1870 då det var känt för att husera "the wickedest men in the West" och att vara citat “Lively, sinful, invigorating, money-drenched, deadly and lawless”, slut citat. Det var hårda killar som hängde här helt enkelt.
Bodie - vattenhål - sönBodie - vattenhål - sön
Bodie - vattenhål - sön

...brunnarna är torra sedan länge...
Bodie - sönBodie - sön
Bodie - sön

Jag gillade Bodie skarpt. Det ligger verkligen häftigt och ödsligt, och ser ut som man förväntar sig av en gruvstad i västern. Historien kändes närvarande.
Mono Lake - 1 - sönMono Lake - 1 - sön
Mono Lake - 1 - sön

Från Bodie körde vi ytterligare en sliten oasfalterad väg ned till Mono Lake. Sjön är en av de äldsta i nordamerika, och ligger omgärdad av vulkankratrar. Vattnet är extremt salt och basiskt, pga bristen på utflöde från sjön. Lite kusligt, men vackert.
Mono Lake - Schismen - sönMono Lake - Schismen - sön
Mono Lake - Schismen - sön

När vi för ett par helger sedan skulle till LA var det många här i SF som inte var så impade. Vi fick från flera håll höra att det finns en konflikt mellan norra och södra kalifornien. Nu vet jag varför. 1941 tog LA ett eget initiativ och byggde feta rör för att leda vatten från Mono Lake. De behöver ju rätt mycket vatten där nere för att kunna bevattna etc. På 30 år lyckades de halvera sjöns storlek, innan de tvingades upphöra efter en utdragen och bitter court-fight. Skylten markerar vattennivån innan LA snodde norra Kaliforniens vatten - som synes rätt långt från dagens nivå...
Mono Lake - 2 - sönMono Lake - 2 - sön
Mono Lake - 2 - sön

Vi var ganska ensamma om att besöka Mono Lake just den här dagen...
Mono Lake - Mot Tiogapasset - sönMono Lake - Mot Tiogapasset - sön
Mono Lake - Mot Tiogapasset - sön

...och åt andra hållet blickar vi upp mot nästa hållplats: Tiogapasset - nordamerikas högst belägna bilväg.
Tioga pass - Mot Mono Lake - sönTioga pass - Mot Mono Lake - sön
Tioga pass - Mot Mono Lake - sön

...nästan uppe vid tioga passet kunde vi blicka tillbaka mot vulkanerna kring Mono Lake. Fint.
Tioga pass - jag - sönTioga pass - jag - sön
Tioga pass - jag - sön

Jag älskar berg, så jag stortrivdes.
Yosemite - Glacier point 1 - sönYosemite - Glacier point 1 - sön
Yosemite - Glacier point 1 - sön

Väl igenom tiogapasset hade vi ungefär 2 h körning genom Yosemite National Park, omväxlande pittoreskt och storslaget. Här har vi stannat vi Glacier point, med väldigt bra utsikt över dalen. Jag fick samma känsla av att gå på klipphällarna som om jag var hemma i ytterskärgården. I bakgrunden syns Yosemites mest kända karakteristika - the Half Dome.
Yosemite - Glacier point 2 - sönYosemite - Glacier point 2 - sön
Yosemite - Glacier point 2 - sön

Bilden ger ett smakprov av hur det ser ut här - vit granit formad av glaciärer under istiden.
Yosemite - the postcardYosemite - the postcard
Yosemite - the postcard

Ciao, vi ses snart!


24th July 2006

Nu jävlar...
[piiiip - ljuden för att byta diabild på lågstadiet] ...börjar det hetta till i picturestorytellern... [piiiip] ...just när det roliga snart är slut. [piiiip] Känns nästan som jag redan varit i Bodie efter detta. Köp dig en grym kamera i staterna så ska vi ut och leta stories mannen. Hoppas du har det bra och att vi kanske ses helgen 11-15 aug då jag är i gbg. Puss och Kram / Anders
24th July 2006

Aloha!
Captain, my captain! Helt rätt av er att ge er ut på äventyr igen. Det är ju det som är det roliga ju! Jag gillar bilderna från Bodie skarpt. Och när det kom till chlorinated gene pools...jag kan återigen inte bli annat än Antigo-nostalgisk... Håll i hatten nu, för på söndag landar jag Mattias och Linda på SFO! Jag ser verkligen fram mot att få träffa dig, bärsa och snacka skit/mög. Får höras inom kort. Nu skall jag dra ner till Waikiki Beach och möta upp M&L. Det vankas 25årsmiddag i kväll också tror jag bestämt. Tänk att jag gått och blivit ett kvarts sekel gammal! Känns riktigt fint måste jag säga. See you snart! Kräm - Rättman

Tot: 0.099s; Tpl: 0.013s; cc: 9; qc: 49; dbt: 0.0674s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb