Mujeres -> Chichen Itza - It's mayatime!

Mexico's flag
North America » Mexico » Yucatán » Chichén Itzá
December 25th 2008
Published: December 25th 2008

FELIZ NAVIDAD i stua!

Hei alle sammen, her kommer en liten oppdatering siden sist!

De siste dagene har vaert fulle av inntrykk! Vi har lyttet, foelt, luktet smakt og speidet vaar vei fra vaar elskede lille Isla Mujeres, via downtown Cancuns skitne gater og Chichen Itzas slaaende og mektige mayaruiner, til Meridas hektigste storbyliv hvor vi naa sitter paa vaare smaa lille rumper og oppdaterer blogg 😊

Siste dag paa Isla Mujeres startet paa 0yas skilpaddefarm, hvor Hanne lykkelig fikk holde en skilpaddebaby som en gang i fremtiden vil vokse seg st0rre enn henne selv, amazing. Etter tortuganja fikk vi haik av et rart dansk par som kom fresende i en liten golfbil (!) endelig fikk vi testet amerikanernes foretrukkede transportmiddel paa 0ya, artig med fart i! Vi fikk bl.a med oss snorkling paa en nydelig liten strand med masse fisk samt sett Mexicos 0stligste punkt. Kvelden ble avsluttet med verdens beste meksikanske maaltid , en liten familiedrevet restaurant som het Il paisano (3 tacoer 15 kroner 😊 og ettpar tre caprinhas i gaagaten! Vi har faatt vaare f0rste souvenirer, Hans har faatt verden i sine hender av skrullete gamle Daniel og Hanne har faatt seg shotteglass av
PC210204PC210204PC210204

Padda til Hanne
kjaere Papa Taco.

Dagen derpaa fikk vi etter litt kav i Cancun downtown slengt oss paa en lokalbuss mot Chichen Itza. Turen skulle strengt tatt, med 1. klasse buss, tatt ca 2 timer, men naar mayafolket skal ha med alt fra siste mnds produksjon av tepper til favoritt-geita med, tar ting tid, saa turen endte opp med aa ta ca 4 timer istedenfor! Heldigvis kom det kortvokste selgere ombord paa bussen naa og da som solgte alt fra frukt med chili til mors heimelaga mayabakst m. fluer inkl. Hans sier han likte frukt m/ chili (nam nam!), mens Hanne er skeptisk siden halvparten laa igjen mellom setene naar vi var fremme =)

Dagen etterpaa spratt vi opp rundt 8 paa vaart herlige hotell for à rekke ruinene f0r alle chartertrynene fra cancun osv nádde frem. Vaart f0rste m0te med gammel mayakultur var utrolig imponerende, og vi fikk hele Chichen Itza nesten for oss selv i tre timer f0r turistene fra kysten flommet inn i 11 tiden. Hannes hode ble bl.a ofret paa en mayastolpe til en eller annen kul gud (Se bilde)

Vi fikk ogsaa med oss Balankanche grottene i naerheten, dryppstensgruve som ble brukt av
PC210206PC210206PC210206

Padde!
mayaprester osv. Artig aa se, men var litt turistfelle. Paa Kvelden dro vi lystige tilbake til Chichen Itza for aa se et (if0lge Lonely Planet) Pink Floyd inspirert lysshow. I tussm0rket satt vi spent og ventet i det den st0rste pyramiden lyste opp i lilla, gr0nt og gult, og satt ytterst paa stolen som to spente barn paa julaften mens maya-musikk runget over h0ytalerne. Veldig flott og spesielt, men etter et foredrag paa spansk som aldri tok slutt bestemte vi oss for aa dra tilden lokale landsbyen i naerheten for aa spise litt mat 😊 Her m0tte vi verdens aller rundeste lille gutt som serverte oss en av h0ydarene paa matfronten saa langt.

Retten het Sope og er basically en tykk tortilla sv0pt i alt som er deilig, med en liten salatbit paa toppen (se bilde 😉 FANTASTISK NAMMENAM! godt mulig vi kommer heim med noen kilo ekstra naar vi kommer heim, men det er virkelig verdt det =) anyway, 2 Coronas ble til 10 Coronas (Slik 2 Coronas ofte blir) og vi gliste bredt i hhv. skjegg og sminke der vi satt og myste paa folkelivet. Kvelden ble avsluttet med at vi fikk haik bak i pickupen til Cam m. familie tilbake til hotellet, enda en eventyrlysten "gamling" som entusiastisk fortalte historier om sin motorsykkeltur igjennom mellom-amerika paa 80-tallet.

Naa er det julefeiring i 30 plussgrader. Turen gikk fra Chichen Itza til storbyen Merida igaar, hvor vi nettopp har sittet ved bassengkanten og sunket en herlig tropisk frokost-buffet! Kommer oppdateringer herfra naar vi igjen er tilbake til de karibiske strender med taerne i vannet og Corona i magen =) SCHMMYYYY!

GOD JUL ALLE SAMMEN, HAAPER DERE HAR FAATT GAVER OG SN0 UNDER F0DDANE =)

Ps: vi har mottatt alle kommentarer paa bloggen, KEEP THEM COMING, kjempestas 😊 og husk á abonnér hvis du vil ha e-post hver gang vi oppdaterer, koster ingenting 😉 bare trykk "Subscribe" og registrer deg!

26th December 2008

FETT!!
Må si det ja, virker som om dere har det jævli fett over der. Her har det tatt helt av i vinter og skjedd masse sprøtt, "ja ikke sant" ;) Kos dere masse, viva la vida :)
28th December 2008

tjoheeiii
wohoo, ikke sjokk at dere koser dere masse, utifra bildene å dømme så frister det noe sinnsykt å reise!! håper dere har det kjempe topp.. maten ser digg ut, bedre enn ribbe og medisterkager :P have fun kids.. klem fra cherry
31st December 2008

Happy new year lillebror og Hannemor:)
utrooolig gøy å se så mye fine bilder, lengter lengter... Ha en strålende feiring sammen med fetter Oskar og hils sååå masse! Godt nyttår, tenk at dere ikke kommer hjem før vi er halvveis uti det..
1st January 2009

Godt nytt år
Hei globetrotters - fantastisk livlig reiseskildring - flotte bilder fra chicken pizza, som the yankees kaller stedet - skjønner st dere har det helt topp her hjemme er det kalt og kaldere skal det bli litt sent nå for de lnage historiene fra gamle landet men vil ta det igjen sener take care B12
3rd January 2009

Chillimangoer!!
Test chillimangoene...de er helt rå!!!
7th January 2009

Yeh!
Ahh.. jeg blir så grønn av misunnelse her jeg sitter med boblejakka i 13 minus og hutrer og syter. Ser ut som dere er på livets reise ja. Koser meg med bilder og tekst på bloggen deres. Det må forøvrig nevnes at Hans(som jeg regner med har skrevet det meste av tekst. Lett å kjenne igjen) er en dyktig skribent. Morsomt og levende. Props! Lykke til videre! Kald(men egentlig varm)klem fra Hagster

Tot: 0.164s; Tpl: 0.014s; cc: 7; qc: 45; dbt: 0.092s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb