Samoa

Samoa's flag
Oceania » Samoa
June 9th 2007
Published: June 9th 2007

Ons laatste 'land' in de Pacific kwam als een aangename verrassing na Tonga. Meteen op het vliegveld dachten we al, "Hee, het is weer schoon" en toen we langs de kust naar de hoofdstad reden zagen we in het donker (het was middernacht) mooie schone dorpen met allerlei open gebouwen langs de kant van de weg. De volgende dag bleken die open gebouwen een soort ontmoetingshuizen te zijn; elke familie die wat te betekenen heeft heeft zo'n gebouw voor zijn huis staan. De huizen zelf zijn ook vaak open en alleen als het echt flink regent (en dat doet het nogal eens want ook Samoa is erg tropisch) laten ze een soort gevlochten matten van palmbladeren zakken of hangen ze er een zeil voor. Als je langsloopt kan je zo alle bezittingen zien staan. Niet bij de rijkeren natuurlijk, want die hebben meer te verbergen en wonen in moderne stenen gebouwen.

Zoals de meeste landen in de Pacific gaan de familie (in de ruimste zin, dus inclusief alle achterneven etc.) en de kerk boven alles. We kwamen soms door dorpen met nogal kleine huisjes, met alles open en de schamele in een hoek gezet, maar daarnaast mooie ontmoetingshuizen en soms een enorme kerk. Het meeste geld in die kleine gemeenschappen gaat naar de kerk en sociale gebeurtenissen zoals bruiloften en begrafenissen. Familieleden worden niet anoniem op een kerkhof begraven maar prominent bij het familiehuis, soms op een meter van de voordeur. De graven worden keurig onderhouden en vaak bezaaid met bloemen.

Het sociale leven buiten de kerk en de familie stelt niet zo veel voor en voor de toeristen die wat meer actie zijn gewend is het dan ook een beetje een teleurstelling. Winkels sluiten om half vijf, de meeste cafe's (voor zover aanwezig) gaan ook rond die tijd dicht en wat er dan nog open is in de hoofdstad (in de rest van het land is dan alles dicht) zijn 3 restaurants en op maandag- en donderdagavond het centrale internetcafe (dit cafe heeft op die dagen 'late night internet' tot maar liefst 8 uur).
Samoa werd dus een erg rustige vakantie en we hebben ons twee weken lang zitten verheugen om toch weer een keer in een echte stad te komen (Los Angeles) waar de supermarkt groter is dan 20m2 en er zelfs op dinsdag en woensdag late light internet is.

Tot: 0.113s; Tpl: 0.014s; cc: 14; qc: 67; dbt: 0.0661s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb