Inflyttad och nöjd


Advertisement
Published: July 7th 2006
Edit Blog Post

Kväll utanför huset - rosKväll utanför huset - rosKväll utanför huset - ros

Det är väldigt grönt och lummigt. Avslappnande att komma hem till efter jobbet.
En liten kort text för att reda ut husrumsfrågan. Vi bor inte längre på det underbara Mayflower hotel, utan har nu flyttat in i huset vi skall hyra för resten av tiden. Mannen som vi hyr av, Mr. Leube, är en grym pensionerad professor på Stanford i ekonomisk filosofi. Han är en kapitalist av det extrema virke som man förväntar sig av en amerikansk nationalekonom. Hans bokhylla är fantastisk att kika i - fylld av böcker i psykologi, filosofi, klassisk musik och hardcore marknadsteori.

Martin försökte under middagen förra veckan diskutera det svenska välfärdssystemet och sa något i stil med att det är ok med stöd till landsbygden, så att hela sverige kan leva. Kurt bara stirrade på honom med uttryckslös blick. "Ni borde göra norra sverige till ett självständigt land där ni kan sätta alla fattiga som inte kan försörja sig själva. Om de vill bo där så gör det. Varför skall du betala för någon annans pension?" Martin kom aldrig riktigt in i matchen från det läget.

Nog om detta, jag tror jag låter bilderna berätta lite om hur jag har det här. Huset är fint, ligger i ett väldigt lugnt och grönskande område på gränsen mellan
Kväll utanför huset - joxarKväll utanför huset - joxarKväll utanför huset - joxar

Huset från uppfarten. Ett litet hus i europeisk stil. Emil och jag köpte en boll för att ha en anledning att hänga utomhus litegrann.
Palo Alto och Mountain View. Vi har 10 min till jobbet, det funkar kanon. Det är härligt att ha sitt eget rum och kunna laga riktig mat.



Additional photos below
Photos: 7, Displayed: 7


Advertisement

Kväll utanför huset - baksidanKväll utanför huset - baksidan
Kväll utanför huset - baksidan

På baksidan har vi en liten trädgård. Tyvärr inte i solsidan, men ändå så man kan sitta ute och grilla på kvällen. Bäst är att vi har kolibrier i trädgården. Jag har som personligt mål att ta ett klockrent foto på en kolibri in action innan jag åker.
Kväll inne i huset - biblioteketKväll inne i huset - biblioteket
Kväll inne i huset - biblioteket

Kurts bibliotek är grymt. Ibland hoppas jag att Anna skall komma uppför gången, det hade varit fantastiskt.
Kväll inne i huset - mitt rumKväll inne i huset - mitt rum
Kväll inne i huset - mitt rum

Vi klunsade om rummen och jag var sämst. Fan också. Så Henrik ligger och gottar sig i Master bedroom med eget badrum, jag är hänvisad till en gammal österriskisk förvuxen barnsäng. Och ja, den är precis så nedlegad som den ser ut. Men jag är inte bitter.
Kväll inne i huset - mitt rum 2Kväll inne i huset - mitt rum 2
Kväll inne i huset - mitt rum 2

Så här ser det ut om kvällarna. Friheten med trådlöst nätverk är enorm, plötsligt känns livet där hemma oerhört mycket närmre.
Kväll inne i huset - vardagsrummetKväll inne i huset - vardagsrummet
Kväll inne i huset - vardagsrummet

I brist på Master bedroom har jag claimat the Master chair. Min favoritspot i huset just nu.


8th July 2006

Tja Godsägarn!
Tja Jonas! Jättekul att få se så fina bilder från ditt liv och leverne i CA. Jag myser även över herr Überarmerikans uttalande. Det låter förvirrande likt allt som min extremt bittre och cyniske chef på TSi i Wisconsin orerade om i tid och otid. Det är ändå fint när folk leverar så extremt subtila åsikter, direkt aplicerbara på vårt kära fädnersland. Vi har mycket att lära av dessa fantastiska amerikaner! Här i Honolulu lunkar livet på fint. Mattias är och dyker idag så jag är singel. Jag skall nog dra iväg till en musikaffär som jag spanat in. Det är definitivt dags att få klämma ur sig några räkor, det kliar i fingrarna! Vi hörs och ses snart min käre vän! Kram - Hjalmar

Tot: 0.055s; Tpl: 0.013s; cc: 11; qc: 28; dbt: 0.0241s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb