Kiev

Ukraine's flag
Europe » Ukraine » Kiev
July 22nd 2017
Published: July 22nd 2017

Een reisblog, het lijkt een eeuwigheid geleden... Nu de kinderen wat groter zijn, geven we het nog eens een kans, in een lightversie weliswaar.

Het vertrek vanuit Düsseldorf was niet meteen een succes te noemen: een waanzinnig lange rij aan de check-in die tergend langzaam vooruit ging, maar dat was nog niks vergeleken met de beproeving die de veiligheidscheck bleek. Op het allerlaatste nippertje haalden we het vliegtuig, waar bleek dat ze zo vriendelijk waren om te wachten op degenen die de helse calvarietocht door de luchthaven van Düsseldorf net iets minder snel voltooid hadden gekregen dan wij. Met een vertraging van 50 minuten baande het vliegtuig zich een een weg naar de startbaan, terwijl de laatkomers probeerden hun evenwicht te bewaren en hun plaats te vinden in het taxiënde vliegtuig. Niet voor herhaling vatbaar...

In de luchthaven werden we opgewacht door een potige kerel die geen woord Engels sprak of begreep. Puffend wandelden we de luchthaven uit: het is hier maar liefst 30°C, en dat om 19u 's avonds! Tijdens de rit verwonderden we ons over enkele verdwaalde fietsers op de autostrade, rode lichten die blijkbaar groen leken voor onze chauffeur en de vreemd aantrekkelijke constellatie van grijze gebouwen uit het Sovjettijdperk. Ons appartement, in een onooglijk achterafstraatje, blijkt supercentraal te liggen. Kon niet beter! Ook het avondeten was meteen een schot in de roos. Oekraïense specialiteiten waar we totaal niks van verwachtten, bleken hemels lekker te zijn (en amper geld te kosten: dubbel plezier dus!).

Vandaag gingen we aan een gezapig tempo op ontdekking in de stad, het is tenslotte vakantie, nietwaar? Op een terrasje in de schaduw van een grote parasol vouwden we de kaart open en beslisten we min of meer hoe de komende dagen eruit zullen zien. Voor vandaag hielden we het bij slenteren door de straten en parken en een bezoek aan Landscape Alley. We bewonderden de grandeur van weleer en snoven de vergane glorie op, struinden door verlaten steegjes en grootse, brede lanen, genoten van de schaduw en een verfrissende verse limonade in het park en sloten weer af in schoonheid in ons nu al favoriete restaurant.

Tot: 0.037s; Tpl: 0.012s; cc: 10; qc: 19; dbt: 0.0175s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb