la islas bonita

Published: January 16th 2009

Hei trofaste fans og disipler =) vi har vaert litt trege med bloggingen i det siste, men her kommer ihvertfall en oppdatering fra hvordan vi hadde det i Belize!!

I Mexico fant vi ut av vi ville ha noen ekstra dager med sol og varme, saa vi valgte aa ta turen innom Belize paa vaar vei til Guatemala. Belize er et utrolig merkelig og anderledes sted i forhold til sine naboland. Her er det offisielle spraaket en grautete form for Engelsk. De fleste innbyggerne stammer fra afrikanske, befridde slaver og ble i sin tid overgitt til Storbritania fra Guatemala, hvor britene gikk med paa aa bygge en stor vei igjennom hele Guatemala som "takk" - noe som aldri ble gjennomfort... fy deg!

Selve reisen fra Mexico og inn i Belize gikk som hakka m0kk, Hanne gikk som vanlig inn i sine selvpaaf0rte komatilstander som hun gjerne gjor paa lengre bussturer, mens Hans fikk gleden av aa nyte Narnia paa Spansk. Vel fremme til grenseovergangen var det to stakkarer fra Sveits som faktisk ble nektet aa komme inn fordi de ikke hadde visum, men vi spaserte heldigvis rakt inn. Vel inne i belize ble vi vi og sekkene vaare lempet paa en liten speedbaat med retning Ambergis Caye (Madonnas Isla Bonita!), en av de st0rste 0yene utenfor fastlandet. Her kom vi i prat med Max und Katharina Von Berlin, og ble enige om aa senke noen karibiske halvlitere senere paa kvelden, og det ble en suksess - Fisk og fyll i karibien kan jo bare ikke slaa feil 😊

Vi vaaknet opp med dundrene hoder og kastet loss igjen, denne gangen mot Caye Caulker - backpackernes favoritt i belize, og ble absolutt ikke skuffet.. for et sted :D Caulker er en vakker liten 0y med kun 1300 fastboende og en ektef0lt karibisk feeling. Vakre, skjeve smaa hus i fete farger og "Go slow" mentalitet som gjennomsyrte prosesser som bestilling av mat, baater osv - ting tar tid, men folk gir blaffen og det er igrunnen ganske herlig! 😊

Ikke saa mye aa si om de neste dagene - vi solte oss, badet og kom inn i "grooven". Vaar nest siste dag paa 0yen sa vi adjoss vi vaare tyske venner og dro avsted paa en liten ekspedisjon, snorkletur i revet utenfor 0yen, med kun oss og ett annet par, samt en helt fullstendig koko neger bak spakene paa baaten. F0rste av tre stopp var stingray alley. Negern begynte aa kaste ut agn, og ilopet av noen sekunder var det sikkert 40 rokker i forskjellige st0rrelser rundt baaten, helt sykt. Hans kastet seg modig uti med sine nye flate venner, mens Hanne (med crocodile hunters bortgang sterkt i minne) var noget mer skeptisk. Ulikt andre fisker er nemlig ikke Rokkene fremmede for litt kos og naerhet, og Hans laa paa et tidspunkt sv0pt inn i rokkekropper :D Hans holdt seg i vannet de 15 minuttene stoppet varte, mens hanne var svaert fornoyd med aa ha kommet seg nedi i ca 60 sekunder, og unnslapp Steve Irwins bane... puh! De to neste stoppene gikk litt roligere for seg, med fargerike koraller og fancy fisker.

Siste dagen i Belize tilbrakte vi for f0rste gang paa turen noen timer fra hverandre, naar Hans endelig fikk dratt paa turens f0rste dykketur. Hans gikk for det litt billigere lokale alternativet "halv tolv divers" og endte opp i en bitteliten baat med kun 3 andre dykkere, og maatte hoppe uti vannet baklengs med alt utstyret paa i ca 2m h0ye bolger, men dykkene gikk som smurt! Veeeldig morro 😊

En liten PS: av en eller annen merkelig grunn er ca 30% av Caye Caulkers innbyggere av kinesisk opprinnelse, og vi funderer fortsatt paa hvorfor og hvordan de endte opp der av alle steder.. hm. Og, som om ikke belize-engelsk er vanskelig nok.. vel, pr0v belize-engelsk med kraftig kinesisk aksent!

Ellers er vi for oyeblikket i Guatemala, og har hatt noen FANTASTISKE opplevelser her!! Kommer med ny og myyyye bedre blogg om faa dager - for et land!!! 😊

17th January 2009

updates
ÅÅååå... så kjempe gøy å se bilder, veldig spennede å lese bloggen deres, får et visuelt bilde av fortellingene dere legger ut, Godt nyttår forresten, håper dere koser dere masse, og nyt det!! Her i kr..sand er det bare drittvær, kaldt og kjipt. Ta vare på hverandre.. stor klem fra R.Rasmussen/ co
17th January 2009

hola bandidos
hei begge to ,utrolig morsomt å lese alt dere har vaert med på så langt. kom i går tilbake fra argentina og håper dere får en fin opplevelse nar dere kommer dit.har et par gode tips om hyggelige steder i buenos aires,sarlig for hans. hanne kan med letthet legges igjen pa hotellet etter en salat på via cordoba eller i san telmo,da er du garantert alene den kvelden.recoleta er definitivt et sted for gutta ,start ved mc.donalds på gjornet og gå med lette skritt nedover og se hvor langt du kommer,ps. eva peron ligger begravet på den andre siden av gaten.viss du må ta med hanne er belgrano området et fantastiskt sted om kvelden.har dere råd kan også porto madero vaere et alternativ.b.a.svar på aker brygge.kule resturanter og prov rest. "asia",disco og sushi i ett,fett. dra til la boca ,utrolig men bare i dagslys,ikke ok om kvelden. ha en strålende tur videre ,kjaere bolde ungdommer , tittan
19th January 2009

well written bro :) veldig morsom lesning... tror jeg må følge i deres fotspor om ikke så altfor lenge, virker som et helt fantastisk eventyr dere har lagt dere utpå... pass godt på dere selv :) p&l -don-
23rd January 2009

family news
hei HH godt å ha dere på lang avstand for her i hjemlanded er det nå verre en verst med mist ett mord pr. dag. Tragisk. Utrolig spennende å lese alt dere opplever. Facinerende å få resie med i et område vi aldri har besøkt. Ida m/fam nå vel etablert i Houston. Vi skyper hver kveld så avstanden har nå krympet inn til pc-skjermen. Christoffer ønsker at mommo og moffa skal komme til han - NÅ, men det blir jo litt vanskelig da. Christian er på Chinese New Year tur fra Spore til Sydney. Mellomlandet i Perth, så han fikk gode vibber fra da vi bodde der. Ellers er det full vinter i Oslo med sne forventet hele helgen. I kveld blir det kveite middag m/Chablis. Vi må jo overleve her oppe på et slags vis.:-) Fortsatt god tur ønskes fra tante og onkel i B12. Take care!!

Tot: 0.033s; Tpl: 0.018s; cc: 10; qc: 27; dbt: 0.0068s; 1; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 1; ; mem: 1.2mb