Dubai II

Middle East » United Arab Emirates » Dubai
July 2nd 2012
Published: July 8th 2012

Den første dag i Dubai - 2. juli:

Vi startede ud med morgenmad på hotellet i deres "seafood restaurant", som havde akvarium med fisk i gulvet, hvilket vi var meget imponeret af. Efter morgenmaden gik turen til Dubai Mall, som er et kæmpe shopping center med 1.200 butikker, verdens største menneskeskabt vandfald, biograf, skøjtebane, forlystelsespark, stort akvarium og meget flotte og rigtig dyre butikker. Derudover var der en enorm slikbutik - candylicious som specielt Christina var betaget af. Mens solen bagte udenfor og ramte de 44 grader gik vi inde i centeret hvor aircondition kunne holde os kølet ned. Vi var også oppe i Burj Khalifa - verdens højeste bygning, som er 828 meter høj med 57 elevatorer som kørte 10meter i sekundet. Der var udsigtspost fra 124. etage, som var i ca. 600 meters højde, hvor vi kunne se hele byen, dog begrænsede sandstøv fra ørkenen udsigten, men vi fik rigtig en fornemmelse af hvordan byen er delt op i tre dele. Den gamle bydel, og to nye bydele hvor den ene var koncentreret om Dubai Mall og Burj Khalifa og den anden om Dubai Marina. Da vi kom ned igen kunne vi rigtig mærke at vores balancenerve var blevet udfordret da bygningen i den højde svajede rigtig meget - så vi tør slet ikke tænke på hvor svimmel man ville være hvis man kom ned oppe fra de 828 meters højde.
Om aftenen fik vi noget godt at spise med udsig til Dubai's Fountains, som var et dansende springvand - det var virkelig flot.
Efter aftensmaden ville vi ud og have en sejltur på Dubai Creek, men vi blev desværre sat af på den forkerte side af floden for at komme med nogle små hyggelige både som vi havde fået anbefalet. Nå, men der var ikke andet at gøre end at finde en anden båd der kunne få os over på den anden side af floden. Vi kom forbi en lille båd hvor en mand nærmest sprang ud efter os for at høre om vi ville have en tur for "one twenty". Vi takkede ja og satte os en smule skeptiske ned i båden, og prøvede at forklare ham at vi egentlig bare ville over på den anden side af floden, men han ville vise os noget mere, og begyndte at sejle op ad floden med os. Til sidste begyndte vi at tale med "store bogstaver" for at fortælle ham at vi ville af - da vi blev sat af viste det sig at være de "one twenty" var 120 og ikke 1,20 Diharms. Christina blev lidt hidsig og fortalte ham at vi havde forstået 1,20, hvilket var det det ville have kostet med de andre små både. Vi endte med at give ham 10 dihrams og gå. Vi var blevet sat af i den gamle bydel hvori en gade med ene guldbutikker skulle ligge. Vi besluttede os for at prøve og finde den gade og opleve lidt af den gamle by, som vi fandt ud af var meget forskellig fra den bydel vi havde været i hele dagen. I den gamle bydel var der mange folk på gaden - primært mænd, og vi hørte at der over højtalere blev kaldt ind til aftenbøn, og så også en hel flok af mænd der kom ud fra en lille moske da bønnen var forbi. Christina var godt pakket ind i lange ærme og tørklæde om halsen, trods de 33 graders varme, da folket i den gamle bydel tydeligvist ikke var vant til at se lyshåret piger. Den gamle bydel bar meget mere præg af fattigdom end den nye bydel vi havde været i tidligere. Efter en lang gå tur fandt vi guld-gaden og kiggede ganske lidt før vi tog en taxa hjem til hotellet, hvor vi igen sov rigtig godt efter en lang dag med mange indtryk.

Den anden dag i Dubai - 3. juli:

Den anden dag i Dubai havde vi bestilt en tur ved Sheik Mohammad Centre for Cultural Understanding. Turen var med en veltalende muslimsk guide som viste os nogle af de gamle bygninger og fortalte om nogle arkitektoniske funktioner. Blandt andet fortalte hun hvordan de tilbage i tiden havde laver aircondition og at murerne var bygget af korreler og sandsten for at murerne kunne holde til den høje luft fugtighed dernede. Hun fortalte også at det ikke rigtig havde regnet siden 2008. Efter rundtur i bygningerne gik turen til en moske, hvor Christina blev i klædt en burka og et tørklæde. Inde i moskeen fik vi fortalt om de 5 gange de skal bede om dage samt hvordan bønnen var delt i tre dele. Første mental forberedelse, dernæst forbindelse og til sidst beden om tilgivelse og hjælp. Efter en tur i moskeen kom vi ind og fik kaffe hvor der var
Mocktails var tiltrængt i varmenMocktails var tiltrængt i varmenMocktails var tiltrængt i varmen

Mocktails er drinks uden alkohol.
lagt op til at vi kunne stille spørgsmål. Flerkoneri, tvangs ægteskaber, sort burka, og kvindens rettigheder var alt sammen emner der blev berørt. Det var en rigtig spændende og god tur.
Senere på dagen tog vi ud til JBR the walk, som ligger ved Dubai Marina og dermed er en del af den anden nye bydel. Det var ulidelig varmt – og vi nåde kun lige ud af taxaen før vi købte en is, som smeltede med det samme. Sveden rendte af os begge to og vi gik fra cafe til cafe, for at være i aircondition. Senere på aften fik vi aftensmad på Indian Palace hvor vi spiste en rigtig god omgang tikka masala. På vej hjem i taxaen samme aften spurgte Nicolai taxa chaufføren hvor meget benzin kostede i Dubai og svaret var 3 DKK. Hvilket bekræftede det meget tydelige billede af et rigt land som et resultat af olie penge. Sheik Mohammad, viste sig også flere steder i bybilledet da der hang store banner med ham rundt omkring og flere bar og cafeer havde billeder til at hænge eller stå af ham.
Det var den sidste dag i Dubai!

Dubai's FountainDubai's Fountain
Dubai's Fountain

Det dansende springvand
Fortælling om gamle bygningerFortælling om gamle bygninger
Fortælling om gamle bygninger

Aircondition på gamle bygninger ved hjælp af krysende pinde.

14th July 2012

Flotte billeder
Hej, det ser rigtig flot og spændende ud, men Burka klæder nu ikke Christina ;o)
22nd July 2012

Hej, flotte billeder
22nd July 2012

hilsen fra rylevej
Hej i to dernede,. Vi håber at alt er godt, og at i oplever en masse. Vi synes nu at det lidt lang tid siden vi har hørt fra jer. Herhjemme er alt ved det gamle - idag søndag, har morfar og jeg været ude at spille golf, sammen med Lise, vejret er nogenlunde, dog skulle det blive lidt varmere i næste uge, hvilket vi glæder os til. Hvodan går det med skolen, har det helt taget pusten fra jer? Vi har forresten set jeres lejlighed på nettet, den ser rigtig dejlig ud, ligeledes omgivelserrne. Da vi ikke oplever det helt store, får i ikke mere for denne gang. Kærlig hilsen morfar og mormor.

Tot: 0.07s; Tpl: 0.012s; cc: 5; qc: 47; dbt: 0.0459s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb