Vinsmuttande i Sonoma

North America » United States » California » Palo Alto
July 17th 2006
Published: July 19th 2006

Måndag kväll, länge sedan jag uppdaterade nu. Detta av flera anledningar:
1. Grabbarna var lite slitna efter LA, så vi spenderade förra helgen genom att slappa i huset, spela lite boll, gå ut i Palo Alto. Inget speciellt.
2. Jag lyckades ha sönder min kamera i förra veckan. Fastnade med remmen så den åkte i golvet med objektivet utfällt. Kameran fungerar fortfarande med lite våld, men linsen ligger helt löst därinne. Jobbar på en lösning, jag blev lite ledsen när det hände.

Projektet för den här helgen var att dra upp till vindistriktet norr om San Francisco, Napa/Sonoma - känt bla från filmen Sideways. Av de två dalarna är Napa den större och mer kända, där en hel del världsklassviner produceras. However. Vi var alla överens om att en gratis vinprovning på en liten personlig vingård smäller oändligt mycket högre än ett studiebesök på de mest kända och välrenommerade gårdarna. Lite research på nätet fik oss att besluta oss för att dissa Napa för att istället fokusera på små, charmiga wineries i norra Sonoma. Smart drag, vi hade en fantastiskt härlig dag i det böljande landskapet, körandes på öde landsvägar omgärdade av vinrankor.

På söndagen lyckades vi klara av
Mot Sonoma - SFMot Sonoma - SFMot Sonoma - SF

När vi stack från Palo Alto var det som vanligt - 30 grader och strålande sol. När vi kom in i San Francisco var det som vanligt - 20 grader och supertjock dimma. Den efterlängtade trippen över Golden Gate blev... ett antiklimax.
en annan ambition - att få en mer genuin beach-upplevelse i norra Kalifornien. Vi körde i princip rakt västerut från Palo Alto till Half Moon Bay, pga det fina namnet.

Mot Sonoma - Andra sidan Golden GateMot Sonoma - Andra sidan Golden Gate
Mot Sonoma - Andra sidan Golden Gate

...och så fort man kommit över bron är det fint igen. Jag vet inte om jag skall vara fascinerad eller irriterad. Känns inte så lönt att vara irriterad, så jag väljer det förra.
Sonoma - Lynmar winery - utsiktSonoma - Lynmar winery - utsikt
Sonoma - Lynmar winery - utsikt

Helt perfekt början på utflykten.
Sonoma - Lynmar winery 1Sonoma - Lynmar winery 1
Sonoma - Lynmar winery 1

Första stoppet - Lynmar winery. Vi satt på en helt tom terrass med utsikt över rankorna och smakade på deras tre viner - Chardonnay, Pinot Griglio (rosé) och Pinot Noir. Chardonnayn var överlägsen allt jag någonsin smakat.
Sonoma - Lynmar winery 2Sonoma - Lynmar winery 2
Sonoma - Lynmar winery 2

Nöjda pojkar som drar vidare mot nästa stopp.
Sonoma - KorbelSonoma - Korbel
Sonoma - Korbel

Den i övrigt så grymme servitören från Lynmar rekommenderade oss att åka till Korbel för att ta den guidade touren. Dagens riktiga lågvattenmärke - en tjock otroligt oinspirerad man som talade i statistik. "Ser ut att bli ett bra år, vi räknar med att få x hundra tusen flaskor från våra x tusen hektar i år, som vi sedan processar i våra maskiner som kan producera x flaskor/dag." Suck. Vi avbröt efter 5 min. En intressant detalj är att de använder ordet "Champagne" om sitt mousserande vin. Det lär inte vara ok? Svaret vi fick är att just Korbel har en specialdeal eftersom de aldrig skrev på freden i Versaille...?! Nuff said.
Sonoma - landsvägSonoma - landsväg
Sonoma - landsväg

Helt ensamma cruisade vi fram på öde vägar i det här landskapet... stannade till för att gratis prova viner som ligger mellan 250-350 kr/flaskan. Inspirerande.
Hem från Sonoma - GG tagning 2Hem från Sonoma - GG tagning 2
Hem från Sonoma - GG tagning 2

På vägen tillbaka hade dimman lättat lite. En liten revansch kanske, man får glädja sig även åt de små segrarna.
Half moon bay - Montara beachHalf moon bay - Montara beach
Half moon bay - Montara beach

Söndagen bjöd även den på strålande sol och 30 grader i Palo Alto. Nu visste vi dock bättre och var inte alls förvånade när temperaturen på beachen på andra sidan bergen visade 17 grader och dimma.
Half moon bay - Montara beach 2Half moon bay - Montara beach 2
Half moon bay - Montara beach 2

Man var ju ändå tvungen att bada för att verkligen se om det är så rått som de säger. Det var det. Det var baske mig askallt.
Half moon bay - Montara beach 3Half moon bay - Montara beach 3
Half moon bay - Montara beach 3

Jag gillade ändå Montara beach. Kargt, öde och vilt, pelikaner som stilla seglar fram.

heeeeeeeeeeej
Jättekul att läsa om hur ni har det! Det verkar som om ni tar vara på helgerna i alla fall och ser er runt om i området, helt rätt för vem vet när ni kommer dit igen. Jättesynd med din kamera Jonas, hoppas den går att fixa...Du kan glädja dig med att det blev bra bilder ändå. Vinprovning är en hit, jag var på en vin-tur (inte lika sjysst som eran med privat provning men ändå grymt intressant). Mkt bra att testa riktigt goda viner för då vet man vilket vin man ska gå på när man vill testa 250-kronors vinerna. Kan kännas lite vanskligt annars att inte ha ngn aning om den klassens viner som erbjuds på vårat kära bolag i Svedala. I Svedala, som för övrigt bjuder på fantastiskt väder, är som vanligt.. Förutom att jag och Jessika äntligen kommer iväg på lite resande med projektet. Vi åker till München imorn och sen på fredag till Cracow och kommer hem om en vecka. Hurra! Ha det så himla bra och njut ordentligt. Du skriver inget om jobbet så jag antar att allt går som på räls där ;-) hälsa de andra kram

Garyyymt!
Månadens höjdpunkt när man får ett meddelande som heter Travel Blog. Då vet man att det väntar spännande historia och grymma bilder. Den seaste svek mig inte den heller. Keep up the good work! Kramar bubba!

Snygga foton!
Tjena Jonas, tänkte på dig här om dan... har missat ett par inlägg så jag vet inte hur det går i arbetet om du nu skrivit om det - får snoka vidare. Blev tagen av några av fotona, särskilt strandbilderna, de är sjukt bra. Här är allt ok - jobbar min näst sista av 6 veckor, om 8 dar kommer Nadja... Gött! Peace B

Tot: 0.068s; Tpl: 0.01s; cc: 9; qc: 49; dbt: 0.0419s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb