Merida -> Tulum

North America » Mexico » Quintana Roo » Tulum
January 4th 2009
Published: January 4th 2009

Feliz Ano nuevo!

Hei alle sammen. Endelig ny oppdatering fra oss! 😊 Vi har vaert litt treige til aa blogge i det siste, men lover bot og bedring!

Vi ankom Merida paa julaften og merket fort hvor overveldende en storby kan vaere naar 800000 meksikanere skal sikre seg de siste julegavene! Naar hans med spisse albuer og hanne luntende bak endelig kom seg igjennom folkemengdene og frem til hotellet, fant vi roen i bassengomraadet og lot meksikanerne stresse seg ferdig med sitt. Julekvelden ble feiret paa fancy Argentinsk restaurant med en snau kilo kj0dd og en god liter vin. Caballero som Hans er spanderte han julekvelden paa hannemor, og gjorde alt han kunne for at hannes f0rste jul uten sn0 under f0ttene ble fantastisk og anderledes 😊

Resten av tiden i merida tilbrakte vi med aa tusle rundt paa hannes "smaa" gaaturer (eller marathon om du vil), nyte folkelivet paa byens vakre piazza, benytte oss av hotellets privilegier som sv0mmebasseng, kabeltv osv som det ikke blir saa mye av fremover, og smaa shoppingturer paa det lokale markedet. Smaabodene her f0rte en for oss noe underlig innkj0pspolitikk, eksempler f0lger; Berits Oste- og batteribod, Eriks Tyggis og porno og Fridas utenlandssamtaler og sukkerspinn, for aa nevne noen... merkelig. Vi var ogsaa paa et fascinerende antropologisk mayamuseum, hvor hans fant ut at hanne antageligvis har en anelse mayablod i aarene, med sin noe flate panne og evne til aa snu tre ganger paa hver pesos 😊

Etterhvert savnet vi sj0luften for mye og busset oss ned til Tulum. Tulum viste seg aa vaere mye st0rre enn vi trodde, men f0lelsen av aa ha verdens aller mykeste, deilige silkesand mellom taerne og turkis hav opp til haken kan ikke beskrives med ord. Vart f0rste bosted i tulum, hostellet El Crucero, viste seg aa vaere litt mindre sjarmerende enn nettsidene deres gir uttrykk for, bl.a pga at d0ren inn til toalettet var et dusjforheng (ble mye latter og mange intime stunder delt, og vi ble kjent med nye sider og od0rer ved hverandre) Derfor ble bli ekstremt glade naar det Meksikanske telefonsystemet ENDELIG fungerte, og Fetter Frode kom oss til unsetning. Vi sa adj0 til Sharon paa 70 aar, og hennes 40 aar yngre ektemann (eierne paa el crucero), og dro villig og forn0yde til Frodes flotte leilighet i Tulum down town.

Fetter Frode gjorde resten av oppholdet til en dr0m, kj0rte oss rundt, introduserte oss til fantastisk mat og var gjestfri som bare en beste meksikaner kan vaere! Tusen takk til Frode :-)

Vi fikk med oss to helt unike opplevelser i Tulum. Nei, verken tequilaen eller cervezaen, men derimot store havskilpadder som strekker hodet opp etter luft med oss oss ca 10 cm unna i snorkelmaske, og ikke minst snorkletur i Dos Ojos (to 0yne), en bortgjemt perle som bestaar av to cenoter (ferskvannsgrotter) som linkes av et underjordisk elvesystem. Med sikt paa over 100 meter, stalakitter hengende over seg og trange ganger (en pr0velse for hannemors klaustrofobiske tendenser..), lykt i haanden og noe sollys som skinner igjennom her og der, samt en skummel flaggermusgrotte man maatte navigere seg inn til, var dette noe av det mest unike vi har gjort. Oppe paa land (2,5 km inn i jungelen) saa hans turens f0rste slange, noe hanne tok med knusende ro og is i magen :D stolt! Hanne har naa gaatt til innkj0p av eget snorkleutstyr og ser frem til mange fantastiske opplevelser under vann de neste 6 mnd! dessuten tar hun seg saerdeles godt ut i vaatdrakt...

31. desember hadde to store begivenheter paa tapeten. Nyttaarsaften selvf0lgelig, men ikke minst vaar ETTAARSDAG! :-D hurra, gratulerer til oss 😉 dette feiret vi i Playa del Carmen paa en utrolig koselig restaurant hvor den karismatiske amerikanske eiern villig bablet i vei med oss og delte ut masse herlig champagne. Siden vi hadde hatt en ganske heftig kveld med Fetter Frode natten f0r, med masse vin paa en herlig strandrestaurant med paafolgende drinker paa Tulums Skybar (i 2. etasje..) tok vi en taxi heim kl 1.30, mette, trette og fornoyde 😊

SKRIV KOMMENTARER, og fortell oss hvordan dere har det hjemme!! vi syntes det er kjempestas 😊 godt nyttaar til dere alle, 2009 er schmellbra =)

Naa er Mexico over for denne gang, og vi har kommet oss til 0yene i Belize!! veldig spennende, stay tuned for neste blogg herfra om noen dager allerede :D

Aaaah
For noen nyyyyydelige bilder........

godt nytt àr
Heei! godt nytt àr til dere :) ser ut som dere nyter livet om dagen..skulle ònske jeg og kunne vàre med pà litt beach liv.. ha det gòy!!!!

digg.... Godt nyttår :)
Misunner dere nå som jeg titter gjennom bloggen... ser fantastisk digg ut :) gleder meg til fortsettelsen... take care... peace & love - Don -
6th January 2009

Godt nytt aar!!!
Hallo dere to. Jækla digg dere har det da..:-) Tror du vi finner slike strender i Brazil? Vi skal ned til Kilroy i dag.. Masser av lov.
8th January 2009

Fy søren så deilig det ser ut som dere har det! Litt misunnelig(minus 20 i går), men unner dere det over alt =) kos dere glugg i hjel, og pass på hverandre! luuuuv

Tot: 0.074s; Tpl: 0.013s; cc: 13; qc: 30; dbt: 0.0405s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb