Långhelg i LA


Advertisement
Published: July 7th 2006
Edit Blog Post

Tisdag kväll, den 4e juli. Fyrverkerierna smäller utanför fönstret, jag är precis hemkommen från en riktigt fin resa till LA. Det har onekligen varit helt packat på upplevelser. Jag tror jag låter bilderna berätta, så vi alla slipper spaltmeter med text.

Jag känner mig väldigt nöjd. Min ambition var att få en känsla för hur LA är som stad, hur det är att leva där. Det tycker jag att jag har fått. Jag försöker sätta fingret på varför LA gjorde så stort intryck. Jag tror det är faktumet att det är en icke-stad, helt olik mot allt jag sett tidigare. I själva verket är det en hel värld. En varm, tryckande, trafiktät värld där det smutsiga, råa och brutala samsas med det rena, glamorösa och rika. Det kändes väldigt stort, ensamt och mäktigt. Även om jag var medveten om mycket av det här sedan tidigare, så sköljde intrycken över mig med överväldigande kraft. Jag låter mig fascinerad ryckas med.



Additional photos below
Photos: 18, Displayed: 18


Advertisement

Bilresa mot LA - 1Bilresa mot LA - 1
Bilresa mot LA - 1

Vi körde i gryningen på lördag morgonen. Jag åkte på första passet, inget stöd fick man av resten av bilen heller. Martin och Emil hyste inga betänkligheter mot att sova de första 4 timmarna. Tack så hjärtligt.
Bilresa mot LA - 2Bilresa mot LA - 2
Bilresa mot LA - 2

Någonstans längs 101 passerade vi sådana här oljefält. Det har jag aldrig sett förut, det gjorde intryck. Jag tycker det ser så fruktansvärt industrialiserat ut... efter apokalypsen.
Bilresa mot LA - 3Bilresa mot LA - 3
Bilresa mot LA - 3

Blir det mer amerikansk road trip än så här? Notera spegelbilden av vår röda corolla i tankbilen. Sjukt nöjd.
Venice Beach Cotel - utsiktVenice Beach Cotel - utsikt
Venice Beach Cotel - utsikt

Vi hade otrolig tur med hotellrummet. Reviews på nätet varnade om stökigt, hög ljudnivå, äckligt, bed bugs i sängen. Potentiell katastrof. Istället fick vi positiva överraskninger på alla kanter - som vår utsikt över venice beach tex. Tagen i gryningen 06.00, tyckte ljuset var så fint.
Venice Beach - löptur 1Venice Beach - löptur 1
Venice Beach - löptur 1

Emil och jag lyckades pallra oss upp varje morgon för en löptur på Venice Beach. Det var duktigt gjort, och vi belönades som synes bra.
Venice Beach - löptur 2Venice Beach - löptur 2
Venice Beach - löptur 2

Det var lugnt på stranden.
Venice Beach - löptur 3Venice Beach - löptur 3
Venice Beach - löptur 3

Det var riktigt sweet att badvakterna hade sina trogna baywatch outfits på sig - ingen skit.
Rough LA - guideRough LA - guide
Rough LA - guide

Vår guide till "det verkliga amerika", Jonathan, var en motsättningarnas man. Advokat och fd distriktsåklagare som bor i Pacific Palisades men vurmar för det råa LA. Hävdar att han arbetar lite men tjänar mycket, samtidigt som han har hål i kostymen och saknar egen bil. Oavsett vilket: det var otroligt schysst av honom att lägga 2 h på att guida oss runt bland sina smultronställen.
Rough LA - DowntownRough LA - Downtown
Rough LA - Downtown

Första stoppet var Downtown LA. Mycket intressant arkitektur hävdade Jonathan. Jag kan för lite för att uttala mig om det. Alla LA-bor vi mött tidigare säger att de aldrig är i Downtown LA, det finns inget där. Det är ruffigt, det är slitet, alla talar spanska. Jonathan berättar att alla vita flyttar västerut och söderut, och att hispanics tagit över centrala LA. Det svarta LA är krossat, de trängs längre och längre österut.
Rough LA - Central prisonRough LA - Central prison
Rough LA - Central prison

Vi körde även förbi LA county prison, där alla hamnar i väntan på prövning i rätten. Mycket charmigt bygge. Enligt Jonathan så är det fruktansvärt primitivt; här kan en medelsvensson som åkt dit för en mindre förseelse hamna jämte brutala gängmedlemmar under några dagar. Det slutar inte alltid så lyckligt.
Rough LA - SolnedgångRough LA - Solnedgång
Rough LA - Solnedgång

Trafiken är tung, motorvägarna långa, värmen tryckande. På vägen hem bjöd LA på sin bästa sida.
Posh LA - Rodeo drivePosh LA - Rodeo drive
Posh LA - Rodeo drive

Efter rough LA var det dags att uppleva stadens andra ansikte. Rodeo drive är ett självklart stopp.
Posh LA - BevvanPosh LA - Bevvan
Posh LA - Bevvan

Husen i Beverly hills var som man förväntar sig, stora. Ganska coolt med så stora kontraster. I samma stund kartan sa Beverly hills så ändrade stadsbilden helt skepnad. Från en helt vanlig, risig LA-väg till höga palmer, enorma, unika hus på rad.
Posh LA - Hollywood hillsPosh LA - Hollywood hills
Posh LA - Hollywood hills

Efter Beverly Hills fortsatte vi norrut mot Hollywood och fortsatte sedan upp i bergen som delar LA i en norr och söder-del. Ganska fina hus på sluttningarna.
Posh LA - Mulholland Dr.Posh LA - Mulholland Dr.
Posh LA - Mulholland Dr.

Det var därför vi körde upp i bergen... för att spana in Mulholland Drive. En av mina absoluta favoritfilmer när det gäller atmosfär och känsla, klart man måste se hur vägen ser ut i verkligheten.
O.C - Newport beach kvarterO.C - Newport beach kvarter
O.C - Newport beach kvarter

Henrik och jag hann även med en sväng ned till Orange County, för att kolla läget. Vi fokuserade på Huntington och Newport beach, där de verkade ha det ganska bra.
O.C - Newport beachO.C - Newport beach
O.C - Newport beach

Som sagt, de hade det ganska bra.


7th July 2006

Fina bilder, man blir litet småsugen på att besöka LA någon gång!Då helst med dig som guide förstås. Mkt. speciell typ denne mr.Luebe!!!! Kram mamma
16th July 2006

Va roligt att se, nu förstår jag mkt bättre hur du hade det i LA. Sjukt snygg bild den där sista, det är ju Marissa och Ryan. Du ser för övrigt grymt snygg ut när du kommer springandes på stranden...mmm. Saknar dig!

Tot: 0.06s; Tpl: 0.011s; cc: 9; qc: 45; dbt: 0.0377s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb