Los Angeles

Published: June 11th 2007

Na 2,5 maand in de negorij zijn we nu eindelijk weer in de Beschaving aangekomen. Vanuit het vliegtuig hadden we al een fraai uitzicht op de eindeloze zee met losstaande huisjes, veel te brede wegen, shopping malls en net voor het landen passeer je nog een 12-baans snelweg.
Op het vliegveld werden we opgewacht door Eloy (een vriend van Lucas) en konden we inchecken in een van die 5 miljoen vrijstaande huisjes. Daar werden we opgevangen door Senya (de vrouw van Eloy) en hun 4 kinderen. Het zijn alle 4 mooie kinderen, een mix van Kroatisch, Deens, Engels (aan de kant van Senya) en Mexicaans, Argentijns, Italiaans en Spaans (aan Eloy's kant). Typisch Los Angeles, met andere woorden. Eloy woont na een uitwisseling van huizen weer in het huis waarin hij is geboren (zijn moeder is verhuist naar 2 straten verder). Dit is vrij ongebruikelijk want de meeste andere bewoners van zijn stad (San Gabriel, een oudere voorstad van Los Angeles) zijn allang vertrokken en de bevolkingssamenstelling is enorm veranderd, net als veel andere delen van LA. De meeste inwoners waren van Europese afkomst toen Eloy werd geboren en toen Eloy opgroeide veranderde San Gabriel langzaam in een Latijns-Amerikaanse stad (vooral Mexicanen). De afgelopen 10 jaar in de stad langzaam veranderd in een Chinese stad. Op straat kan je gratis Chinese kranten krijgen en er zijn ondertussen meer Chinese restaurants dan fastfoodzaken, en dat wil heel wat zeggen in Amerika!

Alhoewel San Gabriel een van de oudste missieposten van Californie heeft is er verder bijna niets bewaard gebleven (ook typisch LA) en omdat de meeste mensen er niet zo lang wonen wordt er waarschijnlijk ook niet zoveel gemist. Eloy is een uitzondering, want hij is er geboren en woont er nu weer. Zijn kinderen spelen in hetzelfde parkje waar hij als kind speelde. Het is een leuk parkje met dinosaurussen om op te klimmen en vanaf te glijden.
Een half jaar geleden wilde de lokale overheid het parkje 'renoveren' op de Amerikaanse manier: de bulldozer erover en de ouwe rommel vervangen door verantwoorde wipkippen en ander speeltuig van maximaal 1m hoog zodat de kindertjes niet te ver kunnen vallen. Volgens Eloy gaat het allemaal om aansprakelijkheid: de lokale oveheid is - net als iedereen hier trouwens - bang voor claims.
Eloy en Senya besloten met twee vrienden een actiegroep op te richting om het park te behouden. Toevallig ontmoette Eloy in het park een ouder Mexicaans echtpaar dat foto's aan het maken was van het park. Ze raakten aan de praat en ze bleken de kinderen van de bouwer van het park te zijn, een Mexicaanse kunstenaar die op zijn 60e naar LA was gekomen en het park als een gift voor San Gabriel zag. Met dezen informatie gingen ze naar de pers en werd het opeens een nieuwsitem (het heeft zelfs de nationale TV gehaald). De lokale overheid heeft nu besloten het toch maar niet te slopen. Zo blijft er toch nog iets van geschiedenis bewaard in een deel van Los Angeles waar de meeste plekken gesloopt worden voor ze uberhaupt in aanmerking komen om voor bescherming in aanmerking te komen.
Zo had Los Angeles vroeger een mooi centrum, net zo druk als Parijs als je de foto's van 1920 bekijkt. Hier is vrijwel niets van over en veel Europese toeristen gaan tevergeefs op zoek naar 'het centrum'.

Op bezoek bij vrienden beleef je de stad heel anders, we hebben naast het Amerikaanse familieleven twee keer een baseball-wedstrijd bijgewoond (de LA Dodgers) en hebben ons verbaasd over de vriendelijke sfeer in het stadion. Hele families gaan mee en soms zitten er fans van de tegenpartij tussen de Dodger-fans en zie je ze naar elkaar roepen zonder enige agressie, gewoon voor de lol.
Verder hebben we uren rondgebracht in enorme winkels, want het blijft toch een winkelland (alles is veel goedkoper dan in Nederland). Zo heeft Lucas ruim 3 uur in een boekenzaak doorgebracht (ze hebben er 1 miljoen boeken) terwijl Angelique kleren kocht in een nog grotere winkel. Omdat het zo goedkoop is hebben we iets te veel gekocht en gaan we nu heel zuinig de rest van Amerika bekijken. Maar eerst krijgen we nog Las Vegas....

Tot: 0.062s; Tpl: 0.016s; cc: 8; qc: 24; dbt: 0.0376s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 4; ; mem: 1.1mb