Jasper to Banff

Canada's flag
North America » Canada » Alberta » Banff National Park
August 7th 2009
Published: August 8th 2009

Een volle dag in Jasper national park is als een volle dag in een droomwereld, zeker nadat bleek dat bij het ontwaken de zon stralend aan de hemel de bergflanken oplichtte. Na eerst een kort internetmomentje ingelast te hebben trokken John Sabrina en ik richting de befaamde Jasper Tramway. De tramway is berglift die ons zo'n 700 meter hoog bracht nabij de top van Mount Wistlers, het is een van de hoogste bergen van het national park met een fantastische uitkijk naar de omliggende bergtoppen van het dorpje Jasper. Omliggend is wel redelijk relatief vermits we zo'n 56km verder mount Robson, de hoogste berg van het park konden bewonderen. Dit is slechts 10a15 dagen per jaar mogelijk alleen bij helder weer, we kunnen dus concluderen dat het weer ons eindelijk terug een beetje begint mee te zitten.

Hetgeen wat je van de top, na een behoorlijk zware beklimming van zo'n kilometer, kan bewonderen is onbeschrijfelijk. Bergen, meren, Jasper Town, allemaal weergegeven onder een stralende zon. De lift zelf was als dieren in een kooi, maar langs de andere kant een ware belevenis. Voor Sabrina zeker, zij kon weer iets aanvinken als voor de allereerste keer gedaan. Eerste keer Canada, eerste keer bezoek aan bergketen, eerste keer tramway en bovendien eerste keer op de top van een berg.

Terug afgedaald van de top, trokken we met zen drieën richting één van de talrijke hotsprings in de Rocky Mountains voor een zwempartijtje. Ze bevonden zich zo'n 45 km verwijderd van Jasper, een tripje dus van Antwerpen naar Brussel en terug voor een avondlijke zwempartij. Best wel een grappig gevoel, maar hier mag je over die afstanden niet te hard nadenken. Onderweg troffen we nog twee wilde schapen aan met grote horens die op een spectaculaire manier afdaalden van een behoorlijk steile rots.

Aangekomen aan de hot springs, haasten we ons snel naar binnen (na nog enkele foto's genomen te hebben van een tiental wilde schapen en herten) om te kunnen genieten van het natuurlijke water. Wanneer het water uit de berg stroomt is zo'n 60° warm, ze moeten er dus koud water bijvoegen om het dragelijk te maken. Ze koelen het af tot 40° en wanneer je er inzit voelt het echt aan als thuis een bad nemen, rekening houdend dat je er thuis niet in kan zwemmen.

's avonds nog nagenieten van de dag bij een kampvuurtje konden we blijven vertellen over de fantastische gebeurtenissen van de dag.

Vrijdag 7 augustus was het tijd om verder zuidwaarts te trekken naar het inmiddels 6de nationale park dat van Banff. Het grenst aan dat van Jasper, de schoonheid van de bergen zullen we zeker kunnen blijven bewonderen. We pakten snel alles in, om dan even snel te vertrekken. Dit na een pijnlijk afscheid van wel een ontzetten vriendelijke Engelsman.

Vooraleer snel verder te rijden trokken Sabrina en ik nog eerst langs het viewpoint van Mount Edith Cavell wat verderop de highway. Het was zo'n 14km richting de top, via een ontzettend kronkelige weg. Eens bovengekomen wandelden we zo'n kilometer verder naar de gletsjer. De berg staat bekend om zijn eeuwige sneeuw en de rivier die ontstaat uit het smeltende gletsjerijs. Na een niet al te zware wandeling troffen we een half bevroren meer aan (best grappig bij een temperatuur van 20°) en een ijsgrot, waar we uiteraard de nodige foto's van en in getrokken hebben.

Verder op de weg richting Banff stopten we nog snel aan de meest spectaculaire watervallen van Jasper, de atabasca falls. Een gigantische hoeveelheid kolkend water valt naar beneden. Veel tijd hadden we echter niet, om nog op een redelijk uur in Banff te geraken.

Onderweg op de icefields parkway, genoten van het uitzicht bergen bleven maar komen. Op verschillende plaatsen hielden we even kort halte om wat korte shots te nemen van het uitzicht. Eens in Banff National Park aangekomen, werd de schoonheid wel een beetje verstoord door een kilometers lange afspanning om het wildlife te beschermen. Het gaf wel een goed gevoel, wetende dat de dieren beschermd worden van roekeloze chauffeurs, toch verstoorde het het zicht enorm.

Vooraleer we in het stadje Banff aan zouden komen hielden we nog even halte aan het zowat bekendste meer van de hele Candadese Rocky Mountains 'Lake Louise'. Met zijn helder blauwe water, omgeven door bergen en toppen van gletsjers is het een onbeschrijfelijke schoonheid.

Wanneer we dan uiteindelijk in Banff aankwamen duurde het niet lang om een slaapplaats te zoeken om dan morgen vanaf hier het park te gaan verkennen.

Tot: 0.111s; Tpl: 0.01s; cc: 12; qc: 51; dbt: 0.0582s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb