San Cristóbal, vaaaarme Palenque og Tulum

July 31st 2009
Published: August 3rd 2009

Billede 022Billede 022Billede 022

Min lidt dovne hest
Vi ankom til San Cristóbal mandag formiddag efter en lang nat i bussen. Vi kom igen op i ca. 2000 meters hoejde, saa det var rart med lidt koelige temperaturer efter en uge i varmen. Vi fandt os hurtigt et hotel og tog lige et par timer paa oejet, inden vi gik ud for at kigge lidt paa byen. San Cristóbal er en rigtig flot by, som ligger i regionen Chiapas, hvilken er den fattigste region i Mexico. Man kunne godt maerke paa gadesaelgerne, at de var meget ivrige efter at salge os forskellige ting, som de selv havde lavet, men til tider kunne det godt vaere ret traels, for de var meget paatraengende. Ca. 1,25 millioner af de 4,25 millioner mennesker som bor i Chiapas, er af indiansk oprindelse, og holder stadig fast i deres oprindelig, indianske sprog. Mandag aften var vi inde og se et teaterstykke, som var bygget over en gammelt indiansk historie. Det var paa deres oprindelig sprog, saa vi forstod ikke saa meget, men havde dog laest historien, inden stykket gik i gang. Det var rigtig godt, med utrolig flotte udklaedninger.
Tirsdag havde vi bestemt os for at tage med paa en ridetur op til en
Billede 023Billede 023Billede 023

på vej mod den lille landsby
landsby oppe i bjergene. Det var en smuk tur, hvor vi red op og ned af bjergsider.
Onsdag formiddag skulle vi videre til Palenque, som ligger ca. 5 timers koersel fra San Cristóbal. Der var het uroligt varmt da vi ankom, og vi maatte hurtigt finde et hotel, og saa gaa ud for at faa en koelig drink. Vores hotel laa ude i junglen, hvor der efter sigende skulle vaere baade aber og tukaner. Vi saa desvaerre ingen af delene, men tilgengaeld fandt vi en kaempe edderkop og en masse kryb. Jeg var ret glad for vi kun skulle ha´en nat der. Det var et rigtig hyggeligt sted, men alle de dyr, er ikke lige mig 😊
Torsdag tog vi ud for at se nogle gamle runier bygget af indianerne. De var placeret midt i junglen, og var utrolig flotte. Man forstaar ikke, hvordan de har kunne bygget disse bygninger kun ved hjaelp af deres haender. Efter sigende skulle ca. 90 % stadig ligge gemt under jord og traer, og kun 10 % er fundet og udgravet.
Fredag formiddag tog vi videre til Tulum, som ligger ud til det caribiske hav. Vi havde bestemt os for at overnatte der en
Billede 024Billede 024Billede 024

udsigt fra hesteryg
nat, og det skulle være i en hytte på stranden, så det foregik uden hverken vand eller elektricitet, med kun to levende lys. Tilgengæld lå den helt ud til det flotteste turkise vand.
Lørdag tog vi videre ca. 60 km nord for Tulum til Playa del Carmen. Der mødtes Signe og jeg igen med Søren. Vi har fået et hotelværelse på hans mexicanske venindes forældres hotel. Her regner jeg med at bruge mine sidste dage, inden jeg tager hjem til Danmark igen fredag middag. Tiden kommer til at gå med at dykke noget mere, samt afslapning på den lækre strand.

Billede 028Billede 028
Billede 028

Medvirkende fra teaterstykket vi var inde at se. Hans fjerd kilder :)
Billede 030Billede 030
Billede 030

To travle betjente, som sms'er
Billede 032Billede 032
Billede 032

Udsigt fra vores hotel i San Cristóbal til 40 kr pr. person pr. nat
Billede 033Billede 033
Billede 033

Ankommet til Palenque. Indgangen til vores "hotel".
Billede 034Billede 034
Billede 034

Er der mon en restaurant her?
Billede 035Billede 035
Billede 035

Vores baghave fra værelset i Palenque :)
Billede 036Billede 036
Billede 036

Der var vildt mange flotte blomster i junglen
Billede 037Billede 037
Billede 037

MEGET stor eddekop!
Billede 040Billede 040
Billede 040

Det er vel ikke mere primitivt, end man kan tænde lyset bag på træerne :)
Billede 041Billede 041
Billede 041

Maya runierne i Palenque
Billede 059Billede 059
Billede 059

Vores baghave i Tulum :)
Billede 060Billede 060
Billede 060

Grotte, hvor vi var ude at snorkle
Billede 064Billede 064
Billede 064

Vores primitive strandhytte
Billede 065Billede 065
Billede 065

vores primitive hytte kun med levende lys

Tot: 0.042s; Tpl: 0.012s; cc: 7; qc: 24; dbt: 0.0206s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb