Cornwall

United Kingdom's flag
Europe » United Kingdom » England » Cornwall
July 13th 2009
Published: July 21st 2009

Om populariteten hos en person mäts i storleken på statyn/monumentet som rests över vederbörande måste Horatio Nelson vara Storbritanniens mest vördade person, ja kanske världens (Jag räknar inte Lenin/Stalin/Mao eftersom de reste sina 30 m statyer över sig själva). Monumentet efter Nelson byggdes nästan 40 år efter hans död, man döpte om "King William the Fourth's Square" till Trafalgar Square och smällde upp en 6 m hög staty ovanpå en 46 m hög pelare. Helt makabert stort, men det speglar som sagt betydelsen av Nelsons (OK. Han var inte helt ensam vid Trafalgar) seger.

England kryllar av monument visar det sig, i varenda liten charmig by som vi kommer till (och det är en hel del eftersom fantomen leder oss på de små vägarna och genom byarna istället för runt dem) finns det en obelisk på en central plats till minne av de män från bygden som dog i "Det stora kriget" 1914-18. På frmasidan finns deras namn, på flera obelisker har man lagt till (på sidorna) de som dog i det andra världskriget och andra konflikter. Man blir påmind om det blodiga förflutna på ett helt nytt sätt.

Om Danmark känns som ett stort Legoland, och Holland som om det vore konstruerat av någon AD på Disney under påverkan av kontrollerande substanser så känns Cornwall genuint. Vägarna slingrar sig upp upp upp och sedan ner ner ner till en liten charmig by med små cottages, medeltida kapell eller kyrka och häckomgärdade åkrar och stenbroar. Vi dricker cornish ales (abv 3.2-3.6%!,(MISSING) går altså utmärkt att ta en pint och sedan köra) och scrumpy ciders, i kombination med maten i form av pajer och cream teas känns det som hobbitarna väntar runt hörnet.

Vi kör runt Cornwall, besöker ett cider musteri och en glassfabrik och begapar överklassen i Padstow på nordkusten (Omegaklockor och seglarskor är ett säkert tecken) samt kliver runt i Palperro på sydkusten en dag. Vi bor i en liten hamn som heter Charlestown som ligger vägg i vägg med St. Austell.
Vädret? Mestadels fint förutom den dagen då vi kör runt med bil så inget att klaga på!

Tot: 0.31s; Tpl: 0.01s; cc: 13; qc: 50; dbt: 0.0755s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb