(Radio)actieve tweedaagse

Ukraine's flag
Europe » Ukraine » Kiev » Chernobyl
July 25th 2017
Published: August 2nd 2017

Ingang van het meest getroffen dorp PripyatIngang van het meest getroffen dorp PripyatIngang van het meest getroffen dorp Pripyat

En een vos komt ons spontaan verwelkomen
Aangezien Kiev slechts op 100 km van Tsjernobyl ligt (Chernobyl voor de niet-Nederlandstaligen), was de verleiding erg groot om daar eens een kijkje te nemen. Probleem 1 is dat we niet graag dingen op voorhand vastleggen en dit natuurlijk minstens een week op voorhand geboekt had moeten worden. Probleem 2 is de minimumleeftijd van 18 jaar. Het eerste probleem kon mits extra geld opgelost worden bij een bereidwillige tour operator en voor probleem 2 kon ik op Yves rekenen. Terwijl hij een dagje met de kinderen naar het strand ging, kon ik de radioactiviteit gaan meten in het niemandsland rond Chernobyl. Aangezien het hele gebied in een straal van 30km rond de reactor al 31 jaar onbewoond is, werd het grotendeels overgenomen door de natuur. Dat desolate heeft natuurlijk iets magisch…

Op onze laatste dag in Kiev daalden we af in de diepste metro ter wereld (maar liefst 102 meter onder de grond!), zagen we het mooiste ondergrondse metrostation, begrepen we voor de eerste keer in ons leven geen snars van de metroverbindingen, dropen we teleurgesteld af omdat de Kiev Funicular gesloten was voor onderhoud, verwerkten we ons verdriet met een minicruise op de rivier Dnipro en spendeerden we enkele zalige uren op Truhaniv Island aan het strand en in het water (van diezelfde rivier natuurlijk, geen zee in de buurt). Afsluiten deden we weer bij Spotykach, ons favoriete restaurant.

Statue of LeninStatue of Lenin
Statue of Lenin

Een van de enige overgebleven standbeelden van Lenin in de voormalige Sovjet-Unie, waarschijnlijk enkel overeind gebleven omdat hij bij Chernobyl in de exclusion zone staat.
Herinneringen aan een kleuterschoolHerinneringen aan een kleuterschool
Herinneringen aan een kleuterschool

Kopachi village in de exclusion zone
Geigerteller om de radioactiviteit te metenGeigerteller om de radioactiviteit te meten
Geigerteller om de radioactiviteit te meten

Ter indicatie: in Kiev is het 0,13; alles onder de 0,30 wordt in Oekraïne als veilig beschouwd.
Tot 2013 geheim gebleven radarTot 2013 geheim gebleven radar
Tot 2013 geheim gebleven radar

Immens ding van 150 meter hoog, een halve kilometer lang (!) en maar liefst 20000 ton metaal. De grap is dat het nooit gewerkt heeft...
RadarRadar
Radar

Exclusion zone

Tot: 0.166s; Tpl: 0.012s; cc: 25; qc: 108; dbt: 0.1186s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb